Skal jeg lease eller købe min næste bil? Det spørgsmål stiller stadigt flere danske bilister i takt med, at leasing-udbuddet igen er ved at være på plads efter reformen af bilafgifterne.

Skal jeg lease eller købe min næste bil? Det spørgsmål stiller stadigt flere danske bilister i takt med, at leasing-udbuddet igen er ved at være på plads efter reformen af bilafgifterne.
Mellemklasse er leasingklasse: Her kan det i langt de fleste tilfælde bedst betale sig at lease.

Svaret er ret simpelt, viser en analyse fra bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk: Med mindre du går efter en meget lille og billig bil, kan det bedst betale sig at lease den. Især hvis du ikke agter at beholde den i særligt mange år.

Bilpriser.dk har analyseret 26 bilmodeller fra de klasser, der udgør størstedelen af privat-salget i Danmark. For mikrobilernes vedkommende er der ikke meget at rafle om. Her er køb billigst. I hvert tilfælde for de fem leasing-modeller, vi har fundet på importørernes hjemmesider. Størst er forskellen for Hyundai i10, der over tre år med i alt 45.000 kilometer er hele 15.267 kroner billigere at købe end at lease.

vMellemklasse er leasingklasse

Blandt mellemklassebilerne forholder det sig modsat. Her kan det for alle bilernes vedkommende bedst betale sig at lease. Og besparelsen kan være stor. Den Toyota Auris, der markedsføres som leasingbil på Toyotas egen hjemmeside, er 36.266 kr. dyrere at købe end at lease over tre år med et kørselsforbrug på i alt 45.000 kilometer.

I den store mellemklasse kan der være endnu mere at spare, hvorimod billedet er lidt mere mudret for småbiler en tand større end mikrobiler. To ud af 10 analyserede modeller fra minibilernes rækker er billigst at privatfinansiere. Begge er Suzukier, der i kampagnesammenhæng sælges til ekstremt lave priser.

Jo længere ejerperioden strækker sig, desto bedre kan det som hovedregel betale sig at eje bilen. Med mindre, den går i stykker. Og det gør alle biler før eller senere.

Glem ikke garantien

Mange europæiske biler har kun to års garanti. Japanerne typisk tre, mens koreanerne yder fra fem til syv år. Agter du at købe og beholde din bil i meget lang tid, vil det derfor være fornuftigt at undersøge, om du kan bruge noget fra Korea. Japanske Mitsubishi har dog også fem års garanti. Dog med kilometerbegrænsning i modsætning til fx Hyundai.

For almindelige mennesker, kan det være meget svært at gennemskue leasing contra køb, mener chefanalytiker hos Bilpriser.dk Niels Grøftehauge.

"Går man ind på importørernes hjemmesider, som vi har gjort, støder man ofte på tilsyneladende billige finansieringstilbud, der til gengæld løber over rigtigt mange år. Fx. 96 måneder. Men de færreste beholder deres bil så længe. Når bilkøberen vil sælge bilen typisk efter fire - fem år - vil restgælden være større end bilens gensalgsværdi. Det koster penge at slippe af med den," siger Niels Grøftehauge.

For at gøre sammenligningen mellem leasing og køb så vandtæt som muligt, har Bilpriser.dk valgt en 100 pct. finansieringsmodel. Det betyder, at også forrentning af udbetaling eller førstegangsydelse er indregnet. Det samme er serviceaftaler i hele perioden, hvilket normalt ikke er med i finansieringstilbud, men altid i leasingtilbud efter FDM´s model.

Rabatter batter

Efter Niels Grøftehauges mening handler regnestykket primært om rabatter.

"De mindste biler er ekstremt hårdt pressede prismæssigt, og her kan leasingselskaberne ikke hente rabatter af betydning. Da der samtidigt er en række administrationsomkostninger ved at lease bilen uanset dens størrelse og værdi, kan leasingselskaberne ikke klare sig i dette segment. Omvendt med de større biler, hvor vi ved, at mange leasingselskaber henter meget store rabatter;" siger Niels Grøftehauge.

Han råder folk, der absolut vil købe en større bil, til at indlede benhårde rabatforhandlinger.

"Vinterdæk eller ekstra måtter rækker ikke. Hvis den ene forhandler ikke vil sælge med god rabat, vi den anden måske. Ring og forhør dig. Det er formentlig de hurtigste tusindkronesedler, du nogensinde kommer til at tjene," siger Niels Grøftehauge.

Her kan du se de 26 analyserede biler med besparelser op til 36.306 kroner ved at lease i stedet for at eje. Syv biler er billigst at købe med de indlagte forudsætninger.

Den samlede analyse med alle mellemregninger og poster ligger på Bilprisers hjemmeside. Sammen med brændstofpriser, renteskøn og andre indlagte forudsætninger.

Flere nyheder

Over to dage i starten af november måned testede udvalgte medlemmer af fagforeningen Business Danmark sammen m... Læs mere!

Fords USA-baserede arbejde inden for selvkørende teknologi er allerede godt i gang i Detroit, Pittsburgh og Mi... Læs mere!

Efter verdenspremieren på R8 LMS GT3 på biludstillingen i Paris i 2018 kommer nu den serieproducerede model – ... Læs mere!

TEST: Jaguars nye kompakte SUV sikrer øgede salgstal til Jaguar. E-PACE har hentet sit design fra Jaguar F-TYP... Læs mere!

En ny udgave af en af Danmarks mest populære biler, Toyota AYGO, er klar til at indtage de danske veje. Det sk... Læs mere!

TEST: Peugeot 308 blev introduceret på det danske marked for et års tid siden. Og der er tale om godt håndværk... Læs mere!

TEST: Volvo XC40 har bidt sig fast blandt den kompakte SUV-klasse. Den er smuk på den nordiske måde, og byder ... Læs mere!

TEST: BMW X3 var den bil, der introducerede segmentet SAV (Sports Activity Vehicle) i 2003. Siden da har BMW i... Læs mere!

TEST: SEATs nye kompakte crossover Arona ligner en sikker storsællert for VW-koncernens spanske datterselskab... Læs mere!

Årets AutoIndex undersøgelse har kåret SEAT som årets højdespringer og mærket har flyttet sig fra en samlet 20... Læs mere!