TEST: BMW X3 var den bil, der introducerede segmentet SAV (Sports Activity Vehicle) i 2003. Siden da har BMW igennem to modelgenerationer solgt mere end 1,5 millioner biler i dette segment.

TEST: BMW X3 var den bil, der introducerede segmentet SAV (Sports Activity Vehicle) i 2003. Siden da har BMW igennem to modelgenerationer solgt mere end 1,5 millioner biler i dette segment.
BMW X3 er en fortræffelig SUV, som kan anskaffes fra 634.500 kroner.

Af Torben Winther

BMW's superflotte SUV - eller SAV (Sports Activity Vehicle) som BMW kalder det, tilbydes i fem forskellige motorvarianter: BMW X3 M40i med 360 hk, BMW X3 xDrive30i med 252 hk, BMW X3 xDrive20i med 184 hk samt BMW X3 xDrive30d med 265 hk og BMW X3 xDrive20d med 190 hk. Er man til rent baghjulstræk, så kan det også vælges med BMW X3 sDrive20i.

Topmodellen BMW X3 M40i bliver den første M Performance-bil i modelserien og byder på et fantastisk lydspor, overlegne 360 hestekræfter og en lynhurtig tid fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Bilen har M aerodynamikpakke, M sportsaffjedring, M sportsudstødning, M sportsbremser, variabel sportsstyring og 20" hjul som standard.

Som sikkerhedsudstyr til BMW X3 tilbydes som noget nyt den personlige CoPilot, som fokuserer på køreassistenter og (semi)automatiseret kørsel. Dette indebærer blandt andet den seneste generation af aktiv fartpilot, hvor bilen bremses helt op i køtrafik og automatisk kører frem igen, når trafikken begynder at bevæge sig. Andre systemer som vejstribealarm, vejskifteassistent og sidekollisionsbeskyttelse vil være tilgængelige for at sikre både komfort og sikkerhed på turen.

Gesture Control styrer forskelllige navigations- og underholdningssystemer ved hjælp af simple finger- og håndbevægelser, og Head-Up Display'et viser de vigtigste kørerelaterede informationer.

BMW X3 er 4.708 mm lang (+ 51 mm), 1.891 mm bred (+ 10 mm) og 1.676 mm lang (- 2 mm). Akselafstanden er 2.864 mm (+ 54 mm) og bagagerummet er 550-1.600 liter.

Vi har prøvekørt BMW X3 xDrive20d. Der er med denne motor ikke tale om en bil som får en til at miste bevidstheden, når man træder på speederen. Til gengæld kan man glæde sig over en fantastisk komfortabel bil, hvor der er kælet for detaljerne, og hvor køreglæden er så meget i top at den tredje generation X3 er på højde med storebror X5, hvis ikke endda en anelse bedre.



Der er masser af plads på bagsædet, og det gør X3 til det ideelle valg for familier, også de som skal have plads til tre teenagere på bagerst i bilen. Det betyder også at der nemt kan sidde tre voksne, når det behov byder sig.

Baggagerummet har med sine 550 liter ligeså meget plads som en stationcar i luksusklassen, så X3 er dermed også den ideelle bil at køre på ferie med.

Motoren i den udlånte testbil er en 4-cylindret diesel, BMW TwinPower Turbo med 190 HK. Hvis man synes at det er lidt trist, og at en BMW kun er en BMW hvis den har 6 cylindre, kan man opgradere til seks ben for godt 70.000 kroner. En sand entusiast vil mene at de penge er givet godt ud.

BMW X3 befinder sig i et hårdt segment, hvor konkurrencen er stor og hvor udviklingen går stærkt. Som alternativ til BMW X3 findes f.eks. Audi Q5, Volvo XC60 og Alfa Romeo Stelvio. Hvilken af disse biler der står højest på ønskelisten, er selvfølgelig individuelt og afhænger af ens egen stil og personlighed, så det er der ingen grund til at forsøge at gøre sig til smagsdommer over.

Dog er er ingen grund til at lægge skjul på, at vi efter en uges testkørsel i den nye BMW X3 er veltilpadse og har lyst til meget mere BMW. Modellen vi kørte i var en X3 xDrive20d, altså ikke nogen racerbil. Men bilen kører godt og konfortabelt, den er fint isoleret, så støjen fra den firecylindrede dieselmotor effektivt holdes ude af kabinen.

Næsten som et BMW-kendetegn befinder X3 sig i sit rette element når den får lidt gas på motorvejen. Den er perfekt til de lange træk, og sprudler af glæde ved hastigheder på over 100 kilometer i timen.

BMW X3 fås fra 634.500 kroner. Så er der lidt at tænke over, inden turen går sydpå til sommer.

Flere nyheder

Over to dage i starten af november måned testede udvalgte medlemmer af fagforeningen Business Danmark sammen m... Læs mere!

Fords USA-baserede arbejde inden for selvkørende teknologi er allerede godt i gang i Detroit, Pittsburgh og Mi... Læs mere!

Efter verdenspremieren på R8 LMS GT3 på biludstillingen i Paris i 2018 kommer nu den serieproducerede model – ... Læs mere!

TEST: Jaguars nye kompakte SUV sikrer øgede salgstal til Jaguar. E-PACE har hentet sit design fra Jaguar F-TYP... Læs mere!

En ny udgave af en af Danmarks mest populære biler, Toyota AYGO, er klar til at indtage de danske veje. Det sk... Læs mere!

TEST: Peugeot 308 blev introduceret på det danske marked for et års tid siden. Og der er tale om godt håndværk... Læs mere!

TEST: Volvo XC40 har bidt sig fast blandt den kompakte SUV-klasse. Den er smuk på den nordiske måde, og byder ... Læs mere!

TEST: SEATs nye kompakte crossover Arona ligner en sikker storsællert for VW-koncernens spanske datterselskab... Læs mere!

Årets AutoIndex undersøgelse har kåret SEAT som årets højdespringer og mærket har flyttet sig fra en samlet 20... Læs mere!

Slut med lappegrej eller dyre, besværlige besøg hos cykelhandleren, når cyklen igen-igen er flad. Og bilejerne... Læs mere!