De fleste drenge og mange piger har på et tidspunkt drømt om at blive ejer af en af de legendariske Harley-Davidson motorcykler. Derfor er de amerikanske high-end motorcykler og deres omfattende tilbehørsprogram også et naturligt mål for mange indbrudstyve.

De fleste drenge og mange piger har på et tidspunkt drømt om at blive ejer af en af de legendariske Harley-Davidson motorcykler. Derfor er de amerikanske high-end motorcykler og deres omfattende tilbehørsprogram også et naturligt mål for mange indbrudstyve.
I løbet af sekunder er rummet i gang med at blive fyldt med uigennemsigtig sikkerhedståge.

Cap’s er navnet på den danske Harley-Davidson-importør med afdelinger i Valby i København og Risskov nord for Aarhus. Begge afdelinger er smagfuldt indrettet i prestigemærkets farver – sort og orange. Værkstedet er indrettet i den lave stueetage, mens selve butikken er indrettet højt over gadeniveau i et stort lokale med højt til loftet og med store vinduer. Her står de 200-300 kg tunge og muskuløse motorcykler udstillet i tre etager. I den ene ende af det store butikslokale er afdelingen for accessories. Og det er her de mest tyvetækkelige ting befinder sig.

- Det er ikke mc’erne, men Harley-Davidson-beklædningen og hele tilbehørsprogrammet, tyvene gik efter to gange, før vi fik installeret tågekanoner for et par år siden, fortæller adm. direktør Alf Vatne, Cap’s Aarhus. Efter Cap’s fik sikret butik og værksted i Risskov med tågekanoner, har der ikke været indbrudsforsøg.

Dyre læderjakker

Alf Vatne forklarer, at butikken er opbygget, så de tunge og flere hundrede tusinde kroner dyre H-D-motorcykler kun kan komme til og fra butikslokalet med en intern elevator, der er umulig at betjene efter lukketid. Hvorimod fx den eksklusive læderbeklædning med Harley-Davidson-logo er nem at fjerne under indbrud og omsætte bagefter. Det er nemlig mange andre end rigtige H-D-ejere, der gerne vil have en lækker H-D-læderjakke, hvor der på prisskiltet nemt kan stå op til 8.000 kroner.

- Hvis nogen vil forsøge sig skal de være meget hurtige, forklarer sikringstekniker Michael Duelund, Nokas Teknik, der har stået for sikringen af hele bygningen i Risskov. Han sammenligner sikringen hos Cap’s med installationerne, de har lavet i en række spillehaller, hvor indehavere og forsikringsselskaber stiller de højeste krav.

Sikringsniveau som i en spillehal

Nokas Teknik har for Cap’s installeret strømførende hegn omkring hele bygningen. Herudover er der fuld skalsikring med sensorer ved alle tænkelige adgangsveje samt sensorer inde i både værkstedet og hele den store butik. Aktiveres alarmen, er alle rummene i løbet af sekunder fyldt med sikkerhedståge, så det vil være umuligt for tyven at finde værdierne og ganske vanskeligt at komme ud af lokalet. Hele systemet overvåges 24-7-365 fra en alarmcentral. Sker der indbrudsforsøg, aktiveres tågen, der fortsat pumpes ud i lokalet til vægter eller politi er nået frem.

Tågekanonerne er installeret som punktsikring med fokus på afdelingen for accessories, men med dækning af hele rummet. Samme opbygning benyttes også i andre brancher: I byggevarehuse vælger mange at punktsikre det dyre el-værktøj, mens mange stormagasiner punktsikrer de eksklusive dufte i parfumeafdelingen.

- Sikkerhedståge er efterhånden kendt i de kriminelle miljøer, så blot oplysningen om, at der er installeret tågekanoner er nok til, at tyvene vælger andre adresser, forklarer adm. direktør Poul Dalsgaard, Protect.

Dansk-producerede tågekanoner

Protect eksporterer i dag over 90 % af sin produktion til flere end 50 lande. I Danmark er Protect absolut markedsleder, hvor man sælger tågekanonerne igennem et landsdækkende net af professionelle alarminstallatører.

Siden Protect blev etableret i 2001, har man produceret og installeret over 80.000 anlæg med sikkerhedståge over hele verden. De er installeret hos så vidt forskellige kunder som banker, guldsmede, optikere, radio-/TV- og IT-forhandlere, tankstationer, fødevarebutikker, stat og kommuner samt i private hjem.

Nogle af de kendte og internationale kæder, som Protect har leveret sikkerhedståge til, er Tesco, 7-Eleven, Rema 1000, ALDI, Hugo Boss, Expert, Q8, Aral, Samsung, Santander, Dansk Supermarked, McDonalds, JYSK og Matas.

Den lokale kontakt til kunderne varetages af et landsdækkende net af certificerede alarminstallatører og forhandlere, som besidder stor kompetence og erfaring inden for installation og drift af Protects produkter.

Flere nyheder

Med den seneste opdatering fra Apple, som bringer Apples multiroom-løsning til markedet, offentliggører Bang &... Læs mere!

Ved et event i Paris i sidste uge lancerede Huawei den nye P20-serie. Og allerede nu kan teknologivirksomheden... Læs mere!

Tiden, hvor lyd- og video-udstyr skal installeres med hver deres netværk, er ved at være ovre. Fremtidens AV-l... Læs mere!

Livet er for kort til dårlig kaffe. Caféerne har ikke længere eneret på at brygge den bedste kaffe: Sage the O... Læs mere!

Undgå at blive offer for spionage hvis dit webcam bliver hacket. Årets mandelgave giver ekstra sikkerhed til m... Læs mere!

Teleselskabet 3 er i gang med en transformation, der skal strømline e-handel og detailhandel, så kunderne ople... Læs mere!