Den mest populære Toyota-model i Danmark i 2016, Toyota Yaris, kommer i en ny udgave.

Den mest populære Toyota-model i Danmark i 2016, Toyota Yaris, kommer i en ny udgave.
Ny Toyota Yaris introduceres i Danmark senere på året.

Europæiske designhænder og dedikerede ingeniører fra Toyotas udviklingsafdeling i Bruxelles har ledet udviklingen af den nye Yaris, der både får nyt design og bedre køreegenskaber, en ny motor, kører længere på literen og får Toyotas omfattende sikkerhedspakke som standard.

Toyota Yaris er populær som aldrig før. I fjor blev den for første gang nogensinde den mest solgte Toyota-model i Danmark med en salgsfremgang på over 800 biler sammenlignet med året før. Det er især hybridudgaven, der hitter hos danskerne.

Nu er Toyota så klar med en ny udgave af den populære bilmodel, der har fået en omfattende makeover med over 900 ændringer i forhold til den nuværende Yaris. Toyotas europæiske designcenter i Frankrig har sammen med bilproducentens udviklingsingeniører i Belgien haft den ledende rolle i tilblivelsen af den nye Yaris.

Det ses først og fremmest udvendigt med et tredimensionelt frontdesign inspireret af en katamaran med brede linjer, der strækker sig fra forlygterne og ned. Bagtil bidrager et helt nydesignet bagparti med større lygter og ændret bagkofanger, at den nye Yaris syner bredere og langt mere dynamisk.

Ny benzinmotor

På motorfronten vinker den nye Yaris farvel til den kendte 1.33-liters benzinmotor og hilser samtidig goddag til en ny og større fire-cylindret 1.5-liters benzinmotor, der opfylder de stadig strengere EU-miljøkrav med et gennemsnitligt brændstofforbrug ved blandet kørsel på op til 23,8 km/l og en CO2-udledning på 96 g/km. Det er trods den øgede motorvolumen 12 procent mere økonomisk end den mindre 1.33-liters motor og endda samtidig 10 procent kraftigere. Acceleration fra stilstand og ved høj hastighed er således markant forbedret.

Hybridudgaven af den nye Yaris trumfer dog alt med sin brændstoføkonomi på gennemsnitligt 30,3 km/l ved blandet kørsel og en CO2-udledning på beskedne 75 g/km. Toyota-ingeniørernes store fokusområde i videreudviklingen af Yaris Hybrid har været at reducere støj og vibrationer yderligere, særligt under acceleration. Det er lykkedes bl.a. ved brug af et nyt motorophæng samt nye drivaksler fortil. Samtidig har justeringer ved både støddæmpere og den elektriske servostyring forbedret komforten betragteligt og gjort hybridbilens styretøj mere præcist.

Den nye Yaris vil fortsat også kunne fås med den lille, økonomiske 1.0-liters benzinmotor, der i gennemsnit kører op til 24,4 km/l ved blandet kørsel.

Indvendigt har den nye Yaris fået et mere friskt og moderne udtryk med ny polstring, ændret design på bl.a. luftdyser, knapper og ikke mindst instrumentpanelet foran føreren, hvor en ny 4.2” TFT farveskærm med køreinformationer supplerer den 7” store multimedie touch skærm med integreret bakkamera.

Sikkerhedspakke bliver standard

Sikkerhed er som altid i fokus hos Toyota, og den nye Yaris vil som noget helt nyt som standard være udstyret med Toyotas omfattende sikkerhedspakke Toyota Safety Sense i alle udstyrsvarianter.

Udover den automatiske nødbremse rummer sikkerhedspakken også vognbanealarm, automatisk op- og nedblænding af fjernlyset samt vejskilteassistent, hvor et kamera i bilen automatisk aflæser farttavler og vejskilte, så man under kørslen hele tiden kan se den aktuelle hastighedsgrænse på et farvedisplay.

Toyota Safety Sense hjælper med at nedbringe risikoen for ulykker og i tilfælde af en ulykke at begrænse skaderne.

Den nye Toyota Yaris får verdenspremiere ved den internationale biludstilling i Geneve i Schweiz i begyndelsen af marts og introduceres i Danmark senere på året.

Flere nyheder

Fem måneder før sin debut viser Opel de første billeder af en helt ny model: Crossland X Læs mere!

Med GTS-modellerne udbygger Porsche sin 911-modelrække yderligere. Læs mere!

KIA har haft et fantastisk godt år i 2015, hvor det er blevet til 11.180 solgte enheder. Det er en stigning på... Læs mere!

Ford Fiesta fylder 40 år, og det er tid til den niende generation af den mest populære minibil i Europa. Den n... Læs mere!

Audi videreudvikler hele tiden mærkets selvkørende testbiler. "Jack“, som er det interne kælenavn til testbile... Læs mere!

Den kompromisløse gadedreng, Fords firehjulstrukne Focus RS har begejstret alverdens motorjournalister. Læs mere!