TEST: Opel har fået et nyt medlem til deres X-familie, som nu omfatter Grandland X, MOKKA X og Crossland X.

TEST: Opel har fået et nyt medlem til deres X-familie, som nu omfatter Grandland X, MOKKA X og Crossland X.
Opel Grandland X måler sig på alle områder med sin franske fætter, Peugeot 3008, som var årets bil 2017. Den er bare billigere og har mere standardudstyr.

Af Torben Winther

Opel Grandland X kombinerer tyske kvaliteter med franske raffinementer. Det er samarbejdet mellem tyske Opel og franske Peugeot, der nu har kapitaliseret sig i en glimrende SUV fra Opel. Grandland X har samme teknik og motor som en Peugeot 3008, der var årets bil i 2017. Men på trods af dette er Grandland X helt sin egen, og den overgår Peugeot 3008 både på pris og udstyr.

Bilen er godt affjedret, og det giver god komfort under kørslen. I kabinen, som er stilfuldt indrettet, er der god plads, selv til de lange ture, og der er mange muligheder for at tilkøbe ekstraudstyr til overkommelige priser, hvilket giver god mening fordi grundprisen på Grandland X starter på et fornuftigt leje.

Grandland X er beregnet til den aktive livsstil med offroad-appeal, hævet siddeplads, godt overblik og god plads til bagage. Der er dog ikke tale om en firehjulstrækker, så det er nok begrænset hvor meget offroad man skal kaste sig ud i, men hvor ofte har man også brug for det?

"Navnet Opel Grandland X står for en eventyrlig type, der altid er parat til at udforske noget nyt - både i byområder eller på landdistrikter. Vores nye crossover-model ser fantastisk ud og det appellerer til både eksisterende og nye kunder”, siger Opels internationale marketingdirektør Tina Müller.

Og vi er tilbøjelige til at give hende ret.

Gode køreegenskaber hele vejen

Emagasin1.dk har prøvekørt en Opel Grandland X 1,6T Innovation, og vi har haft den en tur sydpå. Vi har således haft rig lejlighed til at lære bilen at kende, og det har været en positiv oplevelse. Selv når man bare slider dæk på tyske Autobahn er Grandland X en god rejsebil, og på trods af pletvis vejarbejde og lange kører, blandet vejr og tilhørende forsinkelser, mister man ikke rigtig modet på at køre videre.

Vores tur gik til det lille, og for de fleste danskere, ukendte skisportssted Matrei, så vi havde valgt at bide køreturen over, og kørte den første dag til Göttingen 600 kilometer sydpå. Næste morgen bragte bilen os til destinationen cirka 1.300 kilometer nede i de Østligste alper.



Ligeså komfortabelt bilen transporterede os gennem den tyske motorvejsstrækning, lige så præcist styrede den os gennem de mange hårnålesving, på den sidste strækning med medium bjergkørsel.

Vi have ikke ski med, det ville i praksis have krævet en tagboks, men vi havde stort set alt andet grej med til fire personer. Fordelt på tre kufferter, et par tasker og en hel del af det løse. Men så var bagagerummet også udnyttet til det yderste.

Nødhjælp i praksis

På hjemturen en uge senere kørte vi tidligt for at slippe for de værste køer.

Opel har et nødhjælpssystem – OnStar, som skal hjælpe i tilfælde af en nødsituation eller bare tekniske problemer undervejs. Det er sådan noget man læser om, men som man sjældent tænker over, før man får brug for det.

Men denne lørdag, små 100 kilometer syd for München, kørte bilen over en genstand på vejen, hvilket medførte en punktering på det højre forhjul.

I dag er de færreste biler forsynet med et reservehjul, fordi det fylder for meget. Og bilens i øvrigt smarte lappegrej, som sprøjter skum i et punkteret dæk så man i de fleste tilfælde kan køre videre, kunne ikke anvendes her, fordi dækket nærmest var eksploderet.

Og hvad gør man så, når man holder der, 1.000 kilometer hjemmefra, uden rigtig at have en fornemmelse af hvor man præcis er henne? Svaret er enkelt, hvis man altså kører i en bil som har et nødhjælpssystem installeret. Man trykker på SOS-knappen, og få sekunder senere taler man via bilens anlæg med en medarbejder hos OnStar, som hjælper nødstedte bilister overalt i Europa døgnet rundt 365 dage om året.

Da den udlånte Grandland X som standard er udstyret med navigationsanlæg, kunne medarbejderen hos OnStar se præcis hvor vi holdt, så efter lidt udveksling af oplysninger rekvirerede han en kranvogn som transporterede bilen og os til det nærmeste værksted.

