Efter verdenspremieren på R8 LMS GT3 på biludstillingen i Paris i 2018 kommer nu den serieproducerede model – Audi R8 Coupé og Spyder – bl.a. med stærkere motorer.

Efter verdenspremieren på R8 LMS GT3 på biludstillingen i Paris i 2018 kommer nu den serieproducerede model – Audi R8 Coupé og Spyder – bl.a. med stærkere motorer.
De nye R8-modeller kan bestilles i Danmark i løbet af 1. kvartal 2019.

”R8 indtager på alle måder en særlig position for Audi,” lyder det fra Michael-Julius Renz, som er direktør for Audi Sport GmbH. ”Nu er den endnu stærkere og hurtigere.” Oliver Hoffmann, som er teknisk direktør hos Audi Sport GmbH, supplerer: ”Motorsport ligger i vores DNA. Med ca. 50 % identiske dele fra R8 LMS GT3 og endda 60 % fra R8 LMS GT4 er ingen anden bil så tæt på motorsporten som R8.”

Spontan respons, lynhurtig levering af høje omdrejninger og en enestående lyd – det centrale element i Audi R8 er dens V10-sugemotor. Kunderne kan vælge mellem to forskellige ydelser. I næsten samme konstruktion anvendes V10-motorens drivlinjeteknologi i R8 LMS GT3 og R8 LMS GT4 på racerbanen. V10-motoren, der produceres på motorfabrikken i den ungarske by Győr, er meget kompakt. Motorolien tempereres via sin egen køler og kommer fra en tørsump. Dette princip fra motorsporten gør det muligt at montere motoren ekstremt lavt, hvilket giver et lavt tyngdepunkt. Pumpemodulet arbejder med flere opsugningstrin og sikrer smøringen under alle forhold – også ved tværaccelerationer i området omkring 1,5 g, som R8 kan klare. Begge motorer har et benzinpartikelfilter.

Knivskarp undervogn

Tilpasninger af undervognen giver endnu mere stabilitet og præcision. Servofunktionen er blevet tilpasset både for den dynamiske styring (ekstraudstyr) og for den elektromekaniske servostyring, hvor styreresponsen og tilbagemeldingen fra vejbanens tilstand nu er endnu mere præcise i hele hastighedsområdet.

Afhængigt af den valgte motorvariant tilføres performance-indstillingen med de tre ekstra programmer dry, wet og snow til de velkendte Audi drive select-indstillinger. De tilpasser de vigtigste køredynamiske parametre til vejens friktionsværdi. Takket være den videreudviklede elektroniske stabilitetskontrol bremser topmodellen op til 1,5 m tidligere ned til stilstand fra 100 km/t, fra 200 km/t endda op til 5 m tidligere – i begge tilfælde afhængigt af de ydre rammebetingelser.

Den nye Audi R8 er fra fabrikken udstyret med 19"-fælge. Som ekstraudstyr fås særligt lette 20” kompletfræsede fælge i 5-eget V-dynamik-design med nye sommer- og sportsdæk, der formidler endnu mere præcision til køreegenskaberne. Som alternativ til de standardmonterede stålskiver tilbyder Audi keramikbremser. Stabilisatoren på forakslen er som tilvalg fremstillet af kulfiberforstærket kunststof (CFK) og aluminium, hvilket nedsætter dens vægt med ca. 2 kg.

Skarpt og stramt design

De nye R8-modellers skærpede karakter ses også rent optisk. Singleframe-grillen har en bredere og lavere udformning, og stærke kanter inddeler de store luftindtag. Smalle slidser mellem singleframe-grillen og motorhjelmen minder om mærkeikonet Audi Ur-quattro. Den nye frontspoilerkant er også bredere, og det samme gælder det markante luftgitter bagpå, som udgør den nederste afslutning på diffusoren, der er trukket langt op. Det understreger Audi R8’s sportslige fremtoning. I motorrummet ligger luftfilteret under en ny, tredelt afdækning – enten i kunststof eller kulfiber.

Afhængigt af motorvarianten kan R8-kunderne vælge mellem tre eksteriørpakker, som sætter et forskelligt præg på frontspoilerkanten, panellisterne og diffusoren. Som ekstraudstyr fås Audi ringene og logoerne udvendigt lakeret i sort højglans. Udvalget af farver suppleres af de nye metallakfarver kemoragrå og ascariblå. Ved hjælp af programmet fra Audi exclusive har kunderne mulighed for at individualisere deres Audi R8 i mange detaljer – både udvendigt og indvendigt.

Nye modelbetegnelser

Med faceliftet af Audi R8 introduceres nye modelbetegnelser. R8 Coupé/Spyder V10 hedder fremover R8 Coupé/Spyder V10 quattro, mens R8 Coupé/Spyder V10 plus bliver til R8 Coupé/Spyder V10 performance quattro – en analogi til de kraftigste RS modeller fra Audi Sport.

Audi R8 produceres af Audi Sport GmbH, der er 100% ejet af AUDI AG, på “Audi Böllinger Höfen” fabrikken i Heilbronn – tæt på den traditionsrige fabrik i Neckarsulm. Op mod 500 højt kvalificerede medarbejdere arbejder på den 30.000 m2 store fabrik. Her produceres både den serieproducerede R8 og R8 LMS racerbilerne, hvilket kræver en permanent overførsel af teknologi fra motorsportssektoren samt meget stærke kvalifikationer på grund af arbejdsprocessernes kompleksitet.

De nye R8-modeller kan bestilles i Danmark i løbet af 1. kvartal 2019.

Flere nyheder

Fords USA-baserede arbejde inden for selvkørende teknologi er allerede godt i gang i Detroit, Pittsburgh og Mi... Læs mere!

TEST: Jaguars nye kompakte SUV sikrer øgede salgstal til Jaguar. E-PACE har hentet sit design fra Jaguar F-TYP... Læs mere!

Nic. Christiansen Gruppen, der har hovedsæde i Kolding, er i forvejen importør af en række bilmærker til både ... Læs mere!

TEST: Peugeot 308 blev introduceret på det danske marked for et års tid siden. Og der er tale om godt håndværk... Læs mere!

TEST: Volvo XC40 har bidt sig fast blandt den kompakte SUV-klasse. Den er smuk på den nordiske måde, og byder ... Læs mere!

TEST: BMW X3 var den bil, der introducerede segmentet SAV (Sports Activity Vehicle) i 2003. Siden da har BMW i... Læs mere!

TEST: SEATs nye kompakte crossover Arona ligner en sikker storsællert for VW-koncernens spanske datterselskab... Læs mere!

Årets AutoIndex undersøgelse har kåret SEAT som årets højdespringer og mærket har flyttet sig fra en samlet 20... Læs mere!

Slut med lappegrej eller dyre, besværlige besøg hos cykelhandleren, når cyklen igen-igen er flad. Og bilejerne... Læs mere!

Efter at Audi A6 Limousine blev præsenteret på Geneve Motor Show tidligere på året, er Audi nu klar til at løf... Læs mere!