To forskere, der har fulgt Coding Class i et år, konkluderer, at det er vigtigt, at teknologiforståelse, computational thinking og informatik bliver obligatorisk for alle elever i folkeskolen.

To forskere, der har fulgt Coding Class i et år, konkluderer, at det er vigtigt, at teknologiforståelse, computational thinking og informatik bliver obligatorisk for alle elever i folkeskolen.
Der er behov for at gøre it som skabende fag, obligatorisk for alle elever i folkeskolen.

Efter at have fulgt Coding Class-projektet, hvor eleverne fik it ind som et skabende fag, i et år med både studier og interviews af elever og deres lærere, er konklusionen i den efterfølgende rapport ganske klar: Der er behov for at gøre it som skabende fag, obligatorisk for alle elever i folkeskolen.

”Både elever og lærere har været begejstrede for forløbet, og netop det skabende og kreative arbejde med it og programmering, har ændret elevernes interesser hen imod en mere producerende snarere end konsumerende tilgang til it,” siger Stine Ejsing-Duun, lektor ved Kommunikation, it og læringsdesign (K-ILD) på Aalborg Universitet København, og en af forfatterne til Coding Class rapporten.

Netop vigtigheden af at gå fra superbruger af en iPad og til selv at kunne skabe og løse problemer gennem it og teknologi, er ifølge IT-Branchen en af de væsentligste grunde til, at faget hurtigst muligt skal gøres obligatorisk.

”Kodning er det 21. århundredes skrivning. Det er uhyre vigtigt, at alle børn lærer de helt fundamentale it-værktøjer, så de tidligt får en forståelse for den digitaliserede verden, og får lyst til aktivt at bidrage til vores fælles fremtid,” udtaler Anders Feddersen, formand for Coding Class styregruppen hos IT-Branchen.

Coding Class er et opgør med den sorte skole

En af grundende, til at Coding Class har været en succes for både lærere og elever, er, at undervisningen har været langt mere problem- og interesseorienteret end klassisk målorienteret.

”Lærere og elever har haft forskellige kompetencer at byde ind med under forløbet, men ingen har kendt til facitlisten på forhånd. I stedet har de udforsket problemer og løsninger sammen, hvilket har givet en helt anden energi i klassen,” forklarer Mikala Hansbøl, docent og forskningskoordinator af DiS ved Institut for Skole og Læring, der er den anden forfatter til rapporten.

De gode resultater lægger ifølge forskerne op til, at man grundlæggende gentænker de mere traditionelle undervisningsformer og hierarkier.

Man skal i langt højere grad lade læreren sætte sig i den lærendes og udforskendes sted sammen med eleverne, og samtidig udfordre eleverne til at være ressourcer i undervisningen, der selvstændigt kan opsøge og skabe viden og løsninger.

”Vi skal tage et opgør med den sorte skole, hvor læreren skulle have svar på alle spørgsmål undervejs og kende facit. Eleverne får langt mere selvtillid og lyst til at deltage, når de sammen med læreren selv får lov til at lede efter svar og afprøve kreative løsninger gennem it,” siger Anders Feddersen.

Lærerne har behov for kompetenceudvikling

Forskerne slår også fast, at der er brug for kompetenceudvikling i lærerstaben for at kunne kvalitetssikre at arbejdet med programmering og kodning i skolen også løfter elevernes teknologiforståelse og f.eks. klæder dem på som digitale tænkere og samtidig sikre, at metoderne bliver brugt i de allerede eksisterende fag.

”Lærernes kompetencer til at knytte informatik og computational thinking an til de allerede eksisterende fag og faglige aktiviteter i skolen skal udvikles. Så der ligger et arbejde på både skolerne og i forhold til læreruddannelsen om at få styrket de kreative it-kompetencer,” udtaler forskerne enstemmigt.

Om Coding Class: IT-Branchen har sammen med en række medlemsvirksomheder og i tæt samarbejde med Fredericia Kommune, Furesø Kommune, Høje Taastrup Kommune, Københavns Kommune, Odense Kommune, Aarhus Kommune, Styrelsen for IT- og Læring samt Coding Pirates skabt Coding Class.

I år har 126 klasser og over 2.700 elever fra kommuner i hele landet tilmeldt sig Coding Class, der sætter kodning og it på skoleskemaet.

Der er netop startet et forløb på læreruddannelsen Metropol (ASTE Coding Class), hvor kommende lærere undervises i kodning og kreative aktiviteter med it og teknologi.

 
Flere nyheder

Det svenske hard rock band Takida kommer til Pumpehuset på deres 20 års jubilæumsturné. Læs mere!

Ny undersøgelse viser, at både bilister og cyklister bryder færdselsreglerne ved skoler. Træn ruten til og fra... Læs mere!

Fotograf Søren Solkær, der har sat sit navn under berømte portrætter af blandt andre Björk og David Lynch, hyl... Læs mere!

Hver 5. studerende er dårligere stillet til eksamen. De kæmper nemlig ikke blot med pensum, men også med polle... Læs mere!

Finanskrisen har sat sine spor på danskernes forbrugsadfærd. Selvom forbruget er ved at stige igen, er det end... Læs mere!

Rema 1000 har for 12. år i træk tocifret vækst i salget af økologiske fødevarer. Nye øko-varianter og et brede... Læs mere!

Siden 2015 har danskerne indsamlet plastiklåg fra Arlas mælkekartoner, så de kan genanvendes til gavn for milj... Læs mere!

Det er med hele ti løbsdatoer i ni byer, når femina Kvindeløb i maj og juni i år fejrer 20-års jubilæum, hvor ... Læs mere!

Mejeriforeningen vogter over mælken og har meldt Naturli’ Foods’ dairy free Almond Caffé Latte (iskaffe lavet ... Læs mere!

400.000 danskere lider af helårsalergi, som ubehandlet kan udvikle sig til astma. Her i den kolde tid risikere... Læs mere!