Ingen udledning af CO2, en rækkevidde på 1.000 km og en optankningstid på tre minutter. Der er, hvad den nye brintkonceptbil fra Toyota med navnet Fine-Comfort Ride har at byde på. Når man dertil lægger en accelerationstid på kun lidt over 5 sekunder fra 0-100 km/t. og et futuristisk interiør, er den luksuriøse, forureningsfrie og komfortable bilpakke for alvor fuldendt.

Ingen udledning af CO2, en rækkevidde på 1.000 km og en optankningstid på tre minutter. Der er, hvad den nye brintkonceptbil fra Toyota med navnet Fine-Comfort Ride har at byde på. Når man dertil lægger en accelerationstid på kun lidt over 5 sekunder fra 0-100 km/t. og et futuristisk interiør, er den luksuriøse, forureningsfrie og komfortable bilpakke for alvor fuldendt.
Ingen udledning af CO2, en rækkevidde på 1.000 km og en optankningstid på tre minutter.

Det skorter ikke på opsigtsvækkende lanceringer af konceptbiler fra Toyota i forbindelse med den internationale biludstilling Tokyo Motor Show sidst i oktober. Først blev sløret løftet for hybridsportsvognen GR HV Sports Concept, dernæst for den selvkørende og kunstigt intelligente konceptserie Concept-i, og nu føjer den japanske bilgigant endnu en konceptbil til samlingen.

Fine-Comfort Ride er navnet, og det er den japanske bilfabrikants bud på en helt forureningsfri brintbil i den luksuriøse klasse med fokus på komfortabel mobilitet i et samfund med lav udledning af CO2.

Med den nye konceptbil udvider Toyota perspektiverne for fremtidens brintbil. Toyota har forsket og udviklet inden for brintteknologier i over 20 år og introducerede for to år siden i Danmark verdens første dedikerede brintbil Mirai, der betyder fremtid på japansk. Fine-Comfort Ride konceptbilen er endnu et stort skridt på Toyotas brintrejse i fremtiden.

Optankning på tre minutter

Ligesom Mirai udleder Fine-Comfort Ride brintbilen hverken CO2, farlige kvælstoffer eller sundhedsskadelige partikler. Det eneste, der kommer ud af udstødningen er rent vand. Rækkevidden for konceptbilen er op til 1.000 km ifølge den japanske testcyklus, og det tager kun omkring tre minutter at tanke bilen op med brint, hvorefter det er muligt at køre nye 1.000 km.

En brændselscelle sørger løbende for at producere strøm til brintbilens elmotor, som yder 310 kW, hvilket er ligeså kraftfuldt som nogle af de hurtigste eldrevne sportsvogne. Accelerationstiden rammer imponerende 5,4 sekunder fra 0 til 100 km/t., og topfarten er 220 km/t. – stadig med rent vand som eneste spildprodukt under kørslen.

Udover hensynet til klimaet og miljøet har Fine-Comfort Ride også fokus på, at køreoplevelsen skal handle om andet end blot, hvilken motor der ligger under motorhjelmen. Navnet Fine står for ”Future IN Electrified Vehichle”, der oversat til dansk betyder fremtid i et elektrisk køretøj. Det skal signalere den nydelse og komfort, som Toyota mener er synonym med den nye konceptbil. Fine-Comfort Ride skal nemlig også ses som et forsøg på at skabe et komfortabelt rum for transport, der på alle måder optimerer køreturen, så den bliver mere end bare en køretur.

Både interiør og eksteriør er designet således, at turen bliver så behagelig som muligt. Med et strømlinet ydre, der er bredere foran og på midten af bilen end bagtil, er der gjort så meget plads som muligt til alle tre sæderækker inde i bilen. Dermed er der rig mulighed for, at de seks passagerer, der er plads til, kan indstille deres sæder, præcis som de ønsker – og om de skal vende med eller imod køreretningen.

Netop sæderne er lavet med henblik på, at bilen kan fungere som kontor for både enkeltpersoner og flere. Dermed forsøger bilen også at lette overgangen mellem arbejde og transport, og den kan nærmest fungere som et mødelokale på hjul. Fra både fører- og passagersæderne er der fri adgang til den kunstigt intelligente agent (AI-agent), som forsyner alle i bilen med relevant information via skærme i både sæder og ruder, og som tilpasser sig efter hver enkelt persons adfærd og humør i bilen.

Fine-Comfort Ride har premiere ved Tokyo Motor Show sidst i oktober. Det vides endnu ikke, hvornår den vil kunne ses på vejene.

 
Flere nyheder

Den nye CUPRA Ateca er det ultimative udtryk for sportslighed. Nu har den indtaget Danmark med sublime præstat... Læs mere!

Bilentusiaster fra både ind- og udland får søndag den 6. oktober en unik mulighed for at gøre sig en god inves... Læs mere!

Nye privatleasingtilbud på Giulia og Stelvio betyder, at man kan sætte sig bag rattet på nogle velkørende bile... Læs mere!

Hverdagen nærmer sig – børnene starter i skole igen, der skal smøres madpakker, og den daglige hente-og bringe... Læs mere!

Har du smidt noget i hovedet på en cyklist i dag? Nej? Godt, men det er der så andre, der har, for bag rattet ... Læs mere!

Subaru bygger verdens sikreste biler. Nu er målet nået med to modeller. Ny Forester er noteret med det højeste... Læs mere!

Interessen for SUV modeller er steget gevaldigt de senere år. Og med priserne på den nye KIA Sportage, kan fle... Læs mere!

Det er tid til at skifte til sommerdæk - hvad skal du være opmærksom på? Læs mere!

Volvo har netop præsenteret en fornyet udgave af sit flagskib, den store XC90. Vi har testet den, og vi er beg... Læs mere!

TEST: Volvo XC60 viderefører i 2019-udgaven generne fra den dynamiske, svenske SUV og kombinerer elegance med ... Læs mere!