TEST: Volvo har med V90 genopfundet en klassiker. Herregårdsvognen er en moderne stationcar, som kombinerer luksus og komfort med praktiske egenskaber.

TEST: Volvo har med V90 genopfundet en klassiker. Herregårdsvognen er en moderne stationcar, som kombinerer luksus og komfort med praktiske egenskaber.
Emagasin1 har prøvekørt Volvo V90. Og for nu at sige det ligeud, så er bilen bragende flot, at man kan ikke helt undgå at få lyst til at køre i den.

Af Torben Winther

Emagasin1 har prøvekørt Volvos superflotte stationcar V90. En stilfund og alsidig bil, som får en til at føle sig rigtig godt tilpas, uanset om man sidder bag rattet, eller om man har indtaget et af passagersæderne.

Volvos V90 befinder sig naturligt i det eftertragtede luksussegment, hvor de tætteste konkurrenter skal findes hos henholdsvis Mercedes, Audi og BMW med deres E-klasse, A6’er og 5-serie.

I midten sidder den store touch screen, som efter et par timers kørsel er nem og ligetil at bruge.

Det store display betyder, at de mange informationer kan håndteres uden at det går ud over opmærksomheden fra den øvrige trafik.

Navigationsdelen er noget af det bedste jeg har set til dato. Det er logisk og intuitivt, og man er ikke i tvivl om hvor f.eks. hvor man skal dreje ud af en rundkørsel.

I det hele taget fungerer V90’eren cockpitløsning ganske godt.

For nu at sige det ligeud, så er bilen bragende flot, at man kan ikke helt undgå at få lyst til at køre i den – sådan på den drengede måde, og det er rigtigt godt. I forhold til de gamle herregårdsvogne der er den et skridt fremad, både hvad angår materialer og finish.


Skal vi finde noget til brokkassen, skal det findes i detaljen. Den såkaldte hattehylde, som løfter sig når bagagerummet åbnes, har det med at udløse sig ved ujævn kørsel. Og i den løftede position blokerer den for udsynet bagud. En detalje i den store sammenhæng, men en irriterende en af slagsen.

Førstehåndsindtrykket er godt

Det kan dog ikke forhindre, at førstehåndsindtrykket af Volvo V90 rigtigt godt. I kabinen fornemmes det hurtigt, at der er kælet for hver en detalje. Ikke kun for føreren, men i høj grad også for passagererne, som på ingen måde bliver snydt for god stil og kørekomfort.

Man sidder upåklageligt, og bilen er så støjsvag at man let kan føre en samtale uden at hæve stemmen, selv når bilen gnaver sig gennem den rå asfalt på motorvejen.

Det fornægter sig ikke, at Volvo har over 60 års erfaring med udvikling- og produktion af stationcars eller herregårdsvogne, som Volvo og de fleste andre bilentusiaster kaldte dem i mange år.

V90 er en moderne stationcar, som helt naturligt kombinerer luksus og komfort med praktiske egenskaber.

Køredynamik i højsædet

Man kan mærke at Volvo virkelig har arbejdet med køredynamikken i denne model, og resultatet er ikke udeblevet. Væk er nogle af de gamle Volvo-modellers stivnakkethed.

V90 kører som en drøm, den er forudsigelig og man har en god fornemmelse at have kontrol over tingene.

Vores konklusion er klar. Køreoplevelsen i V90 D4 Automatic Momentum har været over al forventning. Her er tale om en bil i højeste klasse, og det lover godt for Volvos fremadrettede salgstal.

Teknik

Motor: 4 cylindret diesel
Ydelse: 190 HK
Max. Moment: 400 Nm
Gearkasse: 8-trins aut.
Brændstofforbrug: 22,2 km/l
CO2: 119 g/km
Energiklasse: A
Tophastighed: 225 km/t
Acc. 0-100 km/t: 8,5 sek.
Køreklar vægt: 1850
Totalvægt: 2310
Anhængervægt med-/uden bremser: 1800 kg/750 kg

Priser

Volvo V90 fås fra kr. 585.000 ekskl. levering 3.780 kr.

Flere nyheder

Over to dage i starten af november måned testede udvalgte medlemmer af fagforeningen Business Danmark sammen m... Læs mere!

Fords USA-baserede arbejde inden for selvkørende teknologi er allerede godt i gang i Detroit, Pittsburgh og Mi... Læs mere!

Efter verdenspremieren på R8 LMS GT3 på biludstillingen i Paris i 2018 kommer nu den serieproducerede model – ... Læs mere!

TEST: Jaguars nye kompakte SUV sikrer øgede salgstal til Jaguar. E-PACE har hentet sit design fra Jaguar F-TYP... Læs mere!

En ny udgave af en af Danmarks mest populære biler, Toyota AYGO, er klar til at indtage de danske veje. Det sk... Læs mere!

TEST: Peugeot 308 blev introduceret på det danske marked for et års tid siden. Og der er tale om godt håndværk... Læs mere!

TEST: Volvo XC40 har bidt sig fast blandt den kompakte SUV-klasse. Den er smuk på den nordiske måde, og byder ... Læs mere!

TEST: BMW X3 var den bil, der introducerede segmentet SAV (Sports Activity Vehicle) i 2003. Siden da har BMW i... Læs mere!

TEST: SEATs nye kompakte crossover Arona ligner en sikker storsællert for VW-koncernens spanske datterselskab... Læs mere!

Årets AutoIndex undersøgelse har kåret SEAT som årets højdespringer og mærket har flyttet sig fra en samlet 20... Læs mere!