TEST: Hyundai IONIQ er et nyt bud på en el-baseret bil. Og den fås som hybrid, plug-in hybrid og i en ren el-version.


TEST: Hyundai IONIQ er et nyt bud på en el-baseret bil. Og den fås som hybrid, plug-in hybrid og i en ren el-version.
Med en udbetaling på 9.995,- kr. og en månedlig ydelse på 3.795,- kr. er vejen banet for, at man kan sætte sig bag rattet i den nye IONIQ hybrid.

Af Torben Winther

Emagasin1 har prøvekørt IONIQ Hybrid, og der er tale som en unik bil, som tilbyder bådet et rapt design og fortræffelige køreegenskaber, hvis man kan undvære det lidt mere sportslige element. Det er en dejlig fornemmelse at køre rundt i en hybrid, som lader batteriet op af sig selv, når der under kørslen kan skabes overskudskraft til dette, og det kan selvfølgelig ses tydeligt på benzinøkonomien.

Navnet IONIQ er en sammentrækning af ’ion’ – betegnelsen for et elektrisk ladet atom og ’unique’, der i sagens natur betyder unik. Tilsammen ønsker Hyundai at det skal signalere engagement og vilje til at give bilister flere unikke og bæredygtige valg i fremtiden.

Bilen er designet til at have en minimal vindmodstand. Noget som bliver hjulpet på vej af dens slanke linjer, men også af Hyundais hexagonale kølergrill. Den er nemlig konstrueret, så den hjælper med at dirigere luftstrømmen op over bilen. Indvendig kommer IONIQ til at byde på et enkelt og elegant design, der i stor udstrækning også gør brug af bæredygtige materialer, såsom træ- og sukkerrørsfibre.



”Det er ingen hemmelighed, at Hyundai IONIQ er tænkt som en skarp konkurrent til Toyota Prius og Volkswagen E-golf. Samtidig symboliserer den mere end noget andet Hyundais ambition om at være internationalt førende på at udvikle nye og mere bæredygtige teknologier til fremtidens biler. Hyundai IONIQ bliver en stærk konkurrent på de primære markeder i Europa i 2017 inden for både el- og hybrid biler,” siger Annegrethe Skovby og fortsætter:

”Med IONIQ demokratiserer vi e-mobilitet, hvilket i al sin enkelhed betyder, at vi gør el-bilen tilgængelig for alle. Vi appellerer til en ny kundegruppe, med en fælles tankegang og holdning - vi kalder dem Generation IONIQ. Ligesom dem tror vi på den nye, bæredygtige teknologi, hvilket er grunden til vi har skabt den eneste bil med valg af tre elektrificerede motorer,” siger Annegrethe Skovby.

"IONIQ er dermed en af de mest bæredygtige biler i Europa, med den bedste garanti, den bedste rækkevidde og tilbydes fuldt udstyret til en meget konkurrencedygtig pris - helt uden kompromis med et fantastiske design, dynamisk køreglæde og alt i moderne connectivity. Det er en bil, der virkelig drevet af e-motions!"

De tre varianter af IONIQ:

• Hybrid: 1.6 liters firecylindret benzinmotor med direkte indsprøjtning der trækker en høj effektiv el-motor. Benzinmotoren yder 105 hk og elmotoren yder 43,5 hk, som tilsammen 141 hk og samlet har den et drejningsmoment på 265 Nm. CO2 udslippet er kun 79 g/km. Tophastighed 185 km/t.

• Plug-in: Kombinerer det bedste af to verdener med en 1.6 GDI benzinmotor, gnidningsløst samarbejder med et genopladeligt batteri på ca. 50 km. Batteriet har en kapacitet på 8,9 kWh lithium-ion polymer batteri. Batteriet i IONIQ, det både fylder og vejer mindre - 30% mindre i forhold til nikkel-metalhydrid (NiMH). CO2 udslip er så lav som 32 g/km.

• El-bil: Et 28 kWh litium-batteri sørger for en radius på op til 280 km på en enkelt opladning – helt uden emission under kørsel. Motoren yder ca. 120 hk. Drejningsmoment på 295 Nm, mens rækkeviden er 248 kilometer. Topfarten er 165 km/t.

Udstyrsmæssigt tilbydes der bl.a. 8 tommer navigation med Apple Car Play, Android Auto og trådløs opladning af mobil, og af sikkerhedsudstyr kan nævnes Lane Keeping Assist, Automatisk nedbremsning inkl. Fodgængerrader, Blind vinkel sensor samt Adaptiv fartpilot.

Puster nyt liv i markedet

”Med IONIQ håber vi på at kunne puste nyt liv i markedet for el- og hybridbiler. Ikke alene er bilen, med valget mellem tre forskellige drivmidler, enestående på markedet. Også prisen – hvad enten man vil eje eller lease – er med til at sikre, at drømmen om at kunne køre bil med ren samvittighed bliver tilgængelig for endnu flere danskere,” siger Annegrethe Skovby, pressechef hos Hyundai Danmark.

En undersøgelse som YouGov har foretaget for Hyundai viser, at omkring en tredjedel af danskerne overvejer en el- eller hybridbil næste gang, de skal skifte bil, og at en for høj pris er noget af det, der hidtil har afholdt folk fra at skifte benzin- eller dieselbilen ud. Det forhold håber Hyundai at kunne ændre på med introduktionen af IONIQ.

”Der er rigtigt mange ting, der taler for at overveje en IONIQ, næste gang man skal have ny bil. Udover de attraktive priser er IONIQ også blevet kåret til en af de mest sikre biler i sin klasse, og i december fik den de danske motorjournalisters ærespris pga. sin miljøvenlighed og solide teknik og mekanik,” siger Annegrethe Skovby.

En af fordelene ved at køre hybridbil, er selvfølgelig benzinøkonomien. Næsten 30 kilometer lover Hyundai at man kan køre pr. liter benzin, hvis man kører i en IONIQ. Det giver en stor brændstofbesparelsen, men betyder også at man havner i den laveste kategori for ejerafgift, som er 620 kroner om året.

Attraktiv privatleasing

Når den nye hybridbil IONIQ ruller ind i udstillingslokalet, sætter Hyundai hele to prisskilte i vinduet. Ét med salgsprisen – og ét med prisen for at privatlease sin IONIQ.

Med en udbetaling på 9.995,- kr. og en månedlig ydelse på 3.795,- kr. er vejen banet for, at man kan sætte sig bag rattet i en IONIQ hybrid, som er en udmærket bil i sin klasse. Ligger man yderligere 200 kr., så den månedlige leasingydelse bliver 3.995,- kr. får man Premium-modellen. Udbetalingen på 9.995 kr. er den samme.

Ønsker man ikke at lease, kan Hyundai IONIQ Hybrid fås fra 300.000 kroner.

Flere nyheder

Volkswagen tilbyder nu to af deres mest populære modeller, hhv. Golf og up! til nye, skarpe privatleasingprise... Læs mere!

TEST: Den nye BMW 5-serie Touring har kørt på de danske veje siden juni måned. Emagasin1 har prøvet den, og ko... Læs mere!

TEST: Hvem har sagt, at en familiebil ikke kan ose af attitude? Praktisk javist, men derfor skal man jo ikke h... Læs mere!

En bilist spilder i gennemsnit godt 2.500 timer af sit liv på at lede efter en parkeringsplads i byernes gader... Læs mere!

TEST: Subaru Levorg er en praktisk indrettet hatchback, som rummer hele 522 liter bagage. Den er lidt større e... Læs mere!

Den helt nye KIA Stonic er en iøjnefaldende og selvsikker kompakt crossover, og den vil blive en stærk erobrin... Læs mere!