TDC Groups regnskab for årets andet kvartal lever op til forventningerne med et driftsresultat (EBITDA) på 2,1 mia. kr. Der er fortsat bedring i den danske mobilforretning, hvor bruttofortjenesten er i vækst for tredje kvartal i træk.

TDC Groups regnskab for årets andet kvartal lever op til forventningerne med et driftsresultat (EBITDA) på 2,1 mia. kr. Der er fortsat bedring i den danske mobilforretning, hvor bruttofortjenesten er i vækst for tredje kvartal i træk.
Der er fortsat bedring i den danske mobilforretning

Det er et regnskab i tråd med tidligere udmeldinger, som TDC Group leverer torsdag morgen. Selskabets samlede omsætning for kvartalet lander på 5,1 mia. kr., mens driftsresultatet lyder på 2,1 mia. kr., hvilket er et fald på henholdsvis 2,9 og 2,8 pct. sammenlignet med et år før.

- Vi er i 2017 godt på vej mod at stabilisere vores samlede forretning. Det er derfor et godkendt regnskab, der ligger fint i tråd med vores forventninger til helåret. Jeg hæfter mig især ved en tilfredsstillende udvikling i vores danske mobilforretning, hvor bruttofortjenesten nu vokser for tredje kvartal i træk. Kunderne er villige til at betale lidt mere for adgang til Danmarks bedste mobilnet, selvom der er intens konkurrence på markedet, fortæller koncernchef Pernille Erenbjerg fra TDC Group.

Bruttofortjenesten i den danske mobilforretning voksede i andet kvartal med 1,8 pct. sammenlignet året før, selvom antallet af mobilkunder faldt med 10.000 i løbet af kvartalets tre måneder. Væksten på mobilområdet er drevet af privatkunderne, som nu lægger 3 kr. mere end for et år siden for adgang til TDC Groups mobilnet, der for nylig blev kåret til Danmarks bedste for tredje år i træk af Teknologisk Institut.

Boom i udlandsdata

Regnskabet er TDC Groups første, efter at EU’s seneste roaming-regulering trådte i kraft. Siden 15. juni – det vil sige de sidste 16 dage af kvartalsregnskabet – har TDC Groups kunder kunnet benytte mobildata i de fleste europæiske lande uden merberegning.

- Vi har i forbindelse med de nye regler sikret adgang til de bedste mobilnet i hele Europa, så vores kunder har den bedste forbindelse både ude og hjemme, og vi kan se, at de har taget rigtig godt imod det, fortæller Pernille Erenbjerg.

De første tal fra juni og juli viser, at TDC Group-kundernes dataforbrug i Europa er mere end syvdoblet siden sidste år.

- Jeg glæder mig over, at vores kunder har benyttet muligheden for at roame uden bekymring på deres ferie. Forbruget af data i udlandet ser ud til at lande nogenlunde inden for, hvad vi forventede, men vi har først det fulde billede senere på året, siger Pernille Erenbjerg.

Tidligere har TDC Group estimeret, at reguleringen vil koste godt 150 mio. kr., da TDC Group trods de nye regler om nul-taksering fortsat skal betale udenlandske operatører for dataforbruget, der er markant stigende.

Populær tv-boks

På kundesiden oplevede TDC Group et tab på 23.000 i basen af tv-kunder i kvartalet. En stor del skyldes tabet af en enkelt større foreningskunde, mens den øvrige del især skyldes kunder, som vælger kun at have bredbånd.

- Vi er fuldt opmærksomme på tendenserne i tv-markedet, og vi ser det som vores rolle at være stedet, hvor man som forbruger kan samle alt sit indhold, om det så er tv, en streaming-tjeneste eller en kombination. Derfor har vi også sat mere tryk på udrulningen af vores tv-boks, som i det seneste kvartal har haft de bedste salgstal indtil nu, siger Pernille Erenbjerg.

Siden TDC Groups lancering af strategien ’Altid enklere og bedre’ i januar 2016 er der blevet gennemført en række initiativer, der skal sikre forenkling både hos kunden og internt i virksomheden.

- Vi er fortsat på sporet i forhold til vores strategi, og med en række digitale tiltag har vi taget vigtige skridt, som gør det enklere og bedre for vores kunder. Det betyder blandt andet, at vi har givet vores kunder nye selvbetjeningsmuligheder, som forbedrer kundeoplevelsen. Eksempelvis kan en kunde nu booke og ombooke en tekniker online, fortæller Pernille Erenbjerg.

Det nye tiltag har været medvirkende til, at kaldsmængden til kundesupport er faldet med 14 pct. sammenlignet med året før.

Flere nyheder

Formand for Træsektionen i Dansk Byggeri, Niels Moestrup, fylder tirsdag 50 år. Stolthed om det gode håndværk ... Læs mere!

Det er ikke et spørgsmål om hvis, det er et spørgsmål om når. Og beslutningen om et ejerskifte skal tages i go... Læs mere!

En delegation fra Aarhus Vand rejser i næste uge til byen Udaipur i den indiske delstat Rajasthan som led i en... Læs mere!

Enorm jobskabelse viser, at al snak om recession i USA er malplaceret. Læs mere!

Mange virksomheder skilter med gratis ydelser på nettet. Men er det for godt til at være sandt? Der skal trods... Læs mere!

En klar strategi, dyb specialisering, fantastisk sammenhold og kompetenceudvikling i verdensklasse gør Elbek &... Læs mere!

Der stilles særlige krav og høj kvalitetsstyring til rengøring og adfærd i renrumsmiljøer. Virksomheden Coor, ... Læs mere!

Hansen & Nielsen i Næstved sætter øget fokus på deres aktiviteter inden for el-installation og designbelysning... Læs mere!

Efter 17 år i Deloitte og knap to år i VP Security skifter Kim Bjørn Christensen nu til en af nordens vækstkom... Læs mere!

I Riga har den danske accelerator Accelerace i samarbejde med tidligere kræfter fra Techstars og Lattelecom op... Læs mere!