Lige nu er der optimale vejrbetingelser for rust på bilen. Er din bil ikke rustbeskyttet, kan det koste op til 14.000 kr. for én standardreparation.

Lige nu er der optimale vejrbetingelser for rust på bilen. Er din bil ikke rustbeskyttet, kan det koste op til 14.000 kr. for én standardreparation.
Øjeblikkets meget omskiftelige vejr med sne, slud, regn og is samt salt og småsten på vejene skaber den perfekte grobund for rust på bilen.

Så er der dårligt nyt til bilejere: Øjeblikkets meget omskiftelige vejr med sne, slud, regn og is samt salt og småsten på vejene skaber den perfekte grobund for rust på bilen. Har du ikke rustbeskyttet den endnu, kan det hurtigt blive en særdeles pebret affære.

Det fortæller Danmarks største bilsynsvirksomhed, Applus Bilsyn, som sammen med firmaet Autodo har set nærmere på, hvor de hyppigste rustangreb opstår, og hvad det koster at få dem repareret.

- Prisen på rustreparationer er naturligvis afhængig af bilens mærke, omfanget af rust, de angrebne dele samt priserne på det enkelte værksted, der udfører opgaven. Ser vi bort fra disse variable, kan vi se på de ca. 500.000 biler, som vi syner årligt, at især rust på bremserør, bærearme, sidepaneler samt for- og bagbro, som holder hjulene og har sikkerhedsmæssig betydning, er hyppigt forekommende. Almindelige reparationer af hver af de tre sidstnævnte koster ofte i størrelsesordenen 8.000-14.000 kr. Men ofte kommer der ikke blot én, men flere reparationer med kort interval imellem, forklarer Lars Kiholm, teknisk chef hos Applus Bilsyn.

Rusten begynder primært der, hvor metaldelene mødes og gnider mod hinanden. Andre steder er der rust på skærmene, bunden af dørene og bagklappen. Selvom de sidste steder mere er af kosmetisk betydning, forringer rusten her også bilens værdi.

Rustbeskyt tidligt

- Det bedste råd er at begynde rustbehandlingen så tidligt som muligt. Behandler man på en flade uden rust, sidder behandlingen bedre fast og dækker helt. Applus Bilsyn tilbyder gratis rustkontrol til alle bilsynskunder i Danmark. Det er ikke nødvendigt at bestille tid, idet rustkontrollen foregår i almindelig drive-in efter kl. 10.00, siger Lars Kiholm.

Langt hovedparten af alt rust, formentlig 90 procent eller mere, grundlægges ifølge Applus Bilsyn om vinteren.

Flere nyheder

Hverdagen nærmer sig – børnene starter i skole igen, der skal smøres madpakker, og den daglige hente-og bringe... Læs mere!

Det automatiske parkeringssystem henter og bringer bilen helt uden indblanding. Systemet anvendes allerede i p... Læs mere!

Har du smidt noget i hovedet på en cyklist i dag? Nej? Godt, men det er der så andre, der har, for bag rattet ... Læs mere!

Subaru bygger verdens sikreste biler. Nu er målet nået med to modeller. Ny Forester er noteret med det højeste... Læs mere!

Det er tid til at skifte til sommerdæk - hvad skal du være opmærksom på? Læs mere!

Volvo har netop præsenteret en fornyet udgave af sit flagskib, den store XC90. Vi har testet den, og vi er beg... Læs mere!

Renault Kadjar er den første store crossover fra Renault, hos Renault er forventningerne høje. Læs mere!

TEST: Volvo XC60 viderefører i 2019-udgaven generne fra den dynamiske, svenske SUV og kombinerer elegance med ... Læs mere!

Audi Sport har gjort topmodellen i TT-modelrækken endnu skarpere – både som Coupé og Roadster. Den femcylindre... Læs mere!

Mazda giver verdenspremiere til en ny kompakt SUV på årets internationale biludstilling i Geneve. Læs mere!