TEST: Peugeot 308 blev introduceret på det danske marked for et års tid siden. Og der er tale om godt håndværk fra Peugeot-fabrikken i Sochaux.

TEST: Peugeot 308 blev introduceret på det danske marked for et års tid siden. Og der er tale om godt håndværk fra Peugeot-fabrikken i Sochaux.
Peugeot 308 SW kan anskaffes fra 264.990 kroner.

Af Torben Winther

Peugeot 308 SW er en flot bil. Designet er stramt med en ny front med en markant kølergrill, der indrammer Peugeots løvelogo, og alle versioner har en unik LED lyssignatur.

Kabinen er udstyret med det karakteristiske Peugeot i-Cockpit, der bl.a. indeholder en optimeret kapacitiv touchskærm med 3D satnav og ny grafik, som giver nemt adgang til alle væsentlige funktioner. Peugeot 308 SW vil desuden kunne fås med de samme avancerede køreassistancesystemer, som blev lanceret med den nye 3008.

Både benzin-og dieselmotorerne er udstyret med et nyt anti-forureningssystem, som betyder, at Peugeot allerede nu kommer Euro 6.2 normen i forkøbet. Samtidig er der fokus på køreglæden med introduktionen af en helt ny BlueHDi motor med 130 hk S&S og ikke mindst en 8-trinsautomatgearkasse på GT-versionen med BlueHDi 180 hk S&S.



I både hatchback-og stationcar-udgaven er designet karakteriseret af velafbalancerede proportioner i alle seks udstyrsniveauer: Access, Active, Allure, Gt-Line, GT og GTi. Linjerne, der følger bilens indre mekanik helt tæt, udstråler både kvalitet og styrke, som et velsiddende skræddersyet jakkesæt. Dette understreges af en ny og slankere motorhjelm med en lodret kølergrill, der indeholder løvelogoet og omkranses af en karakteristisk lyssignatur. På de tre første udstyrsniveauer består den af nye halogen ellipseformede forlygter, mens GT Line, GT og GTi har Full LED.

For at kunne have plads til de nye Euro 6.2 motorer, er brændstofklappen ændret fra rund til firkantet, idet der nu også er plads til at påfylde AdBlue.

Bagtil er lyssignaturen med tre ”løveklør” nu tændt konstant.

Farvepaletten spænder over 10 forskellige farver, heraf en ny ”Pyrite Beige”, mens GTi-versionen fås i en unik ”Coupe Franche”, der kombinerer Magnetic Blue og Perla Nera Black.

Køreassistancesystemer

Der er mulighed for at udstyre 308 med flere køreassistancesystemer, der alle er seneste generation, heriblandt Active SafetyBrake og Active Lane Departure Warning.

Active Lane Departure registrerer, når bilen utilsigtet kører over vejstriberne, idet et kamera genkender ubrudte og brudte striber. Hvis føreren ikke lægger mærke til det og farten er over 80 km/t, vil der komme både en visuel alarm og en lydalarm. Ved hastigheder mellem 65 og 180 km/t vil systemet desuden styre bilen tilbage på rette kurs, hvis det registrerer, at bilen er på vej til et farligt vognbaneskift. Systemet deaktiveres automatisk ved blinklys og føreren kan deaktivere det ved tryk på en knap til venstre på rattet.

Driver Attention Warning System er standard på 308. Der er en tidsindikator, som registrerer, når føreren har kørt uafbrudt i to timer over 65 km/t –og der vil komme både en visuel alarm og en lydalarm, der opfordrer til en pause. Driver Attention Warning systemet består desuden af et kamera placeret øverst på forruden. Det analyserer bilens kurs og sammenholder den med vejstriberne, og herefter vurderes førerens opmærksomhed. Der kan komme forskellige alarmer som ”Vær forsigtig” eller ”tag en pause”.

Samtidig er 308 den første PSA model til at få adaptiv cruise control med en stopfunktion (på automatisk gearkasse) eller en 30 km/t funktion (på manuel gearkasse). Bilen er udstyret med en radar placeret på midten af forkofangeren, som har en rækkevidde på 150 meter. Den adaptive cruise control holder automatisk den fart, som føreren har indstillet systemet til og holder automatisk sikkerhedsafstand til bilen foran. Hvis bilen foran sænker farten, vil systemet også sænke farten eller bringe bilen til fuld stop, afhængigt af gearkasse. Hvis bilen foran øger farten eller skifter vejbane, vil systemet gradvist øge farten igen til den indstillede fart. Systemet fungerer op til 180 km/t.

