TEST: Volvo XC40 har bidt sig fast blandt den kompakte SUV-klasse. Den er smuk på den nordiske måde, og byder på rigeligt albuerum til de fleste familier.

TEST: Volvo XC40 har bidt sig fast blandt den kompakte SUV-klasse. Den er smuk på den nordiske måde, og byder på rigeligt albuerum til de fleste familier.
Volvo XC40 er en smuk SUV med god plads og glimrende køreegenskaber.

Af Torben Winther

Volvo XC40 er ikke en hvilken som helst SUV. Den har ganske fortjent fået titlen som Årets Bil i europa 2018 i hård konkurrence med de øvrige luksusmærker der findes i dette segment.

Det er første gang en Volvo-model henter den prestigefyldte pris hjem til svenskerne, så det er ganske godt gået af Volvos minste SUV, hvilket den svenske bilproducent da også er temmelig stolte af.

"At vinde denne pris med vores nye XC40 er perfekt timing,” siger Håkan Samuelsson, administrerende direktør og koncernchef i Volvo Cars.

”For første gang kan Volvo nu tilbyde tre SUV-modeller globalt. XC40 bliver et stærkt bidrag til vores fortsatte vækst, når den etablerer os i det nye og hurtigtvoksende segment for kompakte SUV’er”.

Kørsel uden stress

XC40 er udviklet til at kunne håndtere de udfordringer, der knytter sig til et moderne byliv. Med den høje grad af sikkerhedsudstyr, Volvo i forvejen er kendt for fra sine nye 90- og 60-serie biler, gør XC40 hverdagens bykørsel mindre stressende og mere bekvem for bilisterne. Og bliver man træt af byen, er XC40 ligeså velegnet til en tur på landet, også i det lidt grovere terræn.



I Volvo’s mindste SUV, har designerne med deres vanlige, innovative tilgang taget føringen i segmentet for mindre premium SUV’er hvad angår plads, opbevaring og all-round funktionalitet. Der er ikke nogen undskylning for at rode i en kabine, som den XC40 byder på, bilen er virkelig praktisk indrettet.

Samtidig er XC40 Volvo’s første kombattant i klassen for små premium SUV’er, og det betyder at Volvo dermed fuldfører sit SUV-modelprogram.

Benzin eller diesel?

Emagasin1.dk har prøvekørt to varianter af XC40, T5 AWD aut. R-Design, 4 cylindret benzin med turbo og 247 HK samt en D4 AWD aut. Momentum, 4 cylindret diesel med 190 HK.

T5 accellerer fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder, og kan præstere en topfart på 230 km/t, mens D4 fra 0-100 km/t. skal bruge 7,9 sekunder med en topfart på 210 km/t.

Forskellen synes ikke så stor som den føles, når man sidder i bilen. T5 er klart sjovere at køre i, den lyder og reagerer bedre, og hvor begge modeller er komfortable, så føles T5 mere sportslig i sine køreegenskaber.

Merprisen for XC40 T5 AWD aut. R-Design før ekstraudstyr er godt og vel 134.000 kroner, i forhold til D4 AWD aut. Momentum. Og på brænstofforbruget falder straffen da også prompte, hvor T5 kører 14,1 km. på en liter benzin mod D4's 20 km. på en liter diesel.

Støjniveauet er lavt, især i T5, og det bidrager til en fantastisk behagelig kørsel. Det medfølgende ekstraudstyr gjorde også både kørsel og øvrig manøvrering og parkering både sjovere og mere sikker. Blandt andet Volvos IntelliSafe Pro Pakke med blandt andet 360 grader Surround View Camera gav et fantastisk - ja nærmest futuristisk overblik, hvor du i fuldt perspektiv ser din bil fra oven, med de forhindringer der måtte være omkring den. Man skal virkelig sove i timen, for at laver buler i bilen, når denne funktion er knyttet til bilen.

God komfort
Kabinen byder på god komfort, og selvfølgelig også på god udsigt og dermed godt overblik over den øvrige trafik. Der er tydeligvis lagt vægt på at XC40 skal være behagelig at køre i, og det er lykkedes til næsten perfektion. XC40 er en fornøjelse at køre i, og det faktum at Volvo hører til blandt verdens mest sikre bilmærker, gør bare den gode fornemmelse komplet.

Volvo XC40 D4 AWD aut. Momentum
Motor 4 cylindret diesel
Ydelse 190 HK
Max. Moment 400 Nm ved 1750-2500 omdr./min
Gearkasse 8-trins Geartronic
Brændstofforbrug 20,0
CO2 133
Energiklasse B
Tophastighed 210
Acc. 0-100 km/t. 7,9 sek
Køreklar vægt 1735 kg
Totalvægt 2250 kg
Anhængervægt med-/uden bremser 2100 kg/750 kg

Volvo XC40 T5 AWD aut. R-Design
Motor 4 cylindret benzin med turbo
Ydelse 247 HK
Max. Moment 350 Nm ved 1800-4800 omdr./min
Gearkasse 8-trins Geartronic
Brændstofforbrug 14,1
CO2 166
Energiklasse D
Tophastighed 230
Acc. 0-100 km/t. 6,5 sek
Køreklar vægt 1684 kg
Totalvægt 2220 kga
Anhængervægt med-/uden bremser 2100 kg/750 kg

Priser
Volvo XC40 fås fra (eksl. lev.omk. DKK 3.980,-) kr. 411.005

Flere nyheder

Harley-Davidson etablerer nye research og udviklingscenter i Silocon Valley - i første omgang med fokus på de ... Læs mere!

Verdens bedst sælgende bilmodel gennem tiderne, Toyota Corolla, vender tilbage på det danske marked. Læs mere!

TEST: Vi har været en tur på den tyske autobahn med den nye Porsche 718 Boxster GTS, for at afprøve bilen i de... Læs mere!

En ny udgave af en af Danmarks mest populære biler, Toyota AYGO, er klar til at indtage de danske veje. Det sk... Læs mere!

Årets AutoIndex undersøgelse har kåret SEAT som årets højdespringer og mærket har flyttet sig fra en samlet 20... Læs mere!

Slut med lappegrej eller dyre, besværlige besøg hos cykelhandleren, når cyklen igen-igen er flad. Og bilejerne... Læs mere!

Efter at Audi A6 Limousine blev præsenteret på Geneve Motor Show tidligere på året, er Audi nu klar til at løf... Læs mere!

Mange kommuner er kommet i gang eller videre med brug af elbiler, men der er fortsat et stort uudnyttet potent... Læs mere!

Jeeps nyeste SUV, den rummelige Compass, er nu klar til at indtage det danske marked. Den helt nye model fra J... Læs mere!

TEST: Opel har fået et nyt medlem til deres X-familie, som nu omfatter Grandland X, MOKKA X og Crossland X. Læs mere!