Audi og Alta Devices samarbejder om at integrere tyndfilmssolceller i panoramaglastag på Audi modeller. Samarbejdspartnerne har en målsætning om at generere solcellestrøm og dermed forlænge elbilers rækkevidde. I slutningen af 2017 præsenteres den første prototype.

Audi og Alta Devices samarbejder om at integrere tyndfilmssolceller i panoramaglastag på Audi modeller. Samarbejdspartnerne har en målsætning om at generere solcellestrøm og dermed forlænge elbilers rækkevidde. I slutningen af 2017 præsenteres den første prototype.
I fremtiden skal solceller kunne anvendes til direkte opladning af batteriet til bilens drift.

I første omgang vil Audi og den kinesiske solcellespecialistvirksomhed, Hanergy, integrere de solcellefolier, som produceres af datterselskabet, Alta Devices, i et panoramaglastag. Fremover skal næsten hele tagarealet være forsynet med solceller. Den genererede strøm løber ind i bilens ledningsnet og kan eksempelvis forsyne klimaanlægget eller sædevarmen med strøm – et effektivitetselement, som har direkte indvirkning på en elbils rækkevidde. ”For vores kunder spiller elbilers rækkevidde en afgørende rolle. Vi vil indføre en innovativ solcelleteknologi i vores elbiler, som forlænger rækkevidden og samtidig er bæredygtig”, siger Audis indkøbsdirektør Bernd Martens.

I fremtiden skal solcellestrømmen endda kunne anvendes til direkte opladning af batteriet til bilens drift. ”Det ville være en milepæl på vejen mod bæredygtig, emissionsfri mobilitet”, udtaler Bernd Martens.

Innovative solceller leverer den grønne strøm. De har en virkningsgrad på over 25 procent og er ekstra tynde og fleksible. Desuden fungerer de også rigtigt godt ved svage lysforhold og høje temperaturer. Solcellerne produceres af Alta Devices i Californien.

”Samarbejdet med Audi er Alta Devices’ første partnerskab med en premiumbilproducent. Vi kombinerer vores permanente teknologiske fremskridt inden for solcelleteknologi med engagementet hos Audi for at opnå bæredygtig mobilitet. På den måde vil vi i fællesskab skabe fremtidens solcellebil”, siger Ding Jian, som er Senior-Vice-President hos Hanergy Thin Film Power Group Limited, CEO hos Alta Devices, Inc. og co-projektleder for forsknings- og udviklingsprojektet fra Audi og Hanergy.

Flere nyheder

TEST: Den efterhånden et par år gamle BMW X1 er både større og bedre end sin forgænger. Det er den mindste i X... Læs mere!

TEST: CUPRA-versionerne fra SEAT er efterspurgte modeller. Emagasin1.dk har kørt i en Leon ST CUPRA, som er SE... Læs mere!

Volvo’s salg i 2017 satte ny rekord. Med vækst i alle regioner blev der på verdensplan solgt i alt 571.577 bil... Læs mere!

Danskerne vælger i stigende grad en SUV, når de skal købe bil. Sådan en er Skoda Kodiaq i allerhøjeste grad, o... Læs mere!

TEST: Emagasin1 har prøvekørt Stelvio, Alfa Romeos første bud på en kompakt SUV. Læs mere!

TEST: Ugens testkørsel foregår i en SKODA Superb Combi, en rummelig og slidstærk stationcar, som har høstet ma... Læs mere!