TEST: Emagasin1 har prøvekørt Stelvio, Alfa Romeos første bud på en kompakt SUV.

TEST: Emagasin1 har prøvekørt Stelvio, Alfa Romeos første bud på en kompakt SUV.
Når man tager plads bag rattet i en Stelvio, er man ikke tvivl om at man sidder i en Alfa Romeo.

Af Torben Winther

Alfa Romeo Stelvio henvender sig til de bilejere, der elsker at køre bil og ønsker masser af plads, sportslige køreegenskaber og topmoderne teknik. Alfa Romeo Stelvio havde dansk premiere i april, og den har været værd at vente på.

Den allerede anmelderroste Stelvio, er italienernes første SUV nogensinde. Selvom Stelvio er den første af sin slags fra den italienske bilproducent, afspejler den ikke desto mindre præcis det, som i mere end 100 år har gjort biler fra Alfa Romeo til noget særligt.

Stelvio er således en kompakt SUV, der byder på temperamentsfuld, rendyrket italiensk køreglæde. Dertil kommer de harmoniske og dynamiske former, som skaber et vellykket design, der udståler sport og dynamik. Læg dertil kraftfulde motorer i letvægtsmaterialer, en avanceret undervogn samt et hav af teknologiske finesser til, så har man en bil, der er en ren fornøjelse at køre i.

Der kan vælges mellem to udgaver med 2,2-liters turbodieselmotor med enten 180 eller 210 hk eller en 2-liters turbobenzinmotor med 280 hk. Alfa Romeo Stelvio leveres udelukkende med en avanceret 8-trins automatgearkasse. Den store 210 hestes diesel og benzinmotoren leveres med Alfa Romeos Q4 firehjulstræk. Hos Alfa Romeo Danmark har man længe set frem til lanceringen, og forventningerne til Stelvio er derfor tårnhøje.

"De kompakte SUV'er er meget populære i disse år, og med Alfa Romeo Stelvio melder vi os på banen med en bil, som er ekstremt konkurrencedygtig på en lang række parametre. Vores nye SUV gør sig bemærket med stilsikkert design, højt udstyrsniveau og selvfølgelig køreglæden, der er en central bestanddel i Alfa-DNA'et. Vi ved, at der skal noget særligt til for at imponere bilkøberne i dag, og vi glæder os meget til at præsentere Stelvio for danskerne og sende kunderne ud på de første prøveture", siger Steffen Holm, der er pressechef hos Alfa Romeo i Danmark.

Masser af sultne blikke

Når man tager plads bag rattet, er man ikke tvivl om at man sidder i en Alfa Romeo. Kabineindretningen bærer tydeligt sit Alfa Romeo DNA, den er flot indrettet med en stort armlæn til fører og passager, og så oser den af god kvalitet.



Det er lykkedes for Alfa Romeo at kombinere både de stilfulde og de sportslige elementer, så det går op i en højere enhed, uden at det virker til at der er gået på kompromis undervejs. Ingen svipsere i form af billigt materialevalg oasen af spændstig indretning.

På det ydre vækker bilen opsigt, det fornemmes tydeligt at Stelvio bliver bemærket i trafikken. Så hvis du ikke er meget for at de øvrige trafikanter - og fodgængere for den sags skyld kigger sultent efter din bil, så skal du tænke dig om to gange, inden du anskaffer en Stelvio.

På opmærksomhedsværdien måler den sig snildt med de dominerende luksus SUV'ere fra BMW, Mercedes, Porsche og Audi.

Behagelig og letkørt SUV

Stelvio byder på præstationer i topklasse, hvilket skyldes brugen af den nyeste teknologi både ind- og udvendigt. Eksempelvis er benzinmotoren i aluminium og udstyret med Alfa Romeos unikke MultiAir system til styring af indsugningsventilerne. Alle Alfa Romeo Stelvio er udstyret med en kardanaksel i kulfiber til gavn for vægten. Et andet unikt punkt er det integrerede bremsesystem (IBS), som leverer øjeblikkelig og præcis bremserespons i alle situationer. Bremsesystemet opnår klassens korteste bremselængde og eliminerer ABS-vibrationer i bremsepedalen ved nødopbremsninger.

Stelvio leverer samtidig klassens bedste og mest direkte styretøj, har et patenteret affjedringssystem både for og bag og den ideelle vægtfordeling på 50/50 mellem for- og bagaksel. Modellerne med firehjulstræk kommer med Q4-teknologi, der konstant fordeler trækkraften mellem alle fire hjul for at sikre de bedste præstationer, højeste effektivitet og sikkerhed. Med fokus på køreglæde forener Q4-systemet fordelene ved både en firehjuls- og en baghjulstrukket bil.

Ser man på dimensionerne, vidner de om en rummelig, men samtidig kompakt SUV. Stelvio har en længde på 468 cm, en højde på 165 cm samt en bredde på 216 cm. Som standard er den udstyret med 17" alufælge, LED baglygter, Multimediesystem med 6,5" display, lys- og regnsensor, fartpilot, splitbagsæde, elektrisk betjent bagklap og parkeringssensor. Næste udstyrsniveau, Super, byder yderligere på 18" alufælge, varme i forsæder og rat samt elektrisk betjente forsæder. Topversionen First Edition byder på alt i udstyr bl.a. 20" alufælge, læderindtræk, Xenon lygter, bakkamera, navigation og meget mere.

Alt i alt er Stelvio en letkørt, rummelig og dynamisk SUV med umiskendelig Alfa Romeo magi og sjæl. Alfa Romeo Stelvio sigter højt, hvorfor den er opkaldt efter det legendariske bjergpas i Italien. Selvom navnet lægger op til, at Stelvio er en alpefarer, kan man trygt stole på, at fornøjelsen er lige så stor på de danske veje.

Stelvio fås på hvide og gule plader, og versionerne med Q4 firehjulstræk trækker helt op til 2.300 kg. Priserne på hvide plader starter ved 558.095 kroner.

Flere nyheder

Over to dage i starten af november måned testede udvalgte medlemmer af fagforeningen Business Danmark sammen m... Læs mere!

Fords USA-baserede arbejde inden for selvkørende teknologi er allerede godt i gang i Detroit, Pittsburgh og Mi... Læs mere!

Efter verdenspremieren på R8 LMS GT3 på biludstillingen i Paris i 2018 kommer nu den serieproducerede model – ... Læs mere!

TEST: Jaguars nye kompakte SUV sikrer øgede salgstal til Jaguar. E-PACE har hentet sit design fra Jaguar F-TYP... Læs mere!

En ny udgave af en af Danmarks mest populære biler, Toyota AYGO, er klar til at indtage de danske veje. Det sk... Læs mere!

TEST: Peugeot 308 blev introduceret på det danske marked for et års tid siden. Og der er tale om godt håndværk... Læs mere!

TEST: Volvo XC40 har bidt sig fast blandt den kompakte SUV-klasse. Den er smuk på den nordiske måde, og byder ... Læs mere!

TEST: BMW X3 var den bil, der introducerede segmentet SAV (Sports Activity Vehicle) i 2003. Siden da har BMW i... Læs mere!

TEST: SEATs nye kompakte crossover Arona ligner en sikker storsællert for VW-koncernens spanske datterselskab... Læs mere!

Årets AutoIndex undersøgelse har kåret SEAT som årets højdespringer og mærket har flyttet sig fra en samlet 20... Læs mere!