Analyseinstituttet MSI Research har for nyligt gennemført en stor undersøgelse af danskernes forhold til deres a-kasser og til de danske jobcentre, skriver Ugebladet A4.

Analyseinstituttet MSI Research har for nyligt gennemført en stor undersøgelse af danskernes forhold til deres a-kasser og til de danske jobcentre, skriver Ugebladet A4.
Hos DANA forsøger vi hele tiden at råbe politikerne op i forhold til de selvstændiges vilkår i Danmark,« siger administrerende direktør i Dana Keith Fobian.

Undersøgelsen viser, at de mere end 13.000 adspurgte a-kassemedlemmer har stor tiltro til, at a-kassen kan gøre en forskel, hvis de bliver ramt af ledighed. Til gengæld kan tilliden til jobcentrene ligge på et lille sted.

Resultatet er et kæmpe skulderklap til de danske a-kasser, mener arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet, professor Henning Jørgensen, som desuden vurderer, at undersøgelsen er meget troværdig, trods det, at det er de danske a-kassers brancheorganisation selv, der står bag.

»Danskerne oplever en nærhed til a-kasserne. Her kan man få snakket tingene igennem, hvis man er ledig. Og i a-kassen kender medarbejderne ens fag og branche. Folk er trygge ved at komme der og føler, at man får en god og professionel behandling. A-kasserne kommer flot ud af den her undersøgelse,« siger han til Ugebladet A4.

Han mener, at årsagen til den store forskel, der er imellem danskernes tiltro til a-kasserne på den ene side og til jobcentrene på den anden, handler om, at de ledige på et jobcenter ofte oplever at blive set på med mistænkelighed og som "et nummer i rækken". Hos a-kasserne oplever de ledige en større respekt og lydhørhed, selv om man også her er underlagt en masse lovgivning, siger professor Henning Jørgensen.

Plads til forbedringer
Undersøgelsen afslører dog også, at der trods alt er plads til forbedringer hos a-kasserne. Selv om de danske lønmodtagere er glade for deres a-kasse, mener de nemlig ikke, at a-kasserne er specielt innovative eller synlige i den offentlige debat.

Ifølge Michael Valentin, der står i spidsen for a-kassernes image- og kvalitetsudvalg, skal forklaringen findes i den store mængde myndighedsopgaver og lovgivning, som a-kasserne skal have styr på - hvilket sætter en naturlig begrænsning på, hvor sprælsk sådan en organisation kan være.

Han siger dog, at der findes masser af eksempler på innovative tiltag i de forskellige a-kasser, og det er administrerende direktør fra DANA Keith Fobian enig i:

»Vi er også enormt stolte over resultaterne her i DANA, omend vi også bemærker de knapt så gode resultater, når det handler om image og innovation. Hos DANA forsøger vi hele tiden at være nyskabende og komme op med nye tilbud og måder at hjælpe vores medlemmer på, ligesom vi forsøger at råbe politikerne op i forhold til de selvstændiges vilkår i Danmark,« siger Keith Fobian.

»Vores filosofi er, at vi skal hjælpe DANAs medlemmer både med deres forretning, mens det går godt, og i forhold til ledighed, hvis det går galt - men måske skal vi være bedre til at formidle det budskab,« funderer Keith Fobian.

Flere nyheder

For at hjælpe kunderne endnu mere effektivt med deres leadgenerering har Serio Verify ansat to kvantefysikere,... Læs mere!

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre spritnye, specialbyggede fragtskibe, der skal distribuere... Læs mere!

Nyudnævnte adm. direktør for PropTech Denmark-netværket, Nadim Stub, skal især styrke innovationen og brugen a... Læs mere!

Det er 30 år siden Kirsten og Jesper Rungholm lettede med deres første fly. I dag råder de over 22 fly og har ... Læs mere!

2018 bragte historisk høj omsætning til Small Danish Hotels. Online oprustning og nye kundefordele har holdt d... Læs mere!

Formand for Træsektionen i Dansk Byggeri, Niels Moestrup, fylder tirsdag 50 år. Stolthed om det gode håndværk ... Læs mere!

Det er ikke et spørgsmål om hvis, det er et spørgsmål om når. Og beslutningen om et ejerskifte skal tages i go... Læs mere!

En delegation fra Aarhus Vand rejser i næste uge til byen Udaipur i den indiske delstat Rajasthan som led i en... Læs mere!

Enorm jobskabelse viser, at al snak om recession i USA er malplaceret. Læs mere!

Mange virksomheder skilter med gratis ydelser på nettet. Men er det for godt til at være sandt? Der skal trods... Læs mere!