God backup til ferien

Det skulle så vise sig at være stort set umuligt at finde et nyt dæk. Det var lørdag og vi befandt og langt ude på landet, for nu at sige det på den måde. Så med udsigten til at måtte vente til mandag, hvor værkstederne åbnede, trykkede vi på SOS-knappen igen, og efter lidt dialog blev vi stillet videre til Opel Carservice i Danmark, som efter et par timer havde fundet et dækcenter i München, der var villig til at åbne butikken på en lørdag aften og gøre vores bil køreklar igen.

De sørgede også for en ny kranvogn som kørte os til værkstedet i München, og selv om hele processen selvfølgelig tog noget tid, var det bedre end alternativet, som havde været at måtte vente til mandag måske tirsdag, før vi kunne trille hjemad.

Stor ros til Opel for denne service. Og et godt eksempel på hvor store problemer en lille detalje som f.eks. et punkteret dæk kan skabe, hvis ikke problemet bliver løst.

Opels OnStar-tjeneste er gratis for Opel-ejere i de første 12 måneder. Derefter kan man beslutte om man vil bestille en fortsættelse af tjenesten mod betaling. I så fald tegner man et abonnement som koster enten 87,50 kroner om måneden eller 875 kroner pr. år. Men så kan man også installere OnStar på sin smartphone. Så kan man kontakte OnStar via APP ’en, man kan låse sin bil og låse den op igen, lokalisere sit køretøj online, kan aktivere lygter og horn for at finde sin bil og man kan sende destinationsadresser direkte til det indbyggede navigationssystem i sin Opel.

Vores konklusion

Opel Grandland X har været en god oplevelse. Det er en skøn rejsevogn for hele familien.

Med sine markante linjer og sit atletiske look er det en SUV, som får folk til at dreje hoveder. Indeni sørger Grandland X for en god komfort og velvære, og ligegyldig hvor ujævn en vej måtte være, så sidder man behageligt.

Der er mange udstyrsvarianter, så du kan tilpasses din Grandland X præcist til dit behov (og pengepung).

Samlet set er vores konklusion, at Opel Grandland X er et godt køb. Den måler sig på alle områder med sin franske fætter, Peugeot 3008, som var årets bil 2017. Og så er den billigere og leveres med mere udstyr som standard.

Specifikationer

Motor og gearkasse
1,6 turbo dieselmotor
120 hk v. 3750 omdr./min.
300 Nm v. 1750 omdr./min.
6-trins manuel gearkasse

Præstationer
0-100 km/t 11,8 sek, topfart 189 km/t

Forbrug efter EU-norm
Blandet kørsel 25,0 km/l
CO2-udslip ved blandet kørsel: 104 g/km

Bagagerum
514 liter (til ryglæn ved bagsæde rykket helt frem el. helt tilbage)
1652 liter (bagsæde nedfældet til ryglæn ved forsæder, gulv til loft)

Vægt
Totalvægt: 2000 kg
Køreklar vægt: 1395 kg (Iflg. EU-norm inkl. fører og brændstof)
Lasteevne: 605 kg (Ud over fører og brændstof)
Påhængsvægt: 1400 / 690 kg
Maks. Taglast: 85 kg

Pris
Fra 275.000 kr. (testbil: 365.500 kr.)
Privatleasing fra kr. 3.795,-

Flere nyheder

Nic. Christiansen Gruppen, der har hovedsæde i Kolding, er i forvejen importør af en række bilmærker til både ... Læs mere!

Harley-Davidson etablerer nye research og udviklingscenter i Silocon Valley - i første omgang med fokus på de ... Læs mere!

Verdens bedst sælgende bilmodel gennem tiderne, Toyota Corolla, vender tilbage på det danske marked. Læs mere!

TEST: Vi har været en tur på den tyske autobahn med den nye Porsche 718 Boxster GTS, for at afprøve bilen i de... Læs mere!

TEST: SEATs nye kompakte crossover Arona ligner en sikker storsællert for VW-koncernens spanske datterselskab... Læs mere!

Årets AutoIndex undersøgelse har kåret SEAT som årets højdespringer og mærket har flyttet sig fra en samlet 20... Læs mere!

Slut med lappegrej eller dyre, besværlige besøg hos cykelhandleren, når cyklen igen-igen er flad. Og bilejerne... Læs mere!

Efter at Audi A6 Limousine blev præsenteret på Geneve Motor Show tidligere på året, er Audi nu klar til at løf... Læs mere!

Mange kommuner er kommet i gang eller videre med brug af elbiler, men der er fortsat et stort uudnyttet potent... Læs mere!

Jeeps nyeste SUV, den rummelige Compass, er nu klar til at indtage det danske marked. Den helt nye model fra J... Læs mere!