TEST: Morgenavisen Jyllands-Posten og Business Danmark har blandt i alt 11 oplagte firmabiler kåret Renault Talisman som klassens vinder, og efter en uges testkørsel vurderer Emagasin1 at det ikke er en helt skæv konklusion.

TEST: Morgenavisen Jyllands-Posten og Business Danmark har blandt i alt 11 oplagte firmabiler kåret Renault Talisman som klassens vinder, og efter en uges testkørsel vurderer Emagasin1 at det ikke er en helt skæv konklusion.
Renault Talisman er rummelig og velkørende, og har dermed placeret sig som et godt bud på en firmabil.

Af Torben Winther

Hvad kendetegner en god firmabil? De fleste vil nok mene, at mindst tre punkter skal være opfyldt: Beskatningsgrundlaget skal være fornuftigt, bilen skal kunne fungere som en slags rullende kontor, og så skal den køre behageligt og stabilt også på de længere stræk.

Renault Talisman opfylder alle tre punkter, og det er sandsynligvis medvirkende til, at prisen for første gang i kåringens historie er gået til en franskmand.

Som begrundelse for titlen hedder det blandt andet, at det er bilens komfort, design og høje udstyrsniveau, der gjorde Renault Talisman til årets bedste firmabil - i skarp konkurrence med 10 andre biler.

Konkurrenterne var VW Passat, VW Tiguan, Ford S Max, Ford Mondeo, Alfa Romeo Gulia, Jaguar XE, Kia Optima, BMW 3 Series, Audi A4 and Skoda Superb.


Hos Renault Danmark er man naturligvis meget glade for prisen.

”Med Renault Talisman har vi for første gang en rigtig stor firmabil. Derfor er det naturligvis fantastisk, at vi netop det år vi introducerer bilen, vinder titlen. Vi mener jo selv, at Talisman med kombinationen af meget udstyr, god plads og højt komfortniveau er perfekt for de mennesker, der tilbringer deres arbejdsdag på landevejen. At de, der så rent faktisk gør det, har samme opfattelse, det er meget glædeligt. Titlen som Årets Business Bil 2017 har meget stor betydning for os”, siger pressechef Søren Hyltoft fra Renault Danmark.

Godt bud på en firmabil

Emagasin1 har prøvekørt bilen (160 Hk Dci EDC) i en uges tid, og den har efterladt sig et ganske godt indtryk. Designlinien er præsentabel og elegant. Det gælder ikke mindst stationcar-udgaven, som virker helstøbt og gennemført, med udstråling af fornuft og god økonomi, ikke uvæsentligt i firmabil-sammenhæng.

Køreegenskaberne er som forventet på en bil i den prisklasse, det vil sige at man sidder med en god fornemmelse af at få masser af køreglæde for pengene. Dieselmotoren på 160 hestekræfter virker kvik, og automatgearet, et 6-trins dobbeltkoblingsgear, skifter hurtigt og glidende, og det gør bilen mere behagelig at køre i.

Motoren hører man ikke meget til, og det er for enhver som bruger mange timer i sin bil, en væsentlig egenskab. Den er også rigelig stærk til at håndtere den 1615 kg tunge bil, som trods den relativ tunge vægt kan præstere en brændstoføkonomi på 22,2 km/l, 0-100 km/t på 9,6 sekunder samt en topfart på 213 km/t, også væsentligt for en firmabil der skal arbejde sig igennem mange kilometer sammen med sin krævende partner.

Talisman fås i to versioner:

ZEN-versionerne, hvor du kan vise dig frem uden at prale og være økonomisk uden at være billig. Talisman Sport Tourer Zen tilbydes med 110 eller 130 hk dieselmotor samt den dynamiske 150 hk benzinmotor med 7-trins EDC automatgearkasse. Beskatning: fra 291.810 kr.* (Energy dCi 110)

INTENS-versionerne, hvor du giver den hele armen. Standardudstyret er omfattende, så der er masser af pling. Bilen vi kørte i havde f.eks. en af de bedste vognbaneskift-alarmer vi har prøvet til dato, med høj og tydelig brummen gennem højtalerne i samme side som det utilsigtede vejbaneskift. Genialt og sikkert, fordi det dermed giver den bedste reaktion, hvis nu man mod al fornuft sidder og ”blunder” lidt i trafikken. TALISMAN Sport Tourer Intens tilbydes Med en 130 hk eller en 160 hk dieselmotor. Sidstnævnte med dobbelt turbo og 6-trins EDC automatgear som standard. Beskatning: fra 352.587 kr.* (Energy dCi 130)

Konklusion

Renault Talisman er en behagelig firmabil, ikke mindst til prisen. Man føler sig godt tilpas i den, selv under de længere ture. Kabinen er rummelig, og midterkonsollen med navigation og diverse indstillinger fungerer godt.

Der er noget ved de store iPad-lignende konsoller, som bare gør betjeningen nemt og ligetil. Og så ser det hamrende godt ud.

Så skal du snart have ny firmabil, er Renault Talisman et fornuftigt bud.

Flere nyheder

Med 2 klik har du – siddende i bilen – betalt for din parkering. Så nemt er det at parkere med den nye app, Wa... Læs mere!

TEST: Anden generation af Audis successmodel Q5 er en alsidig limousine. Bilen oser af kvalitet, og så kan Aud... Læs mere!

Polo er solgt i over 14 millioner eksemplarer verden over, og i weekenden den 11-12. november åbner Volkswagen... Læs mere!

Med ansættelsen af 12 nye medarbejdere i Bridgestone Danmark øger den globale dæk- og gummiproducent Bridgesto... Læs mere!

Suzuki er netop landet med en afløser til sin største succes nogensinde, nemlig superminien Suzuki Swift. Den ... Læs mere!

TEST: Den nye CX-5 fra Mazda er en vellykket SUV, som på alle måder er bedre end forgængeren. Læs mere!