TEST: Anden generation af Audis successmodel Q5 er en alsidig limousine. Bilen oser af kvalitet, og så kan Audi noget med sine førerassistentsystemer, som får en til at slappe helt af.

TEST: Anden generation af Audis successmodel Q5 er en alsidig limousine. Bilen oser af kvalitet, og så kan Audi noget med sine førerassistentsystemer, som får en til at slappe helt af.
Audi Q5 er en særdeles vellykket SUV, som nu er 50.000 billigere som følge af de nye afgiftsregler.

Af Torben Winther

Det er aldrig en helt tosset oplevelse at sætte sig ind i en Audi. Ligesom hos de tyske konkurrenter BMW og Mercedes er der bare noget særligt over den udstråling af livsnydelse og resourceoverskud disse biler har, og selv om de generelt er dyrere end tilsvarende biler i samme segment, er man næppe i tvivl om, at merprisen er både logisk og tilgivelig.

Emagasin1 har taget et kig på Audi Q5 Sport 2.0 TDI. En viril SUV, som virker til at kunne dække et hvilket som helst behov, ikke mindst når der køres VIP-kørsel, altså kørsel med familien som passagerer.

Som standard leveres bilen med blandt andet 8” aluminiumsfælge, Akustisk forrude, Audi drive select, Keyless Go, Lys- og regnsensor, MMI Radio plus, 5" monokromt førerinformationssystem, Xenon plus forlygter og LED baglygter og listen fortsætter med en masse nyttigt standardudstyr, som er med til at gøre bilen både sjovere og mere sikker at køre i.

Er det ikke nok, så er listen over muligt ekstraudstyr mindst ligeså lang, og her er det ikke kun fantasien som sætter grænser, men først og fremmest pengepungen. Ekstraudstyr er bare dyrt til en Audi. Til gengæld er det som regel gennemtænkt, velfungerende og nemt at betjene. Især førerassistentsystemerne kan der være stor forskel på, og i Q5 må man bare sige, at Audi rammer plet og sætter nye standarder med deres løsning på f.eks. automatisk afstandsregulering, parkeringshjælp, vejskilte-assistent som bilen automatisk sætter sin hastighed efter og så videre. Det er virkelig en fornøjelse at køre med, og selv under førnævnte VIP-kørsel sætter man sin lid til at ingeniørerne hos Audi har styr på hvad de laver.



Især vejskilte-assistent systemet var en god oplevelse. Når du først har sat fartpiloten til, behøver du i princippet ikke foretage dig mere. Bilen holder sig automatisk inden for de gældende fartbegrænsninger, og det kan f.eks. være en stor fordel efter kørsel på en 110 km/t strækning som efterfølges af en 90 km/t strækning. Bilen sænker promte hastigheden til den nye grænse, og helt ærligt, så skal man ved manuel kørsel ikke sove meget i timen i denne situation for at udløse politiets kamera i den fotovogn, der ofte holder sådan et sted. Så udover at vejlede til mere sikker kørsel, kan vejskilte-assisten altså spare dig for nogle sure fartbøder.

Audi Q5 tager med sine førerassistentsystemer et skridt i retning mod selvkørende biler. De er samlet i de tre pakker ”Tour”, ”City” og ”Parkering” og indeholder bl.a. den forudseende effektivitetsassistent, adaptiv fartpilot inklusive køassistent og Audi active lane assist. Pre sense-systemerne er også et stort plus for sikkerheden – f.eks. det standardmonterede Audi pre sense city, der advarer mod fodgængere og køretøjer og indleder en automatisk nødopbremsning.

Sportsligt og stramt design

Audi Q5 har et både sportsligt og stramt design. En markant udformet singleframe-grill med massiv ramme dominerer dens aerodynamiske flade front, og vandrette linjer fremhæver indtrykket af bredde og statur. En markant og svungen skulderlinje segmenterer sidens design, og de markante hjulkasser henviser til det permanente firehjulstræk Quattro. Bagklappen går rundt om C-stolperne – en klassisk feature for Q-modellerne fra Audi.

