Emaljeskilte var i det meste af det 20. århundrede farvestrålende reklamer over alt i det danske landskab.

Emaljeskilte var i det meste af det 20. århundrede farvestrålende reklamer over alt i det danske landskab.
Det gamle emaljeskilt fra Richs er nok et af de mest kendte. Her dog i beskåret version.

I forbindelse med særudstillingen Gadens blikfang som vises på Danmarks Industrimuseum frem til den 22. oktober holder udstillerens tilrettelægger John Juhler Hansen foredrag om emnet den 12. august kl. 14 på museet. Foredraget kan følges ved køb af entrébillet.

John Juhler Hansen udstaler om sin store passion:

Emaljeskilte var i det meste af det 20. århundrede farvestrålende reklamer over alt i det danske landskab. Emaljeskiltene vandt frem som et resultat af, at masseproduktionen fik sit gennembrud og et produkt blev holdt i handelen i årtier. Der var emaljeskilte på facaderne hos købmænd og tobakshandlere, kiosker og specialforretninger, samt på banegårde og pakhuse. I næsten 100 år var emaljeskilte en del af befolkningens hverdag, opsat overalt i det offentlige rum. Der blev reklameret for alt fra Adamas cigaretter, øl og sodavand, is, barberblade, korsetter, varehuse og til elpærer, ja for hundredvis af varer og tjenesteydelser i enhver afskygning. Enhver fabrik med respekt for sig selv, fik sine reklamer fremstillet i uforgængelig emalje, og gennem fire generationer var emaljeskilte den foretrukne reklameform på detailhandelens butikker.

Emaljeskilte er en særlig kunstart, der i sin fremstillingsproces fordrede meget akkuratesse og omhu, da man skulle påføre en metaloverflade smeltet glas. De var dyre at anskaffe og derfor gav emaljeværkerne 20 års garanti for skiltets holdbarhed og emaljefarvernes uforanderlighed. I mellemkrigsårene nåede udbredelsen af emaljeskilte sit absolutte højdepunkt. Hovedparten af emaljeskiltene på udstillingen er således mellem 75 og 100 år gamle, men alligevel er hovedparten af dem i dag lige så friske i farverne, som da de blev fremstillet. De spejler også datidens mode, og samfundets forandringer og fortæller historien om industrisamfundets udvikling og hverdagslivet i Danmark i første halvdel af det 20. århundrede.

Da Danmark fra 1958 udviklede sig til det velfærdssamfund vi kender i dag, var det slut med langtidsholdbare reklamer som emaljeskilte. Hovedparten forsvandt igennem 1960-erne fra det offentlige rum.

John Juhler Hansen vil i forbindelse med foredraget vise rundt i udstillingen og der vægte selve fremstillingen af emaljeskilte.

Flere nyheder

Han har fotograferet berømtheder som U2, Amy Winehouse, Paul McCartney, Jack White og mange flere. Men han har... Læs mere!

Arlas Fondensmaddannelsestilbud MADlejr til børn i 6. og 7. klasse er så populært i de danske skoler, at 60 pr... Læs mere!

To forskere, der har fulgt Coding Class i et år, konkluderer, at det er vigtigt, at teknologiforståelse, compu... Læs mere!

Nu kan du oprette en fremtidsfuldmagt, mens du stadig er i stand til at træffe vigtige beslutninger. Læs mere!

Dansk landsbyidyl møder friluftsteater, og eventyr vækkes til live. I år kan man på Frilandsmuseet nord for Kø... Læs mere!

14. juni 1998 ankom dronning Margrethe til et spritnyt betalingsanlæg i Korsør og 'klippede' snoren til Storeb... Læs mere!