De to store virksomheder indgår et tæt samarbejde, der har til formål at udvikle næste generation af Volvo’s prisvindende infotainment- og tilslutningsløsning baseret på Android. Dermed får Volvo-ejere adgang til en lang række apps og serviceydelser. Nyhederne bliver introduceret på nye modeller inden for de næste to år.

De to store virksomheder indgår et tæt samarbejde, der har til formål at udvikle næste generation af Volvo’s prisvindende infotainment- og tilslutningsløsning baseret på Android. Dermed får Volvo-ejere adgang til en lang række apps og serviceydelser. Nyhederne bliver introduceret på nye modeller inden for de næste to år.
Nyhederne bliver introduceret på nye modeller inden for de næste to år.

Meningen med partnerskabet er at omskabe den måde, Volvo-ejerne interagerer med deres biler på. Et stort program af populære Android apps - udviklet af Google, Volvo eller andre app-udviklere – vil give bilisterne adgang til smarte serviceydelser i og omkring bilen.

“Med Google-samarbejdet tager vi et vigtigt strategisk skridt. Google’s platform og serviceydelser giver brugeroplevelsen et løft, fordi der bliver flere muligheder for at personliggøre systemerne, mens Android gør udviklingsarbejdet mere fleksibelt,” siger Henrik Green, chef i Volvo Car Group’s afdeling for forskning og udvikling.

Samarbejdet afspejler den tilnærmelse, der sker mellem bil- og teknologiindustrien i takt med, at biler bliver mere og mere tilsluttede. Hos Volvo mener man, at partnerskaber er fremtiden for bilindustrien. Ved at bruge Android som grundlæggende operativsystem bliver hastigheden større, ligesom fleksibiliteten i udviklingsarbejdet øges, og kunderne får mulighed for i højere grad at skræddersy tilslutningsmulighederne i bilen.

”Vi er spændte på samarbejdet med Volvo om at integrere Android i næste generation af tilsluttede biler,” siger Patrick Brade, chef for Android Engineering hos Google. ”Dette samarbejde gør det muligt for os at give Volvo-kørere en mere ukompliceret oplevelse ved hjælp af en fuldt udbygget infotainment platform og et bredt program af Android applikationer og Google serviceydelser”.

”Med Android får vi adgang til et omfattende system samtidig med, at vi bevarer vores ikoniske Volvo brugergrænseflade. Vi kan tilbyde hundredevis af populære apps og den bedste integrerede oplevelse i et stort tilslutningsunivers,” siger Henrik Green.

Volvo samarbejder også med Google om et andet initiativ, der kommer til at give ejere af nyere Volvo-modeller med Sensus Navigation adgang til Google Local Search, som er en lokationsbaseret serviceapplikation.

Flere detaljer om partnerskabet og Android OS bliver offentliggjort den 17. maj på Google’s årlige teknologiske udstilling Google I/O.

Flere nyheder

TEST: Emagasin1 har prøvekørt Stelvio, Alfa Romeos første bud på en kompakt SUV. Læs mere!

TEST: Ugens testkørsel foregår i en SKODA Superb Combi, en rummelig og slidstærk stationcar, som har høstet ma... Læs mere!

Markant lavere priser på især hybridbiler kombineret med Danmarks mest attraktive billån ifølge Forbrugerrådet... Læs mere!

TEST: Volkswagens nye topmodel Arteon er en veldrejet Gran Turismo, der skal ramme de købere som ikke kan nøje... Læs mere!

TEST: Anden generation af Audis successmodel Q5 er en alsidig limousine. Bilen oser af kvalitet, og så kan Aud... Læs mere!

Polo er solgt i over 14 millioner eksemplarer verden over, og i weekenden den 11-12. november åbner Volkswagen... Læs mere!