Kabinen er 4,66 m lang, 1,89 m bred, 1,66 m høj og en akselafstand på 2,82 m – i forhold til forgængermodellen er den nye Q5 vokset på næsten alle parametre. Samtidig er bilens egenvægt, afhængigt af motoren, faldet med op til 90 kg. Kabinen har masser af plads til fem personer. Som ekstraudstyr kan man tilvælge ekstra features som en pneumatisk massagefunktion og ambientebelysning med 30 forskellige farver.

Bagsæderyglænet kan som ekstraudstyr forskydes i længderetningen og indstilles i hældningen. Afhængigt af dets position rummer bagagerummet som udgangspunkt 550 til 610 l, hvilket er 10 l mere end i forgængermodellen.

Hos Audi selv, er man da også tilfreds bilen som helhed: ”Den første Audi Q5 var i flere år den globalt bedst sælgende SUV i sin klasse. Det var ikke nogen let opgave at skabe dens efterfølger, hvilket af samme årsag gjorde opgaven meget spændende”, udtaler Rupert Stadler, administrerende direktør for AUDI AG. ”Med den nye Q5 sætter vi igen barren en tand højere. Til de store innovationer tæller quattro-drivlinjen med ultra-teknologi, de yderst effektive motorer, luftaffjedringen med støddæmperregulering samt det omfattende infotainmentudbud og udvalg af assistentsystemer.”

Audi Q5 fås med Audi virtual cockpit (ekstraudstyr) med 12,3” skærm. I forbindelse med topinfotainmentsystemet, MMI Navigation plus med MMI touch og 8,3” display, er dreje /trykknappen udstyret med en touchpad på oversiden, der genkender håndskrift samt kendte bevægelser som fx zoombevægelsen.

MMI Navigation plus integrerer med Audi connect et LTE-modul og et Wi-Fi-hotspot, hvilket lader passagererne være online med op til otte mobile enheder. Audi connect giver med et fastmonteret SIM-kort mulighed for roaming i Europa for mange Audi connect-tjenester.

I øvrigt er navigationen koblet sammen med Google Earth, sådan at det er i dette format kortene vises. Det giver en helt anden fornemmelse af hvor man er henne i verden, i forhold til de todimensionelle traditionelle vejkort. Sidst jeg så denne kombination var i en Porsche Panamera, og begejstringen er lige stor hver gang. Så det kan anbefales at spørge ind til, næste gang du skal have ny bil og overvejer lidt ekstra krydderi til dit navigationsanlæg.

Audi Q5 leveres i fem motorvarianter – fire TDI-motorer og en TFSI-motor. De er blevet op til 27 hk stærkere, samtidig med at brændstofforbruget er blevet reduceret betydeligt. Det er især 2,0-liters TDI-motorerne i den nye Q5 med 150 hk, 163 hk og 190 hk, der er særligt effektive. Den videreudviklede 2,0-liters TFSI-motor frembringer 252 hk, mens 3,0-liters TDI-motoren, der ligeledes har undergået en kraftig revision, yder 286 hk og et drejningsmoment på 620 Nm.

Priserne for Audi Q5 starter ved 576.812 kroner, hvilket er 49.305 mindre end før de nye afgiftsregler trådte i kraft.

Flere nyheder

Med 2 klik har du – siddende i bilen – betalt for din parkering. Så nemt er det at parkere med den nye app, Wa... Læs mere!

Polo er solgt i over 14 millioner eksemplarer verden over, og i weekenden den 11-12. november åbner Volkswagen... Læs mere!

Med ansættelsen af 12 nye medarbejdere i Bridgestone Danmark øger den globale dæk- og gummiproducent Bridgesto... Læs mere!

Suzuki er netop landet med en afløser til sin største succes nogensinde, nemlig superminien Suzuki Swift. Den ... Læs mere!

TEST: Den nye CX-5 fra Mazda er en vellykket SUV, som på alle måder er bedre end forgængeren. Læs mere!

Efteråret betyder haveaffald og ture til genbrugspladsen med afklippede grene, græs, blade og visne stauder. Læs mere!