Ford Fiesta er en af Danmarks bedst sælgende minibiler. Det skal den nye Fiesta forsøge at leve op til. Priserne starter ved kun 129.590 kr. og byder på et bredt modelprogram, mange udstyrsmuligheder. Vi har prøvet Fiesta Vignale, som er seriens topmodel.

Ford Fiesta er en af Danmarks bedst sælgende minibiler. Det skal den nye Fiesta forsøge at leve op til. Priserne starter ved kun 129.590 kr. og byder på et bredt modelprogram, mange udstyrsmuligheder. Vi har prøvet Fiesta Vignale, som er seriens topmodel.
Den nye Fiesta er mere rummelig, mere komfortabel, mere sikker og mere veludstyret end før. Den kan anskaffes fra 129.590 kroner.

Ford Fiesta er en succes af de helt store. I mere end 40 år har den velkørende minibil fra Ford vist retningen i klassen, og kunderne har fra starten været vilde med den fremragende Fiesta. Selv gennem de seneste år, hvor et generationsskifte har været på vej, har Fiesta formået at fastholde positionen som en af de mest populære minibiler i Danmark, og i 2016 lå den i top 10 over de mest solgte biler i Danmark med hele 4.471 eksemplarer.

Den nye Fiesta er skabt til endnu engang at revolutionere klassen for minibiler, men den avancerede Ford er også udviklet til at tage det bedste fra tidligere Fiesta-generationer: Den forbliver kompakt med en længde på 404 centimeter, men har et design, som leder tankerne hen på en mere moden og luksuriøs bil. Den er samtidig mere stilrent indrettet og kan udstyres med et utal af aktive sikkerhedssystemer. Det eneste Ford ikke har pillet ved, er køreglæden og smilet der holder hele køreturen.

Ford har fået godt tag i miniklassen ved at lancere usædvanligt forskellige og unikke udgaver af den nye Fiesta. Det handler ikke bare om forskelle i udstyr, men om vidt forskellige oplevelser og varierende design. Kunderne kender i forvejen de veludstyrede Fiesta Trend- og Titanium-versioner, som også denne gang er rygraden i Fiesta-modelprogrammet, men dertil kommer den dynamisk stylede Fiesta ST-Line og den luksuriøse Fiesta Vignale. I 2018 kommer den rå og crossoverinspirerede mini-SUV Fiesta Active og den hurtige og hidsige topmodel Fiesta ST med en helt ny EcoBoost-motor med 200 hk.

Et samarbejde mellem Ford og B&O PLAY gør, at Ford nu kan lancere Fiesta som den første model med et enestående lydanlæg, som er hidtil uset i denne klasse af biler. B&O PLAY-anlægget er nøjagtigt tilpasset Fiesta som model.

Den nye Fiesta er mere rummelig, mere komfortabel, mere sikker og mere veludstyret end før. Den er alt det og meget mere til uden at bryde dimensionerne for klassen – med 404 centimeter i længden er Fiesta kompakt, så den uden problemer kan passe ind i storbyens trange gader og parkeringspladser.

Ny Ford Fiesta til priser fra 129.590 kr.

Den nye Ford Fiesta fås i Danmark til priser fra 129.590 kr. I forhold til de tidligere generationer af Fiesta strækker modelprogrammet sig over et langt bredere udvalg af modeller. Kunderne kan vælge mellem versionerne Trend, Titanium, B&O Play, ST-Line og Vignale. Fra marts 2018 kommer den nyskabende crossover-lignende og mere rå Fiesta Active på markedet.

Emagasin1 har prøvet den nye Fiesta Vignale, vel nok den mest luksuriøse bil i klassen - og den Fiesta med den mest unikke og skelsættende køberoplevelse. Det er første gang, Ford Fiesta kan fås med Vignale-betegnelsen.



Fiesta Vignale er luksuriøst udstyret med både visuelt fremhævende udstyr, lækre materialer og omfattende komfortudstyr. Det starter med den kromomkransede grill med trådnet, unikke for- og bagkofangere med satin-aluminium-indsats og 17” alufælge i Luster Nickel. Det fortsætter med et interiør med nøje udvalgte materialer, som er forarbejdet med det formål at opnå en finish, som ikke tidligere er set i klassen. I Fiesta Vignale er der automatisk klimaanlæg, fartpilot med justerbar hastighedsbegrænser, Ford SYNC 3 med automatisk nødopkald og radio/CD talestyring, syv højttalere og den store 8” touch screen, sæder med delvist læderbetræk, varme i forsæderne, dørtrinsbeskyttere med Vignale-logo, el-betjente ruder i bagdørene og nøglefrit system med Ford Power-startknap.

Som den absolutte topmodel i det nye Fiesta-modelprogram er den nye Fiesta Vignale udstyret med samme kraftige motor, som fås i Fiesta ST-Line: 1,0 EcoBoost S/S med hele 140 hk. Det gør Fiesta Vignale til en overlegent motoriseret luksus-mini, og alligevel er prisen opsigtsvækkende på den gode måde: 199.500 kr.

Ny Fiesta kan udstyres som en langt større bil

Den nye generation af Ford Fiesta er den mest avancerede bil i sin klasse, og det kan ses på de mange muligheder, kunderne har for at udstyre den nye bil. Den nye Fiesta fås med udstyr, som normalt er forbeholdt større biler, og det gælder både udstyr som hæver niveauet for komfort og underholdning, men bestemt også niveauet for sikkerhedsudstyr.

I alt fås den nye Fiesta med hele 15 aktive sikkerhedssystemer, som gør kørslen langt mere sikker, komfortabel og ustresset. Forskellige førerassistancepakker giver kunderne god mulighed for at tilvælge de aktive sikkerhedssystemer uden at skulle betale en høj merpris. F.eks. indeholder en af førerassistancepakker trafikskiltegenkendelse, blind vinkel-informationssystem, førerovervågning, automatisk fjernlysassistent, Cross Traffic Alert og en 4,2” farveskærm i instrumentpanelet for kun 6.250 kr. En anden førerassistancepakke med udvidet Pre-Collision Assist (automatisk nødbremsesystem), adaptiv fartpilot og 4,2” farvedisplay i instrumentpanelet til blot 4.650 kr.

Det nye infotainmentsystem SYNC 3, som i Fiesta fås med enten en 6,5” eller 8” touch screen er fra starten tænkt ind i instrumentpanelets linjer, hvilket integrerer det naturligt i designet. Fords nye infotainmentsystem giver mulighed for at styre lyd, navigation og en tilsluttet smartphone med simple kommandoer, som f.eks. ”jeg mangler benzin”. Ford tilbyder flere spændende audiopakker til Fiesta, hvoraf flere inkluderer den flotte og betjeningsvenlige 8” skærm og automatisk nødopkald, der selv ringer op til alarmcentralen hvis du er ude for et uheld.

Prisvindende EcoBoost-motor

Ford er gået efter at give kunderne det bredest mulige udvalg af motorer i den nye generation af Fiesta, og med ydelser mellem 70 og 140 hk vil alle kunder kunne finde en motor, der passer præcist til deres behov, smag og pengepung. Ford har opdateret motorerne for at gøre dem stærkere, men samtidig også mere sparsommelige og billigere i drift.

Fords prisvindende 1,0-liters EcoBoost-benzinmotor fås i tre varianter – med 100, 125 og 140 hk, og en ny manuel gearkasse med seks trin med lavere friktion giver en CO2-udledning på helt ned til 94 gram per kilometer i udgaven med 100 hk. Topversionen med 140 hk udleder blot 102 gram CO2 per kilometer og har et gennemsnitsforbrug på imponerende 22,2 km/l. Den trecylindrede 1-liters motor med turbo er udstyret med mange avancerede teknologier som direkte indsprøjtning med særdeles højt tryk, dobbelt uafhængig ventilstyring og et innovativt design af knastakslen.

En ny 1,1-liters benzinmotor deler sin trecylindrede arkitektur med 1-liters EcoBoost-motoren, og den tilbydes i versioner med 70 og 85 hk, og den erstatter 1-liters motoren uden turbo fra den udgående Fiesta. Den kommer med en femtrins manuel gearkasse og et forventet CO2-udslip på ned til 101 gram per kilometer.

Den nye dieselmotor i Fiesta med 85 hk er udstyret med en manuel gearkasse med fem trin. CO2-udledningen er så lav som 82 gram per kilometer, forbruget ikke mindre imponerende med 29,4 km/l. Dermed er Fiesta 1,5 TDCi oplagt som sparsom pendlerbil.

Et lavt brændstofforbrug og reduceret CO2-udslip er generelt for alle udgaver af den nye Fiesta, og det fremhæves ikke kun af, at start-stop-system er standard på alle motorer, men også af en ny Eco-knap til udgaver med manuel transmission, som justerer tomgang, speederpedalens reaktion, turboladerens ydelse og skiftepunktet for gearskifteindikatoren, så det er muligt at spare endnu mere på de dyre dråber.

I 2018 udvides Fiesta-modelprogrammet med endnu en stor nyhed: Den nye Fiesta ST. Den sportslige topmodel har en helt ny trecylindret EcoBoost-motor med en volumen på 1,5 liter og en ydelse på 200 hk. Det giver mulighed for en accelerationstid fra 0-100 km/t på 6,7 sekunder, og nye Drive Modes sørger for, at kræfterne også når ned i asfalten.

Flere nyheder

Interessen for SUV modeller er steget gevaldigt de senere år. Og med priserne på den nye KIA Sportage, kan fle... Læs mere!

Det er tid til at skifte til sommerdæk - hvad skal du være opmærksom på? Læs mere!

Volvo har netop præsenteret en fornyet udgave af sit flagskib, den store XC90. Vi har testet den, og vi er beg... Læs mere!

Renault Kadjar er den første store crossover fra Renault, hos Renault er forventningerne høje. Læs mere!

Audi Sport har gjort topmodellen i TT-modelrækken endnu skarpere – både som Coupé og Roadster. Den femcylindre... Læs mere!

BMW 7-serien har altid stået for innovation, luksus og sofistikeret elegance. Nu får modellen en endnu skarper... Læs mere!

Mazda giver verdenspremiere til en ny kompakt SUV på årets internationale biludstilling i Geneve. Læs mere!

Lige nu er der optimale vejrbetingelser for rust på bilen. Er din bil ikke rustbeskyttet, kan det koste op til... Læs mere!

Fra i dag og resten af ugen kan bilisterne se repræsentanter fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørf... Læs mere!

I år kan Ford Motor Company fejre 100 år i Danmark, og salgstallene for det 99. år viser en fremgang både for ... Læs mere!