Slut med lappegrej eller dyre, besværlige besøg hos cykelhandleren, når cyklen igen-igen er flad. Og bilejerne kan snart tage reservehjul og donkraft ud af bagagerummet og frigøre plads til indkøbsposer og kufferter. Bridgestone lukker luften ud af det konventionelle dæk og introducerer et fremtidssikret alternativ uden luft - der ikke kan punktere.

Slut med lappegrej eller dyre, besværlige besøg hos cykelhandleren, når cyklen igen-igen er flad. Og bilejerne kan snart tage reservehjul og donkraft ud af bagagerummet og frigøre plads til indkøbsposer og kufferter. Bridgestone lukker luften ud af det konventionelle dæk og introducerer et fremtidssikret alternativ uden luft - der ikke kan punktere.
Den nye teknologi er stadig under udvikling

Verdens største dækproducent arbejder på et miljøvenligt alternativ til konventionelle dæk. Gummidæk med luft har været praksis i mere end 100 år og afløste de massive dæk uden affjedring, som bestemt ikke var terrængående eller egnet til hurtig kørsel, hverken på trædecykel eller i automobil.

Næste år lancerer Bridgestone så det luft-fri, punkterfri dæk til de tohjulede, men forskerne er i fuld gang med at forfine teknologien også til biler. Dækket er bygget op af affjedrende plastikeger, en ramme af letmetal og har en slidbane af gummi.

Miljøvenligt alternativ til nutidens gummidæk

Med det nye ikke-pneumatiske dæk – ja, det hedder det! Og det betyder uden luft – skal du ikke bekymre dig om dæktryk, punkteringer og lappegrej. Og du behøver heller ikke være bekymret for miljøet:

Alle materialer er genanvendelige, og dækket er betydelig lettere end konventionelle dæk. Det gør en kæmpe forskel for brændstofforbruget, fortæller teknisk chef hos Bridgestone Danmark Jesper Sørensen: ”Alle bilfabrikanter kæmper for at få brændstofforbruget ned, og en af de væsentligste metoder er at nedsætte bilens vægt. Derfor tæller hvert eneste gram i det regnskab”.

Også selve produktionen af dækket belaster miljøet mindre end de dæk, vi kender i dag, fortsætter Jesper Sørensen. ”Og formodentlig vil man kunne nøjes med at skifte slidbanen frem for hele dækket, når den er slidt op”.

Du kommer til at vente lidt med at erstatte dine nuværende cykeldæk med de nye luft-fri dæk, i første omgang monteres de kun på specialudviklede cykler. Præcis hvornår de kommer i handlen til biler, kan Bridgestone ikke sige noget om endnu.

Udfordringerne ved de luft-fri dæk har været, at de er svære at masseproducere, men forskerne hos Bridgestone er nu i gang med at knække koden. Den nye teknologi vil i begyndelsen blive afprøvet på golfbiler og andre små køretøjer.

Flere nyheder

Over to dage i starten af november måned testede udvalgte medlemmer af fagforeningen Business Danmark sammen m... Læs mere!

Fords USA-baserede arbejde inden for selvkørende teknologi er allerede godt i gang i Detroit, Pittsburgh og Mi... Læs mere!

Efter verdenspremieren på R8 LMS GT3 på biludstillingen i Paris i 2018 kommer nu den serieproducerede model – ... Læs mere!

TEST: Jaguars nye kompakte SUV sikrer øgede salgstal til Jaguar. E-PACE har hentet sit design fra Jaguar F-TYP... Læs mere!

En ny udgave af en af Danmarks mest populære biler, Toyota AYGO, er klar til at indtage de danske veje. Det sk... Læs mere!

TEST: Peugeot 308 blev introduceret på det danske marked for et års tid siden. Og der er tale om godt håndværk... Læs mere!

TEST: Volvo XC40 har bidt sig fast blandt den kompakte SUV-klasse. Den er smuk på den nordiske måde, og byder ... Læs mere!

TEST: BMW X3 var den bil, der introducerede segmentet SAV (Sports Activity Vehicle) i 2003. Siden da har BMW i... Læs mere!

TEST: SEATs nye kompakte crossover Arona ligner en sikker storsællert for VW-koncernens spanske datterselskab... Læs mere!

Årets AutoIndex undersøgelse har kåret SEAT som årets højdespringer og mærket har flyttet sig fra en samlet 20... Læs mere!