Big data, sensorteknologi, augmented reality, 3D print, robotter og droner. Markus Kückelhaus fra DHL afslører, hvordan disse teknologitrends påvirker logistikbranchen indenfor de næste 5-15 år.

Big data, sensorteknologi, augmented reality, 3D print, robotter og droner. Markus Kückelhaus fra DHL afslører, hvordan disse teknologitrends påvirker logistikbranchen indenfor de næste 5-15 år.
Markus Kückelhaus: ”Vi tror på, at fremtiden starter i dag, lad os forme den sammen.”

”Logistik plejede at være en kedelig branche med et meget lavt niveau af innovation. Men nu ser vi masser af nystartede virksomheder, som forsøger at effektivisere forskellige dele af logistik. Det er med til at gøre branchen meget mere interessant end tidligere,” siger Markus Kückelhaus i starten af sit oplæg på Nordic Delivery Conference 2016, hvor han afslører, hvordan nye trends påvirker logistik og supply chain.

Markus Kückelhaus er Vice President Innovation & Trend Research ved DHL’s innovationscenter i Bonn, hvor han sammen med et dedikeret team af trendforskere undersøger og videreudvikler trends indenfor logistik:

”Vi tror på, at man som virksomhed skal være med til at drive forandringer indenfor sin branche for ikke at halte bagud. Derfor undersøger vi kontinuerligt trends, som vi tror, vil påvirke fremtidens logistikbranche. Sammen med eksterne forskere og teknologivirksomheder udvikler og tester vi disse trends i DHL’s innovationscentre i Bonn og Singapore. Vores mere end 6000 årlige kundebesøg på innovationscentrene fungerer som en god indikator for, om kunderne også finder vores innovationer relevante.”

DHL tror på, at en åben tilgang til innovation udvikler logistikbranchen. Derfor deler de deres trendforskning og -udvikling i deres årlige Logistics Trends Radar rapport. Herfra præsenterede Markus Kückelhaus på Nordic Delivery Conference 2016 de følgende seks teknologitrends, som DHL mener vil påvirke logistikbranchen indenfor 5-15 år:

Big data: Big data kan bruges på flere måder afhængig af type af data, fx kan man bruge data fra sine forsendelser til at vise, hvilken leveringsform er den mest anvendte. DHL har bl.a. testet big data i forbindelse med risikostyring, hvor de har indsamlet interne og eksterne logistikansattes rapporter på mislykkede forsendelser og risici indenfor logistik. Den data har DHL lagret i en database, som de kan bruge til risikostyring på flere måder fx risikorådgivning overfor kunder, og de kan være mere proaktive på forsendelser, som kan gå galt.

Sensorteknologi: DHL vil øge brugen af sensorer indenfor logistik ved at se på, hvordan vi bruger sensorer i vores dagligdag. Derfor har de undersøgt sensorerne fra en X-box spillekonsol, som har bevægelses- og dybdesensorer. Indenfor logistik ser DHL et potentiale i at bruge sådanne sensorer til at fortælle, hvor meget ledig plads der er på en palle, lastbil eller et lager.

Augmented reality: DHL har med stor succes testet augmented reality briller på lagermedarbejdere, når de plukker varer. Brillerne kan scanne stregkoder og vise plukkeren sin plukkeliste, hvor varerne er på hylden, samt hvor varerne skal placeres på plukkevognen. Derved har plukkeren hele tiden hænderne fri, da han hverken skal bruge en fysisk plukkeliste eller håndscanner. DHL er netop i gang med at lancere brillerne på lagre i Europa, USA og Asien.
Læs også: 7 tips til optimering af lageret.

3D print: DHL har testet 3D print af de typer af varer, de har på deres egne lagre, og identificeret en række udfordringer i forhold til kvalitet, omkostninger og produktansvar, som gør, at op til 80% af varerne på DHL’s lagre ikke egner sig til 3D print endnu. Dog ser DHL et stort potentiale i 3D print indenfor nichemarkeder såsom høreapparater og tandimplantater.

Robotter: 80% af verdens lagre styres i dag manuelt. Der er derfor et stort potentiale i at bruge robotter til at automatisere lagerprocesser. DHL tester i øjeblikket robotter, der samarbejder med lagermedarbejderen, bl.a. den selvkørende plukkevogn, som automatisk følger plukkeren rundt på lageret, og med et enkelt tryk på en knap kører til pakkestationen, når den er fuld og samtidig sender en tom plukkevogn retur til plukkeren. Det gør plukkerens arbejde mere effektivt og mindre ergonomisk belastende.

Droner: Droner har fået stor mediebevågenhed de sidste par år. DHL har med stor succes testet drone leveringer i områder med manglende infrastruktur. DHL finder landlige områder mest relevante for dronelevering, da dronelevering i byer er forbundet med mange udfordringer. Meget er allerede nu muligt med droner, men den største udfordring er det regulative aspekt, især i Tyskland og Europa generelt.

Markus Kückelhaus afslutter:

”Vi tror på, at fremtiden starter i dag, lad os forme den sammen.”

Flere nyheder

For at hjælpe kunderne endnu mere effektivt med deres leadgenerering har Serio Verify ansat to kvantefysikere,... Læs mere!

Aalborg Portland udskifter to udtjente skibe med tre spritnye, specialbyggede fragtskibe, der skal distribuere... Læs mere!

Nyudnævnte adm. direktør for PropTech Denmark-netværket, Nadim Stub, skal især styrke innovationen og brugen a... Læs mere!

Det er 30 år siden Kirsten og Jesper Rungholm lettede med deres første fly. I dag råder de over 22 fly og har ... Læs mere!

2018 bragte historisk høj omsætning til Small Danish Hotels. Online oprustning og nye kundefordele har holdt d... Læs mere!

Formand for Træsektionen i Dansk Byggeri, Niels Moestrup, fylder tirsdag 50 år. Stolthed om det gode håndværk ... Læs mere!

Det er ikke et spørgsmål om hvis, det er et spørgsmål om når. Og beslutningen om et ejerskifte skal tages i go... Læs mere!

En delegation fra Aarhus Vand rejser i næste uge til byen Udaipur i den indiske delstat Rajasthan som led i en... Læs mere!

Enorm jobskabelse viser, at al snak om recession i USA er malplaceret. Læs mere!

Mange virksomheder skilter med gratis ydelser på nettet. Men er det for godt til at være sandt? Der skal trods... Læs mere!