En ny undersøgelse blandt børnehavebørn viser, at kun halvdelen af børnene har talt om trafikregler i hhv. børnehaven eller derhjemme. Nu skal en ny trafikklub sætte skub i trafiklæringen hos de 3-6-årige.

En ny undersøgelse blandt børnehavebørn viser, at kun halvdelen af børnene har talt om trafikregler i hhv. børnehaven eller derhjemme. Nu skal en ny trafikklub sætte skub i trafiklæringen hos de 3-6-årige.
Alt for mange børn oplever, at de ikke har talt om trafikregler med deres forældre eller i børnehaven.

Trafikskilte, lyssignaler, fodgængerfelter og køretøjer – der er nok at holde øje med, når de små skal lære trafikken at kende. Men i en helt ny undersøgelse svarer flere end hver tredje af de 5-6-årige børnehavebørn, at de ikke har talt om trafikregler i børnehaven. Endnu flere svarer, at de ikke har talt om trafikregler med deres forældre.

Tallene fra Børnepanelet, der er et nyt projekt udviklet af Børneulykkesfonden, hvor i alt 425 børnehavebørn i alderen 5-6 år er blevet spurgt til deres viden om sikkerhed, understreger behovet for at sætte skub i trafiklæringen hos de mindste.

"Alt for mange børn oplever, at de ikke har talt om trafikregler med deres forældre eller i børnehaven. Derfor er vi rigtig glade for nu at kunne introducere en helt ny trafikklub Ny Trafikant for børn i alderen 3-6 år," siger Henriette Madsen, Generalsekretær i Børneulykkesfonden, der i samarbejde med forlaget Høst og Søn samt Toyota Danmark har udviklet den nye trafikklub.

Fokus på tidligt at skabe sikre trafikanter

Data fra Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital viser, at ca. 6.000 børn mellem 0-14 år årligt kommer ud for en ulykke i trafikken og må en tur på skadestuen. Antallet af ulykker stiger i takt med, at børnene bliver ældre og begynder at bevæge sig i trafikken på egen hånd.

Fælles for partnerne bag trafikklubben er ønsket om tidligt at give børnene gode trafikvaner, så børnene bliver gode trafikanter – også når de bliver ældre.

"Hos Toyota vægter vi trafiksikkerhed meget højt – både i vores biler, men også for de bløde trafikanter herunder især børn. Derfor er vi glade for at være med til at give Danmark en ny landsdækkende trafikklub, som med leg og læring i børnehøjde kan skabe de bedste forudsætninger for en fremtid med sikre trafikanter," forklarer Frank Okoisor, adm. direktør hos Toyota Danmark.

Forældre får redskaber til dialog om trafiksikkerhed

En anden ny undersøgelse foretaget af Epinion for Børneulykkesfonden viser, at mange forældre prioriterer trafiktræningen med børnene højt, men også at knap hver fjerde forælder til et barn i alderen 3-5 år sjældent eller aldrig øver trafiktræning med deres barn. Henriette Madsen fra Børneulykkesfonden understreger, at forældrene har et særligt ansvar for at gøre deres børn til sikre trafikanter.

"Det er vigtigt, at man starter trafiktræning i en tidlig alder – både når man er ude i trafikken og derhjemme, når der er god tid til leg og snak ved aftensmadsbordet. Vi oplever heldigvis, at forældre gerne vil have fokus på trafiksikkerheden, men også at de efterspørger det fysiske materiale og konkrete læringsaktiviteter, som de kan bruge med børnene derhjemme. Med trafikklubben Ny Trafikant skaber vi et godt grundlag for, at forældre kan tage – og blive ved med at tage – en dialog med børnene om de gode trafikvaner," forklarer Henriette Madsen.

Trafikklubben Ny Trafikant tager udgangspunkt i Villads fra Valby-universet, som bl.a. er kendt af børn fra bøger, film og læringsmateriale til børnehaver og skoler. Trafiklæringen foregår via medlemspakker, der er tilpasset barnets alder, og som indeholder fysiske produkter som trafikspil samt via et online sikkerhedsunivers, lege og opgaver, medlemsbreve til forældre med gode råd mv.

Flere nyheder

Los Angeles i USA er en by, der huser bjerge, strande og skove, og det er derfor ikke tilfældigt, at Toyota ha... Læs mere!

Volkswagen melder sig i klassen for kompakte crossoverbiler med introduktionen af den nye T-Roc, der kombinere... Læs mere!

TEST: Volvos nye XC60 er den svenske bilproducents bedste SUV til dato. Den nye bil erstatter Volvo’s oprindel... Læs mere!

TEST: Emagasin1 har prøvekørt Stelvio, Alfa Romeos første bud på en kompakt SUV. Læs mere!

TEST: SKODA Octavia har været en international succes med 5 millioner solgte Octavia modeller på verdensplan.... Læs mere!

Ingen udledning af CO2, en rækkevidde på 1.000 km og en optankningstid på tre minutter. Der er, hvad den nye b... Læs mere!