TEST: Volvo XC60 viderefører i 2019-udgaven generne fra den dynamiske, svenske SUV og kombinerer elegance med en magtfuld attitude. Nu med fornuftige privatleasingpriser.

TEST: Volvo XC60 viderefører i 2019-udgaven generne fra den dynamiske, svenske SUV og kombinerer elegance med en magtfuld attitude. Nu med fornuftige privatleasingpriser.
Efter en uges testkørsel i Volvo XC60 kan konklusionen herfra kun være, at der er tale om en fantastisk smuk og velkørende bil, så meget, at det gør lidt ondt at skulle aflevere den tilbage til importøren.


Af Torben Winther

På verdensplan er der solgt næsten en million XC60, og globalt set udgør modellen omkring 30 procent af Volvo’s samlede salg. Og efter en uges testkørsel i den pragtfulde SUV er det nemt at forstå.

XC60 er ikke bare en SUV, den fungerer også som en virkelig velkørende limousine, hvor både fører og passagerer kan føle sig næsten kongelige, når de sidder i den eksklusive og velindrettede kabine. Der er tale om behagelig kørsel under alle forhold, og bilens isolering og akustiske sideruder at holde støjen ude af kabinen, så kørslen foregår i fuldstændig fred og ro.

Der er god plads, og siddeforholdene indbyder til langtur med forventning om, at der her er tale om en bil, man ikke kan blive træt af at køre i. Det er problemfrit at føre en samtale, uanset hvor man sidder og hvilken fart man har sat fartpiloten til. XC60 er ganske enkelt et pletskud fra Volvo.

En af de sikreste biler nogensinde

Der er menneskelige faktorer bag 94 procent af alle uheld. Ved hjælp af avanceret sikkerhedsteknologi mener Volvo, at det er muligt at nedbringe den procentdel. Og måske derfor er den nye XC60 en af de sikreste biler, der nogensinde er produceret.

”Vi har arbejdet med systemer til kollisionsafværgelse i mange år, og vi kan se, hvor effektive de er. Alene i Sverige har vi set et fald på omkring 45 procent i antallet af bagende-frontkollisioner takket være vores Collision Warning with Autobrake system. Med XC60 har vi taget næste skridt hen mod at nedbringe antallet af kollisioner ved hjælp af systemer til styresupport og –assistance,” siger Malin Ekholm, seniorchef i Volvo Cars’ sikkerhedscenter.

City Safety er blevet opdateret i XC60, så systemet inkluderer styresupport, som træder til, når automatisk opbremsning alene ikke er nok til at afværge en potentiel kollision. I den slags situationer træder bilens styresupportsystem til for at undvige forhindringen foran. City Safety hjælper med at undgå kollisioner med køretøjer, fodgængere og store dyr. Styresupportsystemet er aktivt mellem 50 og 100 km/timen.

Volvo præsenterer samtidig et system ved navn Oncoming Lane Mitigation, som hjælper føreren med at undgå kollisioner med køretøjer i den modsatte vejbane. Ved hjælp af automatisk styreassistance hjælper systemet i situationer, hvor en fører uagtsomt har forladt vejbanen. Systemet styrer bilen tilbage i sin egen bane og væk fra eventuelle modkørende. Det fungerer mellem 60 og 140 km/timen.

Volvo’s Blind Spot Information System, som kan tilkøbes, advarer føreren om, at andre køretøjer befinder sig i dennes blinde vinkler, og dette system er også blevet opdateret, så det indbefatter en funktion, der hjælper med at undgå potentielle sammenstød med køretøjer i en blind vinkel ved at styre bilen tilbage i sin egen vognbane og væk fra risikosituationen.

Smukt bud på en luksus-SUV i mellemklassen

Efter en uges testkørsel i Volvo XC60 kan konklusionen herfra kun være, at der er tale om en fantastisk smuk og velkørende bil, så meget, at det gør lidt ondt at skulle aflevere den tilbage til importøren.

For lidt tid siden testede jeg Audi Q5, og sad tilbage med den samme fornemmelse. I det lys er det vanskeligt at pege på den ene frem for den anden, selv om der selvfølgelig er tale om to forskellige biler. Det er jo en smagssag, men ikke desto mindre ville det stille mig i lidt af et dilemma.

Men ingen tvivl om at Volvo XC60 er et af de smukkeste bud på en luksus-SUV i mellemklassen. Bilen kan anskaffes fra 662.650 kroner, eller den kan leases fra 6.245 kroner månedligt med en førstegangsydelse på 45.000 kroner.

Flere nyheder

Volvo har netop præsenteret en fornyet udgave af sit flagskib, den store XC90. Vi har testet den, og vi er beg... Læs mere!

Renault Kadjar er den første store crossover fra Renault, hos Renault er forventningerne høje. Læs mere!

Audi Sport har gjort topmodellen i TT-modelrækken endnu skarpere – både som Coupé og Roadster. Den femcylindre... Læs mere!

Mazda giver verdenspremiere til en ny kompakt SUV på årets internationale biludstilling i Geneve. Læs mere!

Lige nu er der optimale vejrbetingelser for rust på bilen. Er din bil ikke rustbeskyttet, kan det koste op til... Læs mere!

Fra i dag og resten af ugen kan bilisterne se repræsentanter fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørf... Læs mere!

Toyota har netop åbnet for forsalget af den helt nye og femte generation af verdens bedst sælgende SUV, Toyota... Læs mere!

I år kan Ford Motor Company fejre 100 år i Danmark, og salgstallene for det 99. år viser en fremgang både for ... Læs mere!

Fords USA-baserede arbejde inden for selvkørende teknologi er allerede godt i gang i Detroit, Pittsburgh og Mi... Læs mere!

Efter verdenspremieren på R8 LMS GT3 på biludstillingen i Paris i 2018 kommer nu den serieproducerede model – ... Læs mere!