Emaljeskilte var i det meste af det 20. århundrede farvestrålende reklamer over alt i det danske landskab.

Emaljeskilte var i det meste af det 20. århundrede farvestrålende reklamer over alt i det danske landskab.
Det gamle emaljeskilt fra Richs er nok et af de mest kendte. Her dog i beskåret version.

I forbindelse med særudstillingen Gadens blikfang som vises på Danmarks Industrimuseum frem til den 22. oktober holder udstillerens tilrettelægger John Juhler Hansen foredrag om emnet den 12. august kl. 14 på museet. Foredraget kan følges ved køb af entrébillet.

John Juhler Hansen udstaler om sin store passion:

Emaljeskilte var i det meste af det 20. århundrede farvestrålende reklamer over alt i det danske landskab. Emaljeskiltene vandt frem som et resultat af, at masseproduktionen fik sit gennembrud og et produkt blev holdt i handelen i årtier. Der var emaljeskilte på facaderne hos købmænd og tobakshandlere, kiosker og specialforretninger, samt på banegårde og pakhuse. I næsten 100 år var emaljeskilte en del af befolkningens hverdag, opsat overalt i det offentlige rum. Der blev reklameret for alt fra Adamas cigaretter, øl og sodavand, is, barberblade, korsetter, varehuse og til elpærer, ja for hundredvis af varer og tjenesteydelser i enhver afskygning. Enhver fabrik med respekt for sig selv, fik sine reklamer fremstillet i uforgængelig emalje, og gennem fire generationer var emaljeskilte den foretrukne reklameform på detailhandelens butikker.

Emaljeskilte er en særlig kunstart, der i sin fremstillingsproces fordrede meget akkuratesse og omhu, da man skulle påføre en metaloverflade smeltet glas. De var dyre at anskaffe og derfor gav emaljeværkerne 20 års garanti for skiltets holdbarhed og emaljefarvernes uforanderlighed. I mellemkrigsårene nåede udbredelsen af emaljeskilte sit absolutte højdepunkt. Hovedparten af emaljeskiltene på udstillingen er således mellem 75 og 100 år gamle, men alligevel er hovedparten af dem i dag lige så friske i farverne, som da de blev fremstillet. De spejler også datidens mode, og samfundets forandringer og fortæller historien om industrisamfundets udvikling og hverdagslivet i Danmark i første halvdel af det 20. århundrede.

Da Danmark fra 1958 udviklede sig til det velfærdssamfund vi kender i dag, var det slut med langtidsholdbare reklamer som emaljeskilte. Hovedparten forsvandt igennem 1960-erne fra det offentlige rum.

John Juhler Hansen vil i forbindelse med foredraget vise rundt i udstillingen og der vægte selve fremstillingen af emaljeskilte.

Flere nyheder

Det svenske hard rock band Takida kommer til Pumpehuset på deres 20 års jubilæumsturné. Læs mere!

Ny undersøgelse viser, at både bilister og cyklister bryder færdselsreglerne ved skoler. Træn ruten til og fra... Læs mere!

Fotograf Søren Solkær, der har sat sit navn under berømte portrætter af blandt andre Björk og David Lynch, hyl... Læs mere!

Hver 5. studerende er dårligere stillet til eksamen. De kæmper nemlig ikke blot med pensum, men også med polle... Læs mere!

Finanskrisen har sat sine spor på danskernes forbrugsadfærd. Selvom forbruget er ved at stige igen, er det end... Læs mere!

Rema 1000 har for 12. år i træk tocifret vækst i salget af økologiske fødevarer. Nye øko-varianter og et brede... Læs mere!

Siden 2015 har danskerne indsamlet plastiklåg fra Arlas mælkekartoner, så de kan genanvendes til gavn for milj... Læs mere!

Det er med hele ti løbsdatoer i ni byer, når femina Kvindeløb i maj og juni i år fejrer 20-års jubilæum, hvor ... Læs mere!

Mejeriforeningen vogter over mælken og har meldt Naturli’ Foods’ dairy free Almond Caffé Latte (iskaffe lavet ... Læs mere!

400.000 danskere lider af helårsalergi, som ubehandlet kan udvikle sig til astma. Her i den kolde tid risikere... Læs mere!