TEST: CUPRA-versionerne fra SEAT er efterspurgte modeller. Emagasin1.dk har kørt i en Leon ST CUPRA, som er SEATs mest kraftfulde bil til dato.

TEST: CUPRA-versionerne fra SEAT er efterspurgte modeller. Emagasin1.dk har kørt i en Leon ST CUPRA, som er SEATs mest kraftfulde bil til dato.
Tophastigheden i SEAT Leon ST CUPRA er elektronisk begrænset til 250 km/h, uanset hvilken type gearkasse man vælger.

Af Torben Winther

Emagasin1 har prøvekørt en SEAT Leon ST CUPRA, som er en sportsvogn med kraftfulde præstationer, en fremragende køreoplevelse og teknologi af den mest avancerede slags. Med de to forskellige tilgængelige karrosserivarianter - den 5-dørs version, og så denne familie-ST-version – er Leon CUPRA en alsidig bil. Med 5-dørs versionen får du mulighed for at få en mere intens køreoplevelse i dagligdagen, mens ST-version kombinerer alsidighed og dynamik til perfektion.

Med den 2,0-liters TSI-motor, som leverer en ydelse på 300 hk, er Leon CUPRA ikke kun modelrækkens topversion. Den er også den mest kraftfulde model i de modelrækker, SEAT nogensinde har produceret. Tallene bag denne motorkraft fortjener særlig omtale. Motoren er ikke blot blevet 10 hk mere kraftfuld (en stigning fra 290 til 300). Det maksimale drejningsmoment er også blevet øget fra 350 Nm til intet mindre end 380 Nm, hvilket er endnu mere vigtigt. Dette maksimale drejningsmoment er til rådighed i et utroligt bredt omdrejningstalområde fra 1.800 til 5.500 omdr./min. Med et så bredt anvendelsesområde er resultatet en overbevisende og kraftfuld respons fra motoren, som næsten ikke kan dy sig for at komme helt op og ramme omdrejningsbegrænseren. Dette skyldes blandt andet variabel ventilstyring på knastakslen og både direkte og indirekte indsprøjtning. Begge teknologier giver mulighed for, at man kan få optimale præstationer ud af motoren og opnå enestående resultater.

Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/h, uanset hvilken type gearkasse man vælger. Der kan vælges mellem en manuel eller automatisk gearkasse, som begge er 6-trins. Disse præstationer opnås naturligvis med et højt effektivitetsniveau, hvilket bevises af CO2-emissionerne, som ligger mellem 156 og 164 g CO2/km afhængigt af den pågældende model. Brændstofforbruget ved blandet kørsel ligger mellem 14,3 og 14,7 km/l på 5-dørs og ST versionen. For CUPRA ST DSG 4Drive går brændstofforbruget ved blandet kørsel op til 13,9 km/l.

Undervogn af høj kaliber

Leon CUPRA er udstyret med specialudviklede elektronisk styrede støddæmpere. Adaptiv undervognsregulering (DCC) for at opnå den største grad af effektivitet og kontrol på en og samme tid er ikke blot garant for effektivitet i særklasse. Det er også garant for en komfortabel køreoplevelse, fordi undervognen i løbet af millisekunder kan tilpasse sig til vejforholdene og førerens kørestil.

SEAT Leon CUPRA leveres med progressivt styretøj som standardudstyr. Dette system gør det endnu nemmere at styre, giver bilen mere adrætte køreegenskaber på selv de vanskeligste veje, giver større sikkerhed ved kørsel med høj hastighed og gør det muligt at parkere med færre bevægelser med rattet. Alt dette bidrager til at give en mere komfortabel køreoplevelse.



Et andet vigtigt element er det automatisk spærrende differentiale med Haldex VAQ. Det er kendetegnet ved sin hydrauliske funktion og elektroniske styring. Det er også værd at fremhæve, at dets funktion ikke er så passivt som andre systemer, der bruger ESP-sensorerne til at sætte farten ned på det hjul, der er inderst i svinget, og levere mere kraft til det hjul, der er yderst. I denne situation vil haldexkoblingens skiver efter at have analyseret hvert enkelt dæks vejgreb åbne og lukke for at levere 100 % drejningsmoment til kun ét hjul. Dets funktion er selvfølgelig perfekt koordineret med de øvrige elektroniske assistentsystemer og sørger for at tilføre og tilbageholde kraft og på den måde eliminere pludselige bremseryk, når man kører ud af skarpe sving. Dette gør, at bremserne skal benyttes sjældnere, hvilket betyder færre afbrydelser af kraftudfoldelsen. Det eneste, føreren vil opleve, er, at understyringen forsvinder komplet, samt fremragende motorpræstationer i enhver tænkelig situation.

Modellens dynamiske egenskaber kan tilpasses i forhold til førerens personlige smag takket være CUPRA Drive Profile. Der kan vælges mellem fem forskellige indstillinger – Comfort, Sport, Eco, Individual og CUPRA. Speederen, gearkassen, DCC, det progressive styretøj og det automatisk spærrende differentiale har en mere sportslig respons, når CUPRA-indstillingen er aktiveret.

Stabilitetskontrolsystemet (ESC) kan tilpasses efter førerens behov. Der findes tre forskellige indstillingsmuligheder. Når motoren startes, aktiveres ESC-systemet komplet, hvilket giver en sportslig køreoplevelse, samtidig med at det sikrer et højt sikkerhedsniveau. I forbindelse med en langt mere krævende, dynamisk brug såsom på en racerbane kan det deaktiveres på to niveauer. Det første deaktiverer hjulspindsreguleringen, men ikke ESC. Det andet går et skridt videre og deaktiverer også ESC.

Træfsikker teknologi

Ligesom de andre modeller i den nye SEAT Leon-modelrække er CUPRA spækket med den allernyeste teknologi og de allernyeste funktioner. Uden at overse de teknologier, som er til rådighed i den nuværende CUPRA 290, såsom Radio Media System Plus og Adaptive Cruise Control, kan vi takket være full-LED-forlygter, som nu er standard på den nye SEAT Leon CUPRA, tilføje nyt forbedret lys til listen. Blinklygterne er nu integreret i full-LED-dagskørelyset. Tågelyset er ligeledes i LED-teknologi ligesom blinklygterne bagpå, der også er større.

Inde i kabinen er den elektriske håndbremse og den 8” touchscreen i farver med al den nyeste teknologi til bilen placeret på midterkonsollen. Kabinelyset er også i LED-teknologi med mulighed for at vælge mellem otte forskellige farver, der kan justeres sammen med intensiteten, så det passer til dit humør.

Derudover kan den nye Leon CUPRA fås med de mest avancerede førerassistentsystemer og multimedie- og opkoblingsteknologi. Opdaterede kameraer og en opdateret radar er blevet tilføjet til fodgængerbeskyttelses- og Emergency Assist-systemerne, hvilket sørger for større præcision til vejskilteassistenten. Køassistenten fås til DSG-versionerne, hvilket sørger for større komfort i stressende situationer, hvor der er opstået trafikpropper.

Eksklusivt design

Et andet aspekt, som får den nye SEAT Leon CUPRA til at skille sig fra mængden, er dens enorme personlighed, mens den stadig er designet i tråd med den nye Leon. Udvendigt er de nye full-LED-forlygter, inklusive tågeforlygterne, de sorte B- og C-stolper samt den forreste og bageste stødfanger særligt designet af SEAT til CUPRA-versionen. Men ikke nok med det. CUPRA har også større luftindtag foran, dobbelt udstødningssystem i krom, røde bremsekalibre komplet med CUPRA-logo, panellister i aluminium med CUPRA-logo ved fordørene og en hækspoiler, som kun fås til CUPRA, samt tonede ruder. Til den nye SEAT Leon CUPRA kan der også fås en Performance Pack, hvilket løfter den et ekstra niveau op som modelrækkens mest sportslige model, 19” aluminiumsfælge i sort højglans og sidelister i karrosseriets farve samt røde eller sorte Brembo-bremsekalibre.

I kabinen dominerer CUPRA-logoet læderrattet med hvide syninger. Dørpanelerne er betrukket med Alcantara med kulfiberdetaljer, som genfindes i sportssæderne. Disse er også betrukket med Alcantara® med perforeret læder med CUPRA-logo på ryglænet. Skålformede Alcantara®-sæder fås også som ekstraudstyr. Pedalerne og fodstøtten er belagt med aluminium, og der er også en ekstra STD-port til rådighed.

Udvalget af lakfarver er blevet udvidet med to nye metallakker – Mystery Blue og Desire Red.

SEAT er den eneste virksomhed med komplet kapacitet til at designe, udvikle, fremstille og markedsføre biler i Spanien. SEAT er en del af Volkswagen Group, og har sit hovedkvarter i Martorell ved Barcelona. Mere end 80% af sine biler bliver eksporteret, og er til stede i mere end 75 lande. I 2016 SEAT opnåede det globale salg 410,200 enheder, det højeste resultat siden 2007.

Bilen har været en fornøjelse at køre i, og selv om der er tale om en familievenlig stationcar med god plads, presser den både fører og passagerer godt tilbage i sædet, når der trædes på speederen. Det kan få smilet frem hos enhver forvokset legedreng, og det til en pris hvor mange kan være med.

Seat Leon ST fås fra 182.900 kroner, men den aktuelle testmodel koster 522.950 inklusiv morskab og ekstraudstyr.

Flere nyheder

Mange kommuner er kommet i gang eller videre med brug af elbiler, men der er fortsat et stort uudnyttet potent... Læs mere!

Jeeps nyeste SUV, den rummelige Compass, er nu klar til at indtage det danske marked. Den helt nye model fra J... Læs mere!

TEST: Opel har fået et nyt medlem til deres X-familie, som nu omfatter Grandland X, MOKKA X og Crossland X. Læs mere!

Skal jeg lease eller købe min næste bil? Det spørgsmål stiller stadigt flere danske bilister i takt med, at le... Læs mere!

Volvo’s salg i 2017 satte ny rekord. Med vækst i alle regioner blev der på verdensplan solgt i alt 571.577 bil... Læs mere!

Danskerne vælger i stigende grad en SUV, når de skal købe bil. Sådan en er Skoda Kodiaq i allerhøjeste grad, o... Læs mere!