TEST: Ugens testkørsel foregår i en SKODA Superb Combi, en rummelig og slidstærk stationcar, som har høstet mange roser hos kunderne.

TEST: Ugens testkørsel foregår i en SKODA Superb Combi, en rummelig og slidstærk stationcar, som har høstet mange roser hos kunderne.
Superb Combi fås i tre udstyrsniveauer: Active, Ambition og Style.

Af Torben Winther

SKODA Suberb’s stationcar-version, Combi, efterlader hurtigt et indtryk af at være en familievenlig slider, skabt til de lange køreture enten arbejdsmæssigt eller når familien drager afsted på bilferien.

Der er tale om en stor bil med masser af plads. Man befinder sig godt i kabinen, ikke mindst fordi indretningen er af rigtig fornuftig kvalitet. Det gælder sådan set både interiør og instrumenter, hvor sidstnævnte grund af deres logiske placering og udformning, gør betjeningen nem og intuitiv. Det betyder at føreren kan anvende de mange funktioner, uden at der fjernes for meget fokus på kørslen og den øvrige trafik, hvilket er vigtigt i en tid hvor de fleste biler udstyres med en masse teknik og smarte funktioner.

Motorprogrammet til Superb Combi er helt nyt og består af tre turbo benzinmotorer og tre turbo dieselmotorer, som alle lever op til Euro 6-normen for udstødningsgasser. Benzinmotorerne omfatter 1.4 TSI 125 hk, 1.8 TSI 180 hk og 2.0 TSI 280 hk.

Dieselmotorerne omfatter 1.6 TDI 120 hk, 2.0 TDI 150 hk og 2.0 TDI 190 hk. Superb med 2.0 TDI med 150 hk kan køre op til 24,4 km/l i gennemsnit. De to største dieselmotorer er særligt interessante for camping- og fritidsfolket, da den nye Superb Combi med en af disse motorer må trække 2.000 kg bremset anhængervægt. Denne vægt kan oven i købet forøges med 200 kg til 2.200 kg, såfremt man vælger en Superb Combi med 150 hk TDI motor og manuelt gear eller en 190 hk TDI motor med DSG.

Sikkerheden i top

SKODA Superb Combi har opnået de maksimale fem stjerner hos Euro NCAP. Det skyldes blandt andet, at bilen har syv airbags inkl. knæairbag, multikollisionsbremse og frontassistent. Læg dertil at man kan tilkøbe en lang række af de nyeste sikkerhedssystemer som eksempelvis dynamisk fartpilot og vejbaneassistent.

Frontassistenten, der er standard, har en radar, som overvåger trafikken foran bilen. Systemet advarer føreren, hvis det er nødvendigt at bremse, og griber ultimativt ind og nedbremser bilen automatisk.

Skulle bilen alligevel blive involveret i en ulykke, griber multikollisionsbremsen ind og bremser bilen ned, så den ikke fortsætter med at køre og risikerer at blive involveret i yderligere en ulykke.



Superb Combi fås i tre udstyrsniveauer: Active, Ambition og Style.

Allerede med det laveste udstyrsniveau Active får man blandt andet træthedsovervågning, Climatronic-klimaanlæg med to zoner, 3-eget multifunktionslæderrat med styring af radio og mobiltelefon, elektronisk parkeringsbremse, parkeringssensor bag og fartpilot med hastighedsbegrænser.

Ambition byder på blandt andet på 16" alufælge og Climatronic-klimaanlæg med tre zoner, hvor bagsædepassagererne kan indstille deres egen temperatur, ligesom der er el-førersæde med memory for sæde og sidespejle. Desuden har den el-indfældbare sidespejle med varme og nedblændefunktion, og der er parkeringssensor både for og bag.

Style forkæler desuden med for eksempel 17" alufælge, bi-xenonforlygter med LED-kørelys, automatisk fjernlyskontrol, el-passagersæde foran og et sound system med 12 højttalere fra den tyske højttalerproducent Canton.

Nem betjening

Bolero-infotainmentsystemet er standardudstyr i Superb Combi. Den store, trykfølsomme skærm fungerer ligesom en iPad, så man kan bladre og zoome med fingrene. For eksempel når man får vist sin mobiltelefons kontaktpersoner på skærmen for at foretage håndfrie – og lovlige – mobilopkald via Bluetooth. Bolero har også det nye SmartLink, som gør det muligt at se og betjene udvalgte smartphone-apps på skærmen. Derudover er der DAB+, så man kan lytte til digitale kanaler i høj kvalitet.

Det kæmpe bagagerum har sin egen parade af smarte løsninger, som giver værdi i hverdagen. For eksempel kan Superb Combi udstyres med en bagagerumsbund, der kan hæves, så den kommer i niveau med bagagerumsåbningen og skaber et rum godt skjult for nysgerrige blikke. Og LED-lampen i den ene side kan tages ud og bruges som lommelygte. LED-lampen er standard i Superb med Style udstyr. Det er ligeledes i bagagerummet, at man trækker i et håndtag, så det skjulte anhængertræk foldes ud. Dette anhængertræk er ekstraudstyr. På ekstraudstyrslisten finder man desuden el-bagklappen med en såkaldt Virtuel Pedal, som bevirker, at bagklappen åbner automatisk, når man stikker foden ind under bagkofangeren.

Superb Combi har et monsterstort bagagerum, hvor der er plads til hele 660 liter bagage – 27 liter mere end i anden generation Superb Combi. Fælder man bagsædet frem, er der plads til hele 1.950 liter, og fælder man ydermere det forreste passagersæde frem, kan man transportere genstande på op til 3,1 meter med lukket bagklap. Denne funktion er dog ekstraudstyr.

Siden den første SKODA Superb Combi blev introduceret i 2009, er der solgt mere end 200.000 på verdensplan. I Danmark kører der 6.100 Superb på danske veje.

SKODA Superb Combi kan anskaffes fra 294.232 kroner.

Flere nyheder

TEST: Emagasin1 har prøvekørt Stelvio, Alfa Romeos første bud på en kompakt SUV. Læs mere!

Markant lavere priser på især hybridbiler kombineret med Danmarks mest attraktive billån ifølge Forbrugerrådet... Læs mere!

TEST: Volkswagens nye topmodel Arteon er en veldrejet Gran Turismo, der skal ramme de købere som ikke kan nøje... Læs mere!

TEST: Anden generation af Audis successmodel Q5 er en alsidig limousine. Bilen oser af kvalitet, og så kan Aud... Læs mere!

Polo er solgt i over 14 millioner eksemplarer verden over, og i weekenden den 11-12. november åbner Volkswagen... Læs mere!

Med ansættelsen af 12 nye medarbejdere i Bridgestone Danmark øger den globale dæk- og gummiproducent Bridgesto... Læs mere!