Efter at Audi A6 Limousine blev præsenteret på Geneve Motor Show tidligere på året, er Audi nu klar til at løfte sløret for formgivningen på den nye Audi A6 Avant.

Efter at Audi A6 Limousine blev præsenteret på Geneve Motor Show tidligere på året, er Audi nu klar til at løfte sløret for formgivningen på den nye Audi A6 Avant.
A6 Avant lander hos de danske forhandlere i slutningen af sommeren. Der er ikke danske priser på Audi A6 endnu.

Markant og dynamisk design og stadig med en bagagerumsvolumen på 565 til 1.680 l. Drivlinje og undervogn er på samme tid komfortabel men med en sportslig opsætning. Det standardmonterede mildhybridsystem øger effektiviteten, mens den dynamiske firehjulsstyring øger manøvredygtigheden og adrætheden. Det komplet digitale betjeningssystem MMI touch response er intuitivt at betjene og øger komforten for både fører og passagerer.

Den nye A6 Avant viderefører denne ambition hos Audi mærket. Med skarpe linjer, store flader og den markante, skrå bagrude afspejler det udvendige design mærkets nye formsprog. Med den lange front og den skråt faldende taglinje udstråler A6 Avant elegance, sportslighed og eksklusivitet.

Fronten domineres af en bred og lav singleframe-grill, mens siden er præget af den langstrakte silhuet og de trapezformede rudepartier. Over hjulkasserne spændes de markant udformede kanter, som understreger quattro-firehjulstrækket rent optisk. Tagkantspoileren forlænger bilens silhuet og understreger A6 Avants sportslige fremtoning, mens lygterne på bagenden forbindes af en pynteliste.

Den nye Audi A6 Avant er 4,94 m lang, 1,89 m bred og 1,47 m høj. Dens kabine er endnu mere rummelig end i forgængermodellen. Den overgår konkurrenterne, når det gælder albueplads foran og bagi samt knæplads ved bagsædet.

Til trods for den sportslige linjeføring har den nye A6 Avant overtaget den rummelige bagagerumsvolumen fra forgængeren. Bagagerummets grundmål giver en læssebredde på 1.050 mm og en volumen på 565 l, der vokser til 1.680 l, når bagsæderyglænene klappes frem.

Sikkerhed frem for alt

A6 Avant imponerer med en omfangsrig pakke af sikkerhedssystemer inden for lysteknik, assistentsystemer og passiv sikkerhed. LED-forlygter er standardudstyr på den nye Audi A6 Avant, og man kan vælge mellem tre udførelser – topversionen er HD-Matrix-LED-forlygter med fjernlys i høj opløsning. Det dynamiske blinklys og de pulserende coming og leaving home-iscenesættelser understreger A6-familiens selvstændige karakter. Som ekstraudstyr kan konturambientebelysningspakken iscenesætte kabinedesignet.

Som den perfekte løsning for bilister, der kører mange kilometer, byder A6 Avant på et omfattende udbud af førerassistentsystemer, som er inddelt i pakkerne ”City” og ”Tour”. Hertil hører ud over den standardmonterede nødbremseassistent ”Audi pre sense front” blandt andet den adaptive kørselsassistent med indsnævringsassistent. Den understøtter længde- og tværføringen ved stop and go-kørsel ned til stilstand og ved hastigheder op til 250 km/t og aflaster føreren ved at accelerere og bremse.

Ved hjælp af ekstrafunktionen ”effektivitetsassistent” medtager den adaptive kørselsassistent forudseende hastighedsgrænser, sving, rundkørsler og ved aktiv guidning også steder, hvor man skal dreje fra, i hastighedsreguleringen. Effektivitetsassistenten giver ud over de forudseende anvisninger i kombiinstrumentet en mærkbar tilbagemelding via den aktive speeder. Sammen med MHEV-systemet kan disse assistenter bidrage til en forbrugsoptimeret kørestil.

Nødsituationsassistenten giver øget sikkerhed. Den registrerer, hvis føreren ikke agerer, og advarer i sådanne situationer optisk, akustisk og mærkbart. Hvis føreren ikke reagerer på det, overtager systemet og tænder havariblinket samt bringer automatisk A6 til stilstand i bilens egen vognbane.

Alle motorer har mildhybridteknologi

Alle motorer er som standard udstyret med et mildhybridsystem, som øger komforten og effektiviteten yderligere og kan sænke brændstofforbruget ved reel kørsel. Remstartergeneratoren, som er det centrale element i MHEV-systemet, genindvinder i 48 V-systemet en ydelse på op til 12 kW ved deceleration og sender strømmen ind i et separat litium-ion-batteri. Med standset motor kan den nye Audi A6 Avant rulle ved mellem 55 og 160 km/t, og start-stop-funktionen er allerede aktiv fra 22 km/t.

Undervognen på den nye A6 Avant byder i forhold til forgængeren på en endnu større spredning mellem dynamik og komfort, og det standardmonterede progressive styretøj imponerer med en høj styrekomfort. Udvekslingen er i forvejen sportslig, og systemet arbejder her mere og mere direkte, jo mere rattet drejes. Som ekstraudstyr tilbyder Audi den dynamiske firehjulsstyring, der gør A6 Avant særligt manøvredygtig. Ved hastigheder op til 60 km/t drejer baghjulene op til 5 grader i modsat retning, hvorved vendediameteren reduceres med op til 1 m til i alt 11,1 m. Uanset om det er ved parkering og manøvrering eller under kørsel i byen mærker man derfor i dagligdagen ikke størrelsen på A6 Avant.

Kunderne kan vælge mellem fire undervognstyper: Den standardmonterede stålaffjedring, sportsundervognen, undervognen med støddæmperregulering samt luftaffjedringen ligeledes med regulerede støddæmpere. Den elektroniske undervognsplatform regulerer ud over støddæmperne og luftaffjedringen også den dynamiske firehjulsstyring og det videreudviklede sportsdifferentiale, som ved hurtig kørsel gennem sving fordeler trækkraften aktivt mellem baghjulene efter behov.

Arkitekturen i kabinen i den nye Audi A6 Avant er enkel og elegant. Det slanke instrumentpanel er domineret af en black panel-flade, hvori den øverste MMI touch response-skærm er integreret. På samme måde som den nederste skærm på midtertunnelens konsol er den drejet let i retning mod føreren. Afhængigt af kundens ønske er interiøret i den nye Audi A6 Avant præget af helt forskellige karakterer.

Intuitiv og logisk at betjene

I forbindelse med MMI touch response-betjeningskonceptet i den nye Audi A6 Avant udføres næsten alle funktioner på to store skærme. På den øverste med et diagonalmål på 10,1” – hvis bilen er udstyret med MMI Navigation plus – styrer føreren infotainment og navigation.
På den 8,6” store skærm derunder styrer føreren klimaanlæg, komfortfunktioner og tekstangivelse. I den forbindelse kan føreren på komfortabel vis lade håndleddet hvile på gearvælgeren. Takket være den mærkbare og akustiske tilbagemelding er MMI touch response-teknologien hurtig og betjeningssikker. MMI-menustrukturen er intuitiv og flad som på en smartphone.

Sammen med MMI Navigation plus kommer det komplet digitale Audi virtual cockpit med et diagonalmål på 12,3”, som betjenes via multifunktionsknapperne på rattet. Head-up-displayet (ekstraudstyr) projicerer informationer op på forruden. Den naturlige stemmebetjening gør den nye A6 Avant til en intelligent samtalepartner. Den besvarer kommandoer og spørgsmål på to måder: med data, som er lagret onboard, og viden fra skyen.Takket være den standardmonterede personalisering kan man gøre brug af op til syv individuelle profiler, hvori flere førere kan gemme op til 400 forskellige indstillinger.

Intelligent rejsepartner

Topsystemet i infotainmentprogrammet til den nye Audi A6 Avant er MMI Navigation plus (ekstraudstyr). Systemets dataoverførselsmodul understøtter standarden LTE Advanced og omfatter et Wi-Fi-hotspot. Navigationen registrerer førerens præferencer på baggrund af de kørte strækninger og genererer intelligente forslag derudfra. Porteføljen fra Audi connect omfatter en lang række onlinetjenester, herunder også Car-to-X-tjenester. myAudi-appen kobler bilen tæt op med ejerens smartphone.

A6 Avant lander hos de danske forhandlere i slutningen af sommeren. Der er ikke danske priser på Audi A6 endnu.

Flere nyheder

Harley-Davidson etablerer nye research og udviklingscenter i Silocon Valley - i første omgang med fokus på de ... Læs mere!

Verdens bedst sælgende bilmodel gennem tiderne, Toyota Corolla, vender tilbage på det danske marked. Læs mere!

TEST: Vi har været en tur på den tyske autobahn med den nye Porsche 718 Boxster GTS, for at afprøve bilen i de... Læs mere!

En ny udgave af en af Danmarks mest populære biler, Toyota AYGO, er klar til at indtage de danske veje. Det sk... Læs mere!

Årets AutoIndex undersøgelse har kåret SEAT som årets højdespringer og mærket har flyttet sig fra en samlet 20... Læs mere!

Slut med lappegrej eller dyre, besværlige besøg hos cykelhandleren, når cyklen igen-igen er flad. Og bilejerne... Læs mere!

Mange kommuner er kommet i gang eller videre med brug af elbiler, men der er fortsat et stort uudnyttet potent... Læs mere!

Jeeps nyeste SUV, den rummelige Compass, er nu klar til at indtage det danske marked. Den helt nye model fra J... Læs mere!

TEST: Opel har fået et nyt medlem til deres X-familie, som nu omfatter Grandland X, MOKKA X og Crossland X. Læs mere!

Skal jeg lease eller købe min næste bil? Det spørgsmål stiller stadigt flere danske bilister i takt med, at le... Læs mere!