TEST: Volvos nye XC60 er den svenske bilproducents bedste SUV til dato. Den nye bil erstatter Volvo’s oprindelige XC60, som i de ni år, der er gået, siden den blev introduceret, har haft stor succes og er blevet bedst sælgende mellemklasse-SUV i Europa.

TEST: Volvos nye XC60 er den svenske bilproducents bedste SUV til dato. Den nye bil erstatter Volvo’s oprindelige XC60, som i de ni år, der er gået, siden den blev introduceret, har haft stor succes og er blevet bedst sælgende mellemklasse-SUV i Europa.
Efter en uges testkørsel i Volvo XC60 kan konklusionen herfra kun være, at der er tale om en fantastisk smuk og velkørende bil, så meget, at det gør lidt ondt at skulle aflevere den tilbage til importøren.

Af Torben Winther

På verdensplan er der solgt næsten en million XC60, og globalt set udgør modellen omkring 30 procent af Volvo’s samlede salg. Og efter en uges testkørsel i den pragtfulde SUV er det nemt at forstå.

XC60 er ikke bare en SUV, den fungerer også som en virkelig velkørende limousine, hvor både fører og passagerer kan føle sig næsten kongelige, når de sidder i den eksklusive og velindrettede kabine. Der er tale om behagelig kørsel under alle forhold, og selv med den store dieselmotor på 235 HK formår bilens isolering og akustiske sideruder at holde støjen ude af kabinen, så kørslen foregår i fuldstændig fred og ro.

Der er god plads, og siddeforholdene indbyder til langtur med forventning om, at der her er tale om en bil, man ikke kan blive træt af at køre i. Det er problemfrit at føre en samtale, uanset hvor man sidder og hvilken fart man har sat fartpiloten til. XC60 er ganske enkelt et pletskud fra Volvo.

Udover en masse sikkerhedsudstyr, er testbilen udstyret med et lydanlæg fra Bowers & Wilkins, hvor de 15 diskrete højttalere forsyner kabinen med den perfekte lyd. Lydanlægget har tre forskellige indstillinger, som giver den oplevelse der passer bedst til den musik der afspilles.

Studio, som giver følelsen af at være i studiet med kunstneren, næsten som om man oplever indspilningen selv. Individual mode, som er god til musik med mange elementer, og giver fornemmelsen af, at kunstneren giver en koncert direkte for lytteren. Ofte er musik indspillet så den giver lytteren en tredimensionel lydoplevelse med forskellige instrumenter, som spiller forskellige steder, eller at lyden svinger fra venstre til højre, netop for at give fornemmelsen af plads rundt om scenen. Og endelig Concert Hall mode, som er en virtuel oplevelse, en reproduktion af miljøet og akustikken fra det berømte Göteborg Koncerthus, placeret i Volvos hjemby Göteborg.



Inden man kan læne sig tilbage, og nyde den ultimative lydoplevelse, skal man dog være parat til at slippe godt 80.000 kroner, som er prisen for at få monteret Bowers & Wilkins Sound System.

En af de sikreste biler nogensinde

Der er menneskelige faktorer bag 94 procent af alle uheld. Ved hjælp af avanceret sikkerhedsteknologi mener Volvo, at det er muligt at nedbringe den procentdel. Og måske derfor er den nye XC60 en af de sikreste biler, der nogensinde er produceret.

”Vi har arbejdet med systemer til kollisionsafværgelse i mange år, og vi kan se, hvor effektive de er. Alene i Sverige har vi set et fald på omkring 45 procent i antallet af bagende-frontkollisioner takket være vores Collision Warning with Autobrake system. Med XC60 har vi taget næste skridt hen mod at nedbringe antallet af kollisioner ved hjælp af systemer til styresupport og –assistance,” siger Malin Ekholm, seniorchef i Volvo Cars’ sikkerhedscenter.

City Safety er blevet opdateret i XC60, så systemet inkluderer styresupport, som træder til, når automatisk opbremsning alene ikke er nok til at afværge en potentiel kollision. I den slags situationer træder bilens styresupportsystem til for at undvige forhindringen foran. City Safety hjælper med at undgå kollisioner med køretøjer, fodgængere og store dyr. Styresupportsystemet er aktivt mellem 50 og 100 km/timen.

Volvo præsenterer samtidig et system ved navn Oncoming Lane Mitigation, som hjælper føreren med at undgå kollisioner med køretøjer i den modsatte vejbane. Ved hjælp af automatisk styreassistance hjælper systemet i situationer, hvor en fører uagtsomt har forladt vejbanen. Systemet styrer bilen tilbage i sin egen bane og væk fra eventuelle modkørende. Det fungerer mellem 60 og 140 km/timen.

Volvo’s Blind Spot Information System, som kan tilkøbes, advarer føreren om, at andre køretøjer befinder sig i dennes blinde vinkler, og dette system er også blevet opdateret, så det indbefatter en funktion, der hjælper med at undgå potentielle sammenstød med køretøjer i en blind vinkel ved at styre bilen tilbage i sin egen vognbane og væk fra risikosituationen.

Smukt bud på en luksus-SUV i mellemklassen

Efter en uges testkørsel i Volvo XC60 kan konklusionen herfra kun være, at der er tale om en fantastisk smuk og velkørende bil, så meget, at det gør lidt ondt at skulle aflevere den tilbage til importøren.

For nogle uger siden testede jeg Audi Q5, og sad tilbage med den samme fornemmelse. I det lys er det vanskeligt at pege på den ene frem for den anden, selv om der selvfølgelig er tale om to forskellige biler. Det er jo en smagssag, men ikke desto mindre ville det stille mig i lidt af et dilemma.

Men ingen tvivl om at Volvo XC60 er et af de smukkeste bud på en luksus-SUV i mellemklassen. Bilen kan anskaffes fra 686.605 kroner.



Flere nyheder

Los Angeles i USA er en by, der huser bjerge, strande og skove, og det er derfor ikke tilfældigt, at Toyota ha... Læs mere!

Volkswagen melder sig i klassen for kompakte crossoverbiler med introduktionen af den nye T-Roc, der kombinere... Læs mere!

TEST: Emagasin1 har prøvekørt Stelvio, Alfa Romeos første bud på en kompakt SUV. Læs mere!

TEST: SKODA Octavia har været en international succes med 5 millioner solgte Octavia modeller på verdensplan.... Læs mere!

Ingen udledning af CO2, en rækkevidde på 1.000 km og en optankningstid på tre minutter. Der er, hvad den nye b... Læs mere!

Med 2 klik har du – siddende i bilen – betalt for din parkering. Så nemt er det at parkere med den nye app, Wa... Læs mere!