En bilist spilder i gennemsnit godt 2.500 timer af sit liv på at lede efter en parkeringsplads i byernes gader. Parkering bliver dermed en kæmpe udfordring for både den enkelte bilist og byen som sådan. Ny service, Find & Pay, halverer problemet og sikrer samtidig bedre bymiljø.

En bilist spilder i gennemsnit godt 2.500 timer af sit liv på at lede efter en parkeringsplads i byernes gader. Parkering bliver dermed en kæmpe udfordring for både den enkelte bilist og byen som sådan. Ny service, Find & Pay, halverer problemet og sikrer samtidig bedre bymiljø.
EasyParks nye system hedder Find & Pay og hjælper bilister med at forudsige, hvor der er en ledig parkeringsplads.

Undersøgelser viser, at 30 % af trafikken i større byer skyldes bilister, der søger efter en parkeringsplads. Undersøgelserne viser også, at den type trafik bidrager med op til 50 mio. tons forurening i hele Europa.

Men der er håb forude for desperate bilister og byernes borgere. Et team af matematikere, statistikere og IT-folk hos EasyPark har investeret 10 års forskning og udvikling i at udvikle den første prædiktive parkeringsteknologi. Danmarks, og såmænd Europas, mest udbredte parkeringsapp, har investeret mere end 10 mio. euro i projektet.

EasyParks system hedder Find & Pay og hjælper bilister med at forudsige, hvor der er en ledig parkeringsplads. Teknologien er baseret på big data, avanceret matematik og viden-akkumulation i en særlig algoritme – også kaldet machine learning. Find & Pay hjælper bilister med at reducere den tid, det tager at finde en parkeringsplads i byer med op til 50 %, reducerer den daglige stress for bilisterne samt mindsker både kø-kørsel og emission forbundet med ’søge-trafik’ i byerne.

I modsætning til sensor-baserede teknologier, der ofte er unøjagtige, kombinerer Find & Pay enorme mængder transaktionsdata fra parkeringer med crowdsourcede placeringsoplysninger fra brugere og IoT-enheder. Dermed skabes et sandsynlighedsbaseret og aktuelt kort over parkeringsmuligheder på hver gade i en given by, på ethvert givent tidspunkt. Ved hjælp af informationen giver Find & Pay bilisten en rute til dennes destination. Ruten sikrer, at bilisten passerer langs de gader, der har den højeste sandsynlighed for ledig parkeringsplads, samtidig med at ruten konstant balanceres mod gåafstanden til destinationen. Find & Pay giver bilisten konkret navigationsvejledning og, som det altid har været tilfældet med EasyPark, kan bilisten starte, forlænge eller stoppe sin parkering direkte fra mobilen.

Johan Birgersson, administrerende direktør for EasyPark Group, udtaler: "Vores teknologiteam har arbejdet utrætteligt i et årti for at løse en af de sværeste udfordringer ved at transportere sig i bil – nemlig at finde en parkeringsplads i vores stadig mere overfyldte byer. De eksisterende navigationsmuligheder anviser vejen til slutdestinationen, men kan ikke fortælle bilisten, hvor man bedst finder et sted at parkere din bil.”

”Det er en meget frustrerende oplevelse at ankomme til sin destination for så at erkende, at man ikke kan finde et sted at parkere bilen. Find & Pay løser den udfordring for bilisterne. Vi er meget stolte af, at vi nu kan introducere teknologien, og vi glæder os til at se den effekt, det vil have med færre kørselsfrustrationer og reduktion af problemer med trafikbelastning og forurening i byerne. Teknologien har potentiale til at reducere emissionen i byerne med hundredtusindvis af tons.”

Find & Pay er netop nu midt i en storstilet beta-test med over 500 testere i 31 byer. De 500 testere skal bruge, validere og øge den prædiktive nøjagtighed. Systemets selv-læringsalgoritmer vil fortsætte med at øge nøjagtigheden over tid via almindelig brug og løbende brugerfeedback. Find & Pay lanceres i Stockholm i september, og følges af løbende lancering i 30 større europæiske byer. London og New York lanceres i 2018.

I modsætning til navigation og transport generelt har parkeringsindustrien oplevet relativt få store teknologiske gennembrud. Med en årlig omsætning på 26 mia. euro om året i EU (i henhold til European Parking Association) og 569.000 ansatte rummer sektoren betydelige muligheder for teknologidrevet innovation og disruption.

Birgersson konkluderer: ”Vi løser de to største behov bilister har givet udtrykt for i uafhængige undersøgelser: Hurtigt at kunne finde et sted at parkere tæt på deres destination, og at kunne ordne deres parkering direkte fra bilen, kontoret eller cafeen. Nu kan bilisterne begge dele via deres mobil.”

Flere nyheder

Suzuki er netop landet med en afløser til sin største succes nogensinde, nemlig superminien Suzuki Swift. Den ... Læs mere!

TEST: Den nye CX-5 fra Mazda er en vellykket SUV, som på alle måder er bedre end forgængeren. Læs mere!

Efteråret betyder haveaffald og ture til genbrugspladsen med afklippede grene, græs, blade og visne stauder. Læs mere!

Audi og Alta Devices samarbejder om at integrere tyndfilmssolceller i panoramaglastag på Audi modeller. Samarb... Læs mere!

TEST: Hvem har sagt, at en familiebil ikke kan ose af attitude? Praktisk javist, men derfor skal man jo ikke h... Læs mere!

Som følge af regeringens ændring af registreringsafgiften er Volkswagens hybridbiler med modelbetegnelsen GTE ... Læs mere!