TEST: Den efterhånden et par år gamle BMW X1 er både større og bedre end sin forgænger. Det er den mindste i X-serien, men alligevel er der overraskende god plads i kabinen.

TEST: Den efterhånden et par år gamle BMW X1 er både større og bedre end sin forgænger. Det er den mindste i X-serien, men alligevel er der overraskende god plads i kabinen.
Gode køreegenskaber og overraskende god plads gør BMW X1 til en vinder.

Af Torben Winther

Befinder man sig i det lukrative SUV-marked, er BMW X1 et godt bud, hvis man kan nøjes med en lidt mindre en af slagsen. Bilen kan anskaffen med enten forhjulstræk eller firehjulstræk, alt efter behov og kørestil.

Det vil være en misforståelse at tro, at man sætter sig ind i en lille trang bil, selvom X1 er BMW's mindste SUV. Der er overraskende god plads både foran og bagerst i bilen. Selv to voksne personer har god plads på bagsiderne, og foran er der ligeledes god plads. Især på førersædet mærkes det ikke, at der er tale om en "lille" SUV, selv ikke hvis man er beriget med ekstra lange ben (hvilket deres udsendte ikke kan prale af).

Kabinen er af samme høje kvalitet, som BMW er kendt for. Den er nydesignet med væsentligt mere plads og større fleksibilitet til følge. Man sidder behageligt, har godt udsyn, og kan glæde sig over den flotte indretning, om end den ikke virker helt lige så frisk og fornyet som i de større nyere BMW-modeller. Men takket være den nye konstruktion er der blevet plads til 85 liter mere i bagagerummet, så det nu rummer fra 505 til 1.550 liter. Siddepositionen i bilen er hævet med 36 mm foran og 64 mm på bagsæderne.

Karrosseriet afspejler tydeligt det karakteristiske BMW X-design: et robust og muskuløst look med meget dynamiske linjer.

Bilen er 4.439 mm lang (15 mm kortere end forgængeren), 1.821 mm bred (23 mm bredere end forgængeren), og 1.598 mm høj (53 mm højere end forgængeren).



Den nyeste generation af BMW TwinPower Turbo-dieselmotorerne er et eksempel på den konsekvente gennemførelse af BMW EfficientDynamics-tanken: At opnå maksimale ydelsesværdier og suveræn gangkultur ved samtidigt lavt forbrug. Dieselmotorerne er kendetegnet ved deres spontane respons og temperamentsfulde kraftudvikling i alle omdrejningsområder samt ved en begejstrende brændstoføkonomi. I økonomisk og dynamisk henseende er disse motorer hævet over enhver tvivl. De udfører deres arbejde ekstremt rent og med meget lav friktion. Du er således sikret ren køreglæde. De nye dieselmotorer fra EfficientDynamics-motorprogrammet er en letvægtskonstruktionen i aluminium med en, to eller tre turboladere samt variabel turbinegeometri. Indsprøjtningen foretages af nyeste generation af direkte common rail-indsprøjtning. På denne måde sikres en optimeret forbrændingsproces, hvilket yder endnu et bidrag til at sænke både brændstofforbruget og CO2-udledningerne.

BMW iDrive-system, regnsensor, Servotronic og Driving Experience Control er standard, og funktioner som LED-forlygter, bagklapautomatik, BMW Head-Up Display - som projicerer kørselsrelevante oplysninger direkte op i førerens synsfelt - samt BMW Driving Assistant Plus er føjet til ekstraudstyrslisten. BMW Driving Assistant Plus indeholder aktiv fartpilot med "stop & go", alarm for vognbaneskift, køadvarsel, kollisionsadvarsel, fodgængeralarm og City Breaking-funktion.

Der er mulighed for at vælge mellem udstyrspakken Advantage, designlinjerne Sport Line og xLine samt en M sportspakke.

Efter en uges kørsel i BMW X1 står man tilbage med et positivt indtryk af bilen. Gode køreegenskaber og overraskende god plads gør den til en vinder. Støjniveauet i kabinen er på et acceptabelt lavt niveau, men den udlånte sDrive 20d aut. lægger bestemt ikke skjul på at der sidder et bankende dieselhjerte under motorhjelmen, hvilket især kan høres når man er trådt ud af kabinen. Har man det ikke godt med den lyd, fås X1 også i fire spændende benzin-varianter.

Flere nyheder

I juni var der danmarkspremiere på den helt nye SEAT Ibiza. Og den spanske storsællert giver den gas med mere ... Læs mere!

Gerry McGovern -Land Rovers chefdesigner, er netop blevet kåret som Designer of the Year. Det skete i forbinde... Læs mere!

TEST: CUPRA-versionerne fra SEAT er efterspurgte modeller. Emagasin1.dk har kørt i en Leon ST CUPRA, som er SE... Læs mere!

Volkswagen melder sig i klassen for kompakte crossoverbiler med introduktionen af den nye T-Roc, der kombinere... Læs mere!

TEST: Volvos nye XC60 er den svenske bilproducents bedste SUV til dato. Den nye bil erstatter Volvo’s oprindel... Læs mere!

TEST: Emagasin1 har prøvekørt Stelvio, Alfa Romeos første bud på en kompakt SUV. Læs mere!