TEST: Den nye BMW 5-serie Touring har kørt på de danske veje siden juni måned. Emagasin1 har prøvet den, og konstateret at der er tale om en solid bil, som byder på masser af ny teknologi, plads og sportslige køreegenskaber.

TEST: Den nye BMW 5-serie Touring har kørt på de danske veje siden juni måned. Emagasin1 har prøvet den, og konstateret at der er tale om en solid bil, som byder på masser af ny teknologi, plads og sportslige køreegenskaber.
Der er ingen tvivl om at BMWs nye 5-serie er helt i front hvad gælder teknik og køreegenskaber.

Af Torben Winther

Som en naturlig følge af lanceringen af den nye BMW 5-serie Sedan tidligere på året er BMW nu klar med deres 5-serie Touring. Og der er tale om en nyhed, som på mange måder er bedre end forgængeren. For eksempel har den smidt 100 kg samtidig med, at effektiviteten er øget og brændstofforbruget faldet.

Samtidig giver ny undervognsteknologi, den lavere vægt og bedre vægtfordeling virkelig gode – eller sportslige køreegenskaber, om man vil.

Den nye BMW 5-serie Touring er atletisk bygget med dynamiske linjer, som udtrykker en blanding af sportslighed og alsidighed.

Den førerorienterede indretning af kabinen bidrager til følelsen af plads og overskud. Alle sæder har mærkbart større hoved-, skulder- og benplads, mens optimerede ryglæn, længere sædeoverflader og udvidet plads til knæene højner komforten for bagsædepassagererne. Bagsædet giver rigelig plads til fastgørelse af op til tre barnestole.

Bagagerumspladsen er vokset til 570 liter og kan udvides til 1.700 liter, hvis bagsæderne lægges ned. Bagsæderne kan foldes i forholdet 40:20:40 og betjenes elektrisk ved tryk på en knap i bagagerummet.

Hvis indkøbsposerne eller computertasken skal hurtigt i bagagerummet gøres dette nemt og smart ved at åbne den separate glasrude på bagklappen.

Assistentsystemer til næsten enhver situation

Med de nye BMW 5-ere er automatiseret kørsel kommet et skridt nærmere i form af et væld af assistentsystemer, som ikke bare hjælper bilens fører i kritiske situationer, men også i forbindelse med trafikpropper og kø kørsel samt på lange, monotone motorvejsstrækninger.

Som standard er bilen forsynet med en nødbremse, der advarer og bremser for fodgængere og andre biler ved hastigheder fra 5 op til 80 km/t.



Ud over de generelle sikkerhedsfunktioner og en advarsel om krydsende trafik omfatter de nye funktioner også vognbaneassistent og vejstribealarm med aktiv sidekollisionsadvarsel. Sidstnævnte funktion registrerer vejstriber og området omkring bilen, og hvis der er risiko for et sammenstød, hjælper funktionen bilens fører via korrigerende styreindgreb.

Ligeledes sørger den aktive fartpilot samt styretøjs- og vognbaneassistentens nye funktioner for, at fartgrænserne overholdes. Op til en hastighed på 210 km/t er det desuden muligt at overlade styring, acceleration og bremsefunktion til bilen selv, og den intelligente automatiske start/stop-funktion tilpasser sig nu ruten og trafikforholdene, så der opnås en endnu større grad af kørekomfort.

Komfort og masser af kvalitet

Som altid sidder man godt i kabinen i en 5-er. Betjeningen er overskuelig og intuitiv, ikke mindst grundet den seneste generation af iDrive-systemet.

Systemet kan betjenes ved hjælp af iDrive-controlleren, ved hjælp af stemmekommandoer eller hånd- eller fingerbevægelser eller ved at trykke direkte på skærmen, så hvordan man får styret sig igennem de mange funktioner er lidt op til ens egen måde at foretrække tingene på.

Den sidste nye generation af BMW Head-Up Display har fuld farvevisning og en projektionsflade, der er 70% større end tidligere, og her kan man både få vist færdselsskilte, telefonnumre, radiostationer, musiknumre, navigationsanvisninger og advarselsmeddelelser fra de forskellige assistentsystemer.

Komfortniveauet i kabinen er blevet endnu højere takket være flere opbevaringsmuligheder, mere benplads til bagsædepassagererne og komfortsæder med massagefunktion. Dertil kommer den innovative sædebetjening med berøringssensorer og klimaautomatik med fire zoner.

Bilen har som standard LED-forlygter, og som ekstraudstyr kan vælges forlygter med variabel lysfordeling, adaptivt kurvelys og blændfri fjernlysassistent med en rækkevidde på helt op til 500 meter.

Herlig teknologi

Samspillet med bilen er er udtalt som følge af den brede vifte af BMW ConnectedDrive-funktioner og en række nye, tidsbesparende tjenester, der øger komfortniveauet yderligere.

Som ekstraudstyr kan BMW 5-serie blandt andet fås med fjernbetjent parkeringssystem, så man kan fjernstyre bilen ved hjælp af bilnøglen. Det gør parkering smalle parkeringspladser til en leg. Hvis pladsen er trang, kan chaufføren stige ud og parkere bilen via nøglen.

Der er mulighed for at synkronisere e-mails og kalenderaftaler og mulighederne for integration af smartphones er optimeret ved understøttelse af Apple CarPlay - det første eksempel på 100% trådløs forbindelse i en bil.

BMW's digitale mobilitetstjenester er netop introduceret i Danmark under paraplybetegnelsen BMW Connected. BMW Connected forbinder chauffør og bil med omverdenen via et simkort i bilen. Systemet integrerer bilen i brugerens digitale liv via flere berøringspunkter, som for eksempel via iPhone, Apple Watch eller Android.

BMW Connected tilbyder blandt andet services til at forenkle dag-til-dag planlægning af kørselsruter, destinationer og ankomsttider.

Remote 3D View gør det desuden muligt at få en tredimensionel visning af området omkring bilen på sin smartphone, så man altid kan holde øje med den, selv om man befinder sig et helt andet sted.

Efter en uges testkørsel i den nye BMW 5-serie Touring er vi imponerede. Modellen vi kørte i var en 520D, altså BMW’s mindste 5’er. Ved bykørsel kører bilen godt, og er nem at manøvrere rundt med. Bilen er godt isoleret, og støjen fra den firecylindrede dieselmotor er næsten ikke eksisterende. Nogen racerbil er 520D ikke.

Men det er først ude på motorvejen BMW 520D Touring for alvor imponerer. Det virker som om at den føler sig ganske godt tilpas på de længere strækninger, og virkelig hører hjemme ved hastigheder på over 100 kilometer i timen.

På den måde er der tale om en fantastisk rejsevogn, eller en imponerende firmabil til virksomheder som gerne vil gøre noget ekstra for at tiltrække og fastholde deres vigtigste medarbejdere.

Som altid slås BMW 5 med især Mercedes E og med Audi A6. Om man så er til det ene eller det andet er vel en smagssag, men der er ikke nogen tvivl om at BMWs nye 5’er er helt i front hvad gælder teknik og køreegenskaber. Og så ser den rigtig godt ud.

Dimensioner:
Længde: 4.942 mm (+35)
Bredde: 1.868 mm (+8)
Højde: 1.498 mm (+10)
Akselafstand: 2.975 mm (+7)
Bagagerum: 570-1.700 liter (tidligere model 560-1.670 liter).

Flere nyheder

Volkswagen tilbyder nu to af deres mest populære modeller, hhv. Golf og up! til nye, skarpe privatleasingprise... Læs mere!

TEST: Hyundai IONIQ er et nyt bud på en el-baseret bil. Og den fås som hybrid, plug-in hybrid og i en ren el... Læs mere!

TEST: Hvem har sagt, at en familiebil ikke kan ose af attitude? Praktisk javist, men derfor skal man jo ikke h... Læs mere!

En bilist spilder i gennemsnit godt 2.500 timer af sit liv på at lede efter en parkeringsplads i byernes gader... Læs mere!

TEST: Subaru Levorg er en praktisk indrettet hatchback, som rummer hele 522 liter bagage. Den er lidt større e... Læs mere!

Den helt nye KIA Stonic er en iøjnefaldende og selvsikker kompakt crossover, og den vil blive en stærk erobrin... Læs mere!