Mange kommuner er kommet i gang eller videre med brug af elbiler, men der er fortsat et stort uudnyttet potentiale for elbiler.

Mange kommuner er kommet i gang eller videre med brug af elbiler, men der er fortsat et stort uudnyttet potentiale for elbiler.
Mange kommuner har allerede elbiler i driften og flere og flere ser muligheder i det grønne alternativ til benzin- og dieselbiler.

Fremtiden er elektrisk og biler uden sundhedsskadelig udstødning bliver reglen frem for undtagelsen. Et paradigmeskifte er i gang og hastigheden for omstillingen øges hele tiden og i takt med, at flere og flere forholder sig til og handler efter, at afbrænding af olie ikke er holdbart i længden.

Mange kommuner har allerede elbiler i driften og flere og flere ser muligheder i det grønne alternativ til benzin- og dieselbiler. Energistyrelsen har støttet projektet ’Flere elbiler i hjemmeplejen’, som blev skabt af konsulentvirksomheden Fleetwise med det formål at hjælpe kommuner i gang eller videre med omstilling til elbiler.

Projektet har bidraget til, at flere kommuner har taget stilling til elbiler og erfaret at elbiler er et reelt og aktuelt alternativ til benzin- og dieselbiler. Flere kommuner har anskaffet elbiler på baggrund af projektets tilbud og en kommune har udskiftet alle biler i hjemmeplejen til elbiler.

Stort potentiale for elbiler hos kommunerne

Projektet har hjulpet 15 kommuner i spørgsmålet om elbiler i hjemmeplejen og ved analyse af disse kommuners biler, er der en potentiel omstillingsgrad på 86 procent. Langt de fleste af kommunernes biler kan med andre ord udskiftes med tilsvarende elbiler. For seks af de femten kommuner kan alle nuværende biler potentielt omstilles til elbiler.

Kommunernes biler kører lokalt og særligt for hjemmeplejen køres fra borger til borger med utallige start og stop. Her giver elbiler særlig god mening, idet de kører uden udledning af sundhedsskadelige udstødningsgasser og kræftfremkaldende partikler.

Men hvorfor bliver alle egnede biler, så ikke bare udskiftet til elbiler?

Det er ikke forskellen i rækkevidde der er svaret. Kørselsomfanget, for de via projektet analyserede kommuner, udgør blot 57 km. pr. dag, hvilket en elbil sagtens kan klare.

Svaret er økonomi. Elbiler er dyrere i anskaffelse end små benzindrevne micro biler, som oftest er bilvalget i kommunernes hjemmepleje. Det koster ekstra at redde verden. Hvor meget afhænger af sammenligningsgrundlaget. Totaløkonomisk er Renault Zoe (41 kWh) i forhold til en Toyota Yaris 1.5 Hybrid H2 Aut., som bruges i en del kommuner ca. 25 pct. dyrere. Hertil kommer omkostninger til ladeinfrastruktur.

Omkostninger til etablering af ladeinfrastruktur er ofte en show stopper og udgør en markant forskel til det traditionelle og nemme valg; afbrænding af olie. Omkostninger til ladeinfrastruktur for de analyserede kommuner udgør i gennemsnit 27.940 kr. ekskl. moms pr. ladeudtag, varierende fra 9.623 til 40.663 kr. pr. ladeudtag. Medianen udgør 30.000 kr. pr. ladeudtag. Betragtes spørgsmålet om elbiler derfor alene med økonomiske briller, og kortsigtet har elbilen det svært.

Positive erfaringer

De kommuner der anvender elbiler, har gode erfaringer og personalet der kører i bilerne, er begejstrede. De fleste mennesker er først lidt skeptiske mht. elbiler, men når de først har prøvet og vænnet sig til kørsel med automatgear, bliver elbilens lyd- og trinløse kørsel vanedannende og det bliver svært at gå tilbage til en oliebrænder.

Flere nyheder

Fords USA-baserede arbejde inden for selvkørende teknologi er allerede godt i gang i Detroit, Pittsburgh og Mi... Læs mere!

Efter verdenspremieren på R8 LMS GT3 på biludstillingen i Paris i 2018 kommer nu den serieproducerede model – ... Læs mere!

TEST: Jaguars nye kompakte SUV sikrer øgede salgstal til Jaguar. E-PACE har hentet sit design fra Jaguar F-TYP... Læs mere!

Nic. Christiansen Gruppen, der har hovedsæde i Kolding, er i forvejen importør af en række bilmærker til både ... Læs mere!

TEST: Peugeot 308 blev introduceret på det danske marked for et års tid siden. Og der er tale om godt håndværk... Læs mere!

TEST: Volvo XC40 har bidt sig fast blandt den kompakte SUV-klasse. Den er smuk på den nordiske måde, og byder ... Læs mere!

TEST: BMW X3 var den bil, der introducerede segmentet SAV (Sports Activity Vehicle) i 2003. Siden da har BMW i... Læs mere!

TEST: SEATs nye kompakte crossover Arona ligner en sikker storsællert for VW-koncernens spanske datterselskab... Læs mere!

Årets AutoIndex undersøgelse har kåret SEAT som årets højdespringer og mærket har flyttet sig fra en samlet 20... Læs mere!

Slut med lappegrej eller dyre, besværlige besøg hos cykelhandleren, når cyklen igen-igen er flad. Og bilejerne... Læs mere!