Peugeot i-Cockpit inkluderer Mirrorscreen, der er kompatibelt med Mirrorlink, Android Auto og Apple Carplay. Det nye satnav systemsikrer en hurtig respons og nem adgang til alle funktioner, der ligesom på den nye 3008 nu står på dansk.

Effektive motorer

Motorprogrammet for 308 er en ideel kombination af performance og lavt brændstofforbrug. Peugeot er en af de første bilproducenter til at imødekomme introduktionen af Euro 6.2 normen – tre år før normen træder i kraft - hvilket kommer 308 til gode. Den introduceres både med opdaterede og helt nye motorer.

Den kendte tre-cylindrede benzinmotor, PureTech 130 hk S&S, har fået foretaget en gennemgribende opdatering med bl.a. et forbedret anti-forureningssystem, der reducerer emissioner mere effektivt. Den har fået optimeret det direkte indsprøjtningssystem for at opnå en endnu mere kontrolleret forbrænding, og udstødningsgassen passerer først gennem en katalysator og derefter et partikelfilter uden additiv. Dette GPF (Gasoline Particulate Filter) partikelfilter har en filtreringseffektivitet på over 75 %. Den optimerede forbrænding giver desuden en reduktion i brændstofforbruget på 4 % i forhold til første generation af 1.2 PureTech 130 hk.

Denne opdaterede PureTech motor er kombineret med en ny 6-trins manuel gearkasse, som er designet 100 % digitalt, hvilket både gav en besparelse i udviklingstid og samtidig gav muligheder for at simulere et maksimalt antal kundeanvendelser. Den nye 6-trins gearkasse er ligeså kompakt som den tilsvarende 5-trins gearkasse og resultatet af arbejdet med at optimere hver eneste komponent, har betydet et mere smidigt og præcist gearskifte. Den vil være tilgængelig i slutningen af 2017.

Med 308 tilbyder Peugeot for første gang sin nye BlueHDi S&S dieselmotor med 130 hk, der har betydet hele 200 nye patenter for PSA. Præstationerne er tæt på 2.0 liters motorerne, bl.a. takket være 10 heste mere og et nyt 16-ventilet topstykke. På trods af de 10 ekstra hestekræfter, er der en brændstofgevinst på 4-6 % sammenlignet med den velkendte BlueHDi 120 hk motor. Det skyldes især, at forbrændingen er forbedret med et nyt patenteret forbrændingskammer, hvis effektivitet er testet og bevist under 24-timers løbet Le Mans.

Med den nye BLueHDi 130 hk motor er Peugeot gået skridtet videre, hvilket betyder, at motoren allerede nu lever op til det NOx emissionskrav, der indføres i 2020. I forhold til den velkendte SCR teknologi på eksempelvis BlueHDi 120 hk, er SCR katalysatoren nu placeret så tæt på motoren som muligt for at opnå hurtigst muligt efterbehandling, hvilket sikrer en endnu mere effektiv og hurtigere reduktion af partikler og emissioner.

Peugeot præsenterer desuden en ny 8-trins automatisk gearkasse, der er udviklet i samarbejde med de japanske specialister hos Aisin. Den giver et smidigt gearskifte og Stop&Start fra 20 km/t. Den er eksklusiv for GT-versionen og er kombineret med BlueHDi 180 hk dieselmotoren.

Peugeot 308 SW kan anskaffes fra 264.990 kroner.

Flere nyheder

Nic. Christiansen Gruppen, der har hovedsæde i Kolding, er i forvejen importør af en række bilmærker til både ... Læs mere!

Harley-Davidson etablerer nye research og udviklingscenter i Silocon Valley - i første omgang med fokus på de ... Læs mere!

Verdens bedst sælgende bilmodel gennem tiderne, Toyota Corolla, vender tilbage på det danske marked. Læs mere!

TEST: Vi har været en tur på den tyske autobahn med den nye Porsche 718 Boxster GTS, for at afprøve bilen i de... Læs mere!

TEST: SEATs nye kompakte crossover Arona ligner en sikker storsællert for VW-koncernens spanske datterselskab... Læs mere!

Årets AutoIndex undersøgelse har kåret SEAT som årets højdespringer og mærket har flyttet sig fra en samlet 20... Læs mere!

Slut med lappegrej eller dyre, besværlige besøg hos cykelhandleren, når cyklen igen-igen er flad. Og bilejerne... Læs mere!

Efter at Audi A6 Limousine blev præsenteret på Geneve Motor Show tidligere på året, er Audi nu klar til at løf... Læs mere!

Mange kommuner er kommet i gang eller videre med brug af elbiler, men der er fortsat et stort uudnyttet potent... Læs mere!

Jeeps nyeste SUV, den rummelige Compass, er nu klar til at indtage det danske marked. Den helt nye model fra J... Læs mere!