Ford Fiesta fylder 40 år, og det er tid til den niende generation af den mest populære minibil i Europa. Den nye Fiesta er avanceret som få, udstyret med op til 15 assistancesystemer og kommer for første gang i en eksklusiv Vignale-version.

Ford Fiesta fylder 40 år, og det er tid til den niende generation af den mest populære minibil i Europa. Den nye Fiesta er avanceret som få, udstyret med op til 15 assistancesystemer og kommer for første gang i en eksklusiv Vignale-version.
Ford Fiesta fylder 40 år, og det er tid til den niende generation af den mest populære minibil i Europa. Den nye Fiesta er avanceret som få, udstyret med op til 15 assistancesystemer og kommer for første gang i en eksklusiv Vignale-version.

Ford havde i går premiere på en helt ny Fiesta, den niende generation, ved det særlige Go Further-event på fabrikken i Køln. Premieren er kulminationen på 40 års fødselsdagen for Fords populære minibil – den mest solgte Ford i Danmark og en af de mest populære minibiler i Danmark.

Med en helt ny Fiesta flytter Ford grænserne for minibiler i Europa. Ingen bil i klassen er så avanceret og fås med så omfattende udstyr som den nye generation Fiesta. Med tilføjelsen af helt unikke varianter som den særdeles luksuriøse Fiesta Vignale og den crossover-lignende Fiesta Active, den første Ford af sin slags i en række af kommende Active-versioner, har udvalget af Fiesta-modeller aldrig tidligere været så stort – og ingen konkurrent tilbyder en minibil med så bredt og varieret et modelprogram.

Den nye Fiesta introducerer usædvanligt sikkerhedsudstyr og med SYNC 3 med 8” touchscreen det mest moderne infotainmentsystem i klassen. Kunderne vil på samme måde opleve klassens mest moderne og stærkeste motorer – Fords prisbelønnede trecylindrede EcoBoost-motor med ydelser helt op til 140 hk og den nye 1,5-liters TDCi-motor med 120 hk med en ydelse højere end nogen tidligere dieselmotor i Fiesta.

“Vi deler kundernes passion for vores Fiesta, og det er derfor, at vi har været i stand til at løfte denne ikoniske bil fuld af sjov og køreglæde til et nyt niveau. Vi har formået at fastholde Fiesta’ens personlighed samtidig med, at vi nu kan tilbyde et bredere modelprogram end nogensinde”, siger Jim Farley, vicepræsident og præsident for Ford Europa. “Nu har vi en Fiesta til alle – og med modeller som Fiesta Vignale og Fiesta Active crossover bringer vi teknologier og funktioner ind i et segment, hvor kunderne tidligere måtte nøjes med at drømme om dem.”

Avanceret og luksuriøs
Den nye Fiesta kommer fra starten med både tre og fem døre, og det nye og endnu mere tiltrækkende design er en ægte øjenåbner, men samtidig er forgængerens genkendelige og af kunderne meget værdsatte udtryk inkorporeret i eksteriøret. I kabinen er Ford startet helt forfra for at opnå et mere eksklusivt design, og materialerne når et helt nyt niveau.

Det nye infotainmentsystem SYNC 3 med 8” touchscreen er fra starten tænkt ind i instrumentpanelets linjer, hvilket integrerer det naturligt i designet. Fords nye infotainmentsystem giver mulighed for at styre lyd, navigation og en tilsluttet smartphone med simple kommandoer, som fx ”jeg mangler benzin”, og så er den nye Fiesta den første model, der nyder godt af det eksklusive B&O Play-lydsystem, som er udviklet i samarbejde med HARMAN – det er perfekt afstemt netop til Fiesta og inkluderer bl.a. 10 højttalere, subwoofer og 675 watt forstærker. Udover SYNC 3 med 8” touchscreen fås også en elegant 6,5” touchscreen og en udgave med 4,2” skærm kombineret med MyFord Dock.

Den generelle komfort for fører og passagerer er stærkt øget, og alene reduktionen af vejstøj med 7 procent fortæller, hvor raffineret den niende generation af Fiesta er. Føreren nyder godt af et opvarmet multifunktionsrat, og den klare og konfigurerbare 4,2” TFT-skærm i instrumenthuset giver et hurtigt overblik over kørslen.

Fiesta bringer ikke blot en helt ny opmærksomhed omkring detaljer. Lige fra den særlige lasersvejsning af det store panoramasoltag til markant reduceret afstand mellem spalterne, hvor karrosseridele mødes til de ubrudte flader uden synlige sammenføjninger i det elegante interiør. Den nye Fiesta bringer også en ny bredde ind i modelprogrammet, som ingen konkurrent kan matche.

Som det allerede kendes fra Kuga og Edge, lanceres Fiesta i en overordentlig veludstyret, luksuriøs og eksklusiv Vignale-udgave. Fiesta Vignale-kunder får ikke blot en af markedets mest eksklusive og gennemførte minibiler, de får også fuld adgang til den personlige service hos alle Ford-forhandlerne og via telefon og smartphone-apps. Den unikke oplevelse starter i den særlige Vignale Lounge, hvor dedikerede medarbejdere er med i hele processen fra bestilling til servicering.

Den nye Fiesta ST-Line er den sportslige modsætning til Fiesta Vignale. Sportligt stylingkit, sportsundervogn, sportssæder og rat med flad bund er et lille udpluk af udstyret i og på den frække Fiesta ST-Line, der henter inspiration fra Ford Performance-modellerne, som Fiesta ST.
Titanium-versionen af den udgående Fiesta stod også i Danmark for en forbløffende stor del af salget, og derfor præsenteres den stilige nye Fiesta Titanium også på fabrikken i Køln. Fiesta Titanium vil også som før blive akkompagneret af basismodellen Fiesta Trend.

Den store bredde i modelprogrammet kommer for alvor til udtryk med Fiesta Active, endnu en markant tilføjelse til Fiesta-familien. I bedste crossover-stil er Fiesta Active udstyret med forhøjet undervogn, et råt look med plastdele på udsatte steder på karrosseriet og tagbøjler. Til trods for at Fiesta Active lægger op til eventyr, har den samme praktiske egenskaber og overlegne køreegenskaber som de andre Fiesta-modeller.

Den mest teknologisk avancerede minibil med fuld sikkerhedspakke
To kameraer, tre radarer og 12 ultralydssensorer bakker op om en hel stribe nye sikkerhedssystemer i den nye Fiesta. Systemerne kan holde øje 360 grader rundt om bilen, og der scannes konstant 130 meter foran bilen for at opfange fx fodgængere og langsomme biler. Fiesta er den første Ford, der har et udvidet Pre-Collision Assist med fodgængergenkendelse, så det automatiske nødbremsesystem nu kan opfange fodgængere i mørke ved hjælp af forlygtesystemet. Med sit arsenal af passiv og aktiv sikkerhed, kombineret med vigtige assistancesystemer, forventer Ford, at den nye Fiesta får 5 stjerner i EuroNCAP.

I udviklingen af den nye Fiesta har Fords ingeniører og teknikere lagt vægt på, at minibilen skal være på niveau med langt større biler, når det kommer til sikkerhed og assistancesystemer. Derfor kan Fiesta udstyres med helt op til 15 assistancesystemer.

For mange mennesker er der også en følelse af tryghed ved at kunne overlade parkering til bilen. For første gang kan Fiesta-kunderne nu bestille Fords Active Park Assist, som ikke bare hjælper med at finde ideelle pladser, men også kan parkere semi-automatisk ved både parallelparkering og i tværgående båse – og ud igen. Systemet er i Fiesta udvidet med en særdeles vigtig detalje: Systemet er nu i stand til at aktivere bremsen, hvis føreren ikke reagerer på systemets vejledning og advarsler om afstand til fx en parkeret bil eller et blomsterbed.

Endnu bedre køreegenskaber end før
Bedre vejgreb, forbedret bremseevne, mere raffineret og mere komfortabel affjedring. Alle elementer i den nye Fiestas undervogn er optimeret til at fremhæve og højne køreglæden og komforten. Der er brugt en stærkere type stål, vridningstabiliteten er forbedret med 15 procent, og sporvidden for og bag er forøget med henholdsvis 30 og 10 mm. Undervognen giver nu plads til fælge i størrelsen 18”.

En lettere og stivere tværstiver giver forbedret følsomhed i styretøjet, og føreren vil glæde sig over, at klassens mest velkørende bil nu er et endnu mere mesterligt kompromis mellem komfort og underholdning. Med 10 procent mere greb i sving og elektronisk Torque Vectoring Control, som bremser det inderste hjul en smule i sving, er der endnu mere stabilitet og dynamik i den nye generation af Fiesta. Nye bøsninger i undervognen er dobbelt så stive som på forgængeren, og udover bedre at kunne holde ujævnheder i vejen væk fra kabinen, så reducerer det også støjniveauet og giver skarpere styring.

Et opdateret udvalg af motorer med fokus på styrke og nøjsomhed kendetegner den nye generation af Fiesta. Driftsomkostningerne er reduceret, men køreglæden er optimeret.

Fords ofte hædrede 1,0-liters EcoBoost-benzinmotor kommer i tre styrker – med 100, 125 og 140 hk, og en ny manuel gearkasse med seks trin med lavere friktion giver en forventet CO2-udledning på helt ned til 97 gram per kilometer. Til EcoBoost-motoren med 100 hk fås en automatisk gearkasse med seks trin og skiftepaler bag rattet.

Den trecylindrede 1-liters motor med turbo er udstyret med mange avancerede teknologier som direkt indsprøjtning med særdeles højt tryk, dobbelt uafhængig ventilstyring og et innovativt design af knastakslen, som med sin placering giver en exceptionelt raffineret motorgang for en trecylindret motor.

En ny 1,1-liters benzinmotor deler sin trecylindrede arkitektur med 1-liters EcoBoost-motoren, og den tilbydes i versioner med 70 og 85 hk, og den erstatter 1-liters motoren uden turbo fra den udgående Fiesta. Den kommer med en femtrins manuel gearkasse og et forventet CO2-udslip på ned til 101 gram per kilometer.

Med 120 hk er den nye 1,5-liters TDCi-dieselmotor den stærkeste dieselmotor i Fiesta nogensinde, og den er kendetegnet ved sin styrke, sit høje moment og sit lave brændstofforbrug, og samtidig leverer den en sjov køreoplevelse. CO2-udledningen ventes at ligge på 89 gram per kilometer. Den nye motor fås også i en udgave med 85 hk, og den er som sin storebror udstyret med en manuel gearkasse med seks trin. CO2-udledningen forventes så lav som 82 gram per kilometer.

Et lavt brændstofforbrug og reduceret CO2-udslip er generelt for alle udgaver af den nye Fiesta, og det fremhæves ikke kun af, at start-stop-system er standard på alle motorer, men også af en ny Eco-knap til biler med manuel transmission, som justerer tomgang, speederpedalens reaktion, turboladerens ydelse og skiftepunktet for gearskifteindikatoren, så det er muligt at spare endnu mere på de dyre dråber.

Ford lancerer den ny Ford Fiesta i Danmark til sommer.

 
Flere nyheder

Den kompromisløse gadedreng, Fords firehjulstrukne Focus RS har begejstret alverdens motorjournalister. Læs mere!

Den første hardtop-udgave af den nye Mazda MX-5 er netop rullet af båndet i Hiroshimal. Læs mere!

en helt nye KIA Optima SW, KIAs første stationcar i D-segmentet nogensinde, kommer til salg i Danmark i novemb... Læs mere!

Den syvende generation af den legendariske BMW 5-serie Sedan kan opleves på de danske veje fra februar 2017. M... Læs mere!

I oktober sætter knap hver tredje bilist vinterdæk på bilen for at køre mere sikkert, viser undersøgelse fra A... Læs mere!

Masser af bil for meget få penge. Sådan kan man bedst beskrive den nye kampagnemodel, Hyundai i10 Passion, der... Læs